Kia Pro_Ceed GT.

Kia Pro_Cee'd GT - praktisk moro

Vi har prøvekjørt det som trolig er den morsomste bilen til Kia. Pro_Cee'd GT er både praktisk og rå.

Koreanske biler har egentlig aldri vært den store drømmen for bilinteresserte nordmenn. Noe er likevel i ferd med å skje, og både Kia og Hyundai pøser ut moderne og gode biler som etter hvert fremstår som seriøse utfordrere til europeiske kjemper.Vi har prøvekjørt en av de mest interessante bilene fra Kia, møt Pro_Cee'd GT.Kvikk i vendingenPro_Cee'd GT er som navnet tilsier en råere utgave av vanlige Pro_Cee'd. Det betyr at bilen er en liten GT bil, som fokuserer på sportslighet og moro.GT'en har en 1,6-liters turbomotor på 204 hestekrefter. Det gir mer enn nok kraft i den lille bilen, som definitivt kjennes sportslig og rask ut.Det gjenspeiles også i de gode kjøreegenskapene. Bilen er stivet opp, og sitter som limt i svingene.Tøff bilAt det har skjedd store ting med designet på koreanske biler hersker det liten tvil om. Det ville vært utenkelig at en liten Kia skulle være en tøff og stilig sak for bare noen få år siden.Men den tiden er over, og vi mener at Pro_Cee'd GT er nettopp det, den ser sinna og kul ut.For å heve den fra vanlige Cee'd og Pro_Cee'd har Kia benyttet seg av noen ganske vanlige trekk. Større luftinntak og eksospotter er på plass, det samme er nye skjørt både foran, bak og på sidene. Kia har også lagt til et par røde lister, noe som er en gjenganger på både GTI- og GT-biler.Et element vi liker veldig godt er de nye «ice cube»-LED-lysene. De fire kjørelysene nede i hjørnet på hver side foran gir særpreg, og de ser meget tøffe ut.Får man en Kia Pro_Cee'd GT bak seg på motorveien er det med andre ord bare å flytte seg, for denne bilen ser like aggressiv ut som den er.Når det kommer til interiøret har ikke Kia gjort like store endringer fra vanlige Pro_Cee'd, men de endringene som er gjort fungerer meget bra.Først og fremst er det Recaro-stolene som trekker opp. Disse setene er en drøm å sitte i, og det er få som gjør sidestøtte like bra som Recaro. Dette er skikkelige sportsstoler, og man sitter komfortabelt i timesvis uten trøbbel.Kia har også laget et nytt GT-modus for den store skjermen som utgjør speedometeret.Her ser man blant annet Nm-måler og turbotrykkmåler i tillegg til hastigheten.Ellers har Kia skiftet ut rattet med et ganske behagelig skinnratt. En ting vi ikke helt liker er at rattet er ganske så tynt - det synes vi at er rart med tanke på at bilen ellers er så sporty.Kupeén er utover det pent designet, med oversiktelige og gode løsninger for det meste. Hardplast er det fortsatt i koreanske biler, men i Pro_Cee'd GT er det ikke sjenerende mye.Er den praktisk?Kia understreker selv at Pro_Cee'd GT ikke er ment som en direkte konkurrent til biler som Golf GTI. Den skal være en bil som gir ekstra moro, men som samtidig fungerer veldig bra til hverdags - de uten at Golf GTI nødvendigvis går i mot disse prinsippene.I så måte burde bilen uansett være tålelig praktisk. Og det er den. Bagasjerommet har en god størrelse for klassen, og man får fint inn en haug med handleposer, et par store bager, eller et par nett med fotballer for den saks skyld.I baksetet er det også god plass, men i og med at dette er en tredørs utgave kan vi ikke si at det er veldig praktisk å komme seg inn og ut. Er det en viktig sak burde man isteden ta en titt på Cee'd GT, som er femdørsversjonen.Foran har vi veldig god plass, og sitter som nevnt meget komfortabelt i de gode sportsstolene.Dette er med andre ord en bil som burde fungere tålelig greit i det daglige, uten at den på noen måte oppleves som en familiefrakter. Det man imidlertid får, er en bil som er morsommere og stiligere enn snittet, men som ikke gjør det altfor kronglete å kjøre barna til skole og barnehage.KonklusjonKia Pro_Cee'd GT er en fin liten kompaktbil som byr på mye glede og moro til en forholdsvis fornuftig pris.Den gir definitivt mer spenning i hverdagen enn en vanlig kompaktklassebil, og den ser også unektelig tøff ut.Bilen tar sikte på å være en praktisk hverdagskompanjong med litt ekstra punch, og det leverer den med glans.Om man derimot er på jakt etter noe som er litt råere er vi ikke i tvil om at det finnes en rekke konkurrenter. Golf GTI er for eksempel vanskelig å slå, selv om denne både er dyrere og strengt talt i en litt annen klasse enn en Pro_Cee'd GT.

Kia Pro_Cee'd GTKia Pro_Cee'd GT
MotorMotor4 syl. Bensin4 syl. Bensin
SlagvolumSlagvolum15911591
EffektEffekt204 hk204 hk
DreiemomentDreiemoment265 Nm265 Nm
ToppfartToppfart230 km/t230 km/t
0-100 km/t0-100 km/t7,7 sek7,7 sek
GirkasseGirkasse6-trinns manuell6-trinns manuell
DrivhjulDrivhjulForanForan
VektVekt13591359
CO2 (g/km)CO2 (g/km)171171
Pris fraPris fra392.400392.400
Pris testbilPris testbil397.350397.350