+ mer
Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignia Country Tourer - som skapt for Norge

Insignia Country Tourer er bilen som kan ta Opel ut av tåkehavet.

"Norges-bilen", har flere kalt den. Kjært barn har mange navn. Vi kan i det minste være enige i at nye Opel Insignia Country Tourer har mange egenskaper Ola Nordmann setter stor pris på.Tyskerne bruker samme oppskrift som

, Volvo med XC og.Ta en velutstyrt familiestasjonsvogn, legg til firehjulstrekk og en del utstyr, pynt med plastlister og skliplater og hev bilen med noen cm.
Alt utstyr - én motor
Insignia Country Tourer tar utgangspunkt i en velutstyrt Insignia. For å gjøre det enkelt for deg, har importøren bestemt at bilen i Norge skal leveres med én motor, en 163 hks dieselmotor med automatgir..Bak rattet fikk vi den gode premiumfølelsen. Opel har gjort mye riktig for å gi føreren og passasjerene følelsen av at de sitter i en dyrere bil enn de gjør.
Den ser bra ut
Den røffere Country Tourer-en ser bra ut, vil vi påstå. På testbilen i mørk brun blir ikke de designmessige grepene like synlige som på lyse biler. Plast er plast. 35.000 kroner er pristillegget i forhold til en vanlig 4x4-utgave med samme motor og omtrent samme utstyr. Det er imidlertid bare Country Tourer-en som leveres med automat.Country Tourer koster fra 490.000 kroner, men da får man mye utstyr på kjøpet.
Gammel motor og girkasse
Insignia-en kjører bra, for all del, men i det du fyrer opp blir du minnet om at motoren som sitter i bilen ikke er siste skrik. Spesielt når bilen er kald og når du kjører i lave hastigheter, blir dieselknatringen veldig hørbar. Oppe i fart er imidlertid ikke problemet så stort.Automatkassen er heller ikke av det mest moderne slaget. Den er granske treig.Motoren på 163 hk burde være stor nok, men bilen føles daffere enn for eksempel en Passat Alltrack med 170 hk. Så er da vektforskjellen på de to bilene på rundt 130 kg, i Passatens favør.
Konge på vinterveien
Vi var så "heldige" å oppleve glatte veier og snø da vi disponerte Insigniaen. Bilen er utstyrt med adaptivt firehjuldriftsystem fra anerkjente Haldex. Opel-en klarte seg utmerket i våre små fremkommelighetstester, som full stopp i en bratt, glatt bakke. "Fottøyet" var Nokians piggfrie dekk.At du får noen cm ekstra bakkeklaring gjør bilen til et utmerket SUV-alternativ.
Konklusjon
Alt i alt satt vi igjen med et veldig godt inntrykk av Insignia Country Tourer. Du får en moderne bil med mye utstyr til en fornuftig pris.Du må imidlertid leve med en litt gammelmodig drivlinje.Insignia Country Tourer er en bil som er som skapt for Norge.PS: Insignia er som mange andre moderne biler nøkkelløs. Det er vel og bra. At bilen tuter i det du går ut av bilen med nøkkelen i lomma har antakelig et sikkerhetsaspekt, men irriterende er det. Du risikerer å vekke naboen i det du går ut for å skrape rutene, med mindre du lar nøkkelen ligge igjen inne i bilen.
(Se faktaramme under bildene)
Opel Insignia Premium Country TourerOpel Insignia Premium Country Tourer
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19561956
EffektEffekt163 hk163 hk
DreiemomentDreiemoment350 Nm/1750-3000350 Nm/1750-3000
ToppfartToppfart200200
0-100 km/t0-100 km/t11,411,4
GirkasseGirkasse6 trinns aut.6 trinns aut.
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt17681768
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,640,64
CO2 (g/km)CO2 (g/km)169169
Pris fraPris fra489.900489.900
Pris testbilPris testbil535.700535.700

Motor