+ mer
BMW i3.

BMW i3: Den kuleste kompakt-elbilen?

Vi har prøvekjørt BMWs lille og tøffe elbil i3.

Det er liten tvil om at elbiler har slått an her til lands. Norge har blitt et kjempemarked for Tesla, og i januar var Nissan Leaf den mest solgte bilmodellen i landet.Dermed er det ikke så rart at flere ser sitt snitt til å ta en del av den miljøvennlige kaken - vi har prøvekjørt BMWs «romskip» i3.

Utseendet
Vi tar det første først. BMW i3 er nemlig en oppsiktsvekkende sak, som man ved aller første øyekast legger merke til.Vi skal ikke legge skjul på at testbilens oransje lakk nok bidro litt til at den fremstod som et blikkfang, men det er generelt sett en wow-faktor ved bilen.
BMW i3.
i3 fremstår imidlertid som en smule klumpete, og vi er usikre på om vi synes den er pen eller ei. På sedvanlig BMW-vis fungerer det imidlertid og bilen er både kul og trendy.Forfra er den lett gjenkjennelig som en BMW, med den delte grillen (som i dette tilfellet ikke er en grill i det hele tatt). Kule LED-kjørelys gir bilen et særpreget og tøft utrykk, mens det sortlakkerte panseret gir i3 et sporty tilsnitt.
BMW i3.
Det samme uttrykket gjelder bak. Svarte detaljer i skjørtet gir bilen særpreg, sammen med det svarte glasset i bakluken. Baklyktene er hakket mer «dristige» enn frontlyktene, men LED-lysene gjør dem både moderne og stilige.Det eneste vi har å utsette bakfra er at bilen ser litt smal ut, ettersom lyktene er plassert så langt inn mot midten.
Fin på innsiden
Det som kanskje er aller viktigst med i3s design er konstruksjonen i aluminium og karbonfiber.De kraftige materialene gjør nemlig at det ikke er behov for en B-stolpe i bilen, noe som har gitt plass til en fiffig dørløsning, der bakdørene er av typen «suicide» - altså åpnes de bakover.
BMW i3.
Det ser stilig ut, og gjør det veldig enkelt å klatre inn og ut av baksetet. Vel og merke hvis det er baksetepassasjeren som klatrer inn først - mer om det lenger ned.Innvendig er bilen minst like spesiell som på utsiden. Blant annet er deler av dashbordet og dørene laget av resirkulert plantemateriale.
BMW i3.
Vi liker den store infotainment-skjermen godt, og har også sansen for det stilige instrumentpanelet.Designet er på alle måter moderne, og girspaken på rattkolben er et godt eksempel på de kule løsningene.
BMW i3.
Interiøret i testbilen var ellers lyst og fint, med flere typiske «elbil-elementer», som blå striper rundt rattet og på gulvmattene, samt mye lysegrå plast.
Drivlinje
BMW i3 leveres i Norge med en eDrive-elmotor på 125 kW/170hk. Dreiemomentet er på 250 Nm, noe som gir massevis av push i den lille bilen. Fordelen ved elmotorer er at dreiemomentet kommer med en gang, noe som gir veldig god akselerasjon.Dessverre får man ikke kjøpt bilen i utgaven med en liten bensingenerator her på berget. Da hadde man ikke fått elbilfordelene, og prisen ville blitt høy. Det er dumt, da dette alternativet eliminerer rekkeviddeangsten.Med elmotoren går 0 til 60 uansett unna på under fire sekunder, mens 0 til 100 går på kjappe 7,2 sekunder. Som bybil fungerer dermed i3 strålende. Under testperioden opplevde vi det som svært trygt å ha såpass mye kraft, og det gjorde det til en lek å akselerere ut fra røde lys.
BMW i3.
Batteripakken i bilen er av typen litium-ion, og skal ifølge BMW påvirkes mindre av temperatursvingninger enn det som har vært vanlig til nå.Vi kan ikke si så mye om den reelle effekten av dette, men konstaterer at bilen viste en rekkevidde på omtrent 12 mil ved full oppladning i temperaturer rundt null grader.Maks rekkevidde er ifølge BMW 19 mil, mens kundens rekkevidde er oppgitt til 13-16 mil. Vi lå altså i utgangspunktet litt under dette på vinterføre.Som i andre elbiler opplevde vi at rekkevidden ble lengre ved bykjøring, mens den falt en god del ved motorveiskjøring.
BMW i3.
Det tar for øvrig åtte timer å lade opp batteriet fra tomt til fullt. Med en spesiallader skal tiden kortes ned med 30 prosent. Hurtiglading skal på sin side skje på under 30 minutter.Da må man imidlertid legge til dyrt ekstrautstyr. Mulighet for hurtiglading koster 10.900 kroner, mens den veggmonterte spesialladeren har en prislapp på 15.000 kroner.I likhet med konkurrentene lades bilen uansett fint opp i løpet av natten eller arbeidsdagen.
Hvordan er den å kjøre i det daglige?
BMW i3 er en sporty og komfortabel liten bil. Noe av det vi likte best var den nevnte elbil-akselerasjonen, som gjorde bilen morsom og kvikk.Bilen har også 50/50-vektfordeling, samt et lavt tyngdepunkt takket være batteriene. Dermed hang den godt med i svingene, og er på sedvanlig BMW-vis perfekt for sjåfører som liker aktiv kjøring.
BMW i3.
Viktigst av alt med denne typen bil er likevel hvordan den fungerer på korte turer i det daglige.For oss fungerte den veldig fint.Den snaue milen hjemmefra til jobb gikk naturlig nok lekende lett, og vi ladet bilen i arbeidstiden.Da fungerte det kjempefint å kjøre innom butikken, en tur til sentrum, ut på landeveien, bort til andre siden av byen, og hjem igjen på motorveien uten at vi fikk rekkeviddeangst.Faktisk hadde vi bare én gang under 6 mil rekkevidde igjen «på tanken» under vår uke med bilen, og da kjørte vi like mye som vi gjør til vanlig - vi trengte heller aldri å lade på natten når vi kunne bruke støpselet på jobb.Unntaket var en tur fra Oslo til Moss og tilbake (totalt 12 mil), men selv da hadde vi nok klart oss uten lading tur/retur dersom kjøringen var litt mer økonomisk.
BMW i3.
Bilen har for øvrig tre forskjellige strømstyringsalternativer kalt Comfort, Eco Pro og Eco Pro+.Rekkevidden påvirkes av hvilket program man velger, og avgjør blant annet om man har funksjoner som klimaanlegg aktivert.Vi brukte Comfort og Eco Pro aktivt, mens Eco Pro+ ble i overkant kaldt i februar (varmeapparatet slås nemlig av).Eco Pro ga noen ekstra kilometer, uten at vi egentlig følte at mye komfort gikk tapt - dette var med andre ord vårt førstevalg under testkjøringen.
Er den praktisk?
Som nevnt tidligere gjør fraværet av B-stolpen det praktisk å komme seg inn og ut av baksetet på BMW i3.Men det er også et ankepunkt ved løsningen. Den som sitter i forsetet må nemlig åpne sin dør og ta av sikkerhetsbeltet før bakdøren kan åpnes. Ikke en veldig lur løsning.
BMW i3.
I tillegg er det slik at bakdøren må lukkes før fordøren, og her er det mulighet for at dørene kan smelle inn i hverandre med uheldig utfall.
BMW i3.
Når det kommer til plassen bak, så er denne ganske god, og stor nok for to barneseter. Disse kan naturligvis også festes ved hjelp av isofix.Foran trivdes vi godt, til tross for litt harde seter. For øvrig tror vi at dette heller er bilen for to personer, enn fire.Bagasjerommet er ellers på 260 liter, noe som på ingen måte er enormt, men som duger greit i en bil som denne. Den er tross alt ikke beregnet på helgeturer til hytta.
BMW i3.
Handleposer og skolesekker burde det i alle fall være mer enn nok plass til.
Konklusjon
BMW i3 er en kul liten bybil, som leverer godt på de fleste områder.Vi liker drivlinjen og kjøreegenskapene godt, men må trekke litt for at den ikke er så praktisk som den kanskje burde ha vært.Vi liker designet godt, men noterer oss at noen av løsningene er mer gimmick enn de er gode.Det er også et ankepunkt at fotgjengersikkerheten er såpass dårlig at bilen bare fikk fire stjerner av Euro NCAP.Alt i alt hadde vi imidlertid en god opplevelse av BMW i3, og tror at dette er en finfin og trendy bil nummer to for mange.En «turn of» er dessverre prisen. Den starter på ikke så altfor gale 249.000 kroner, men som i BMWer flest, koster ekstrautstyret i dyre dommer. Dermed hadde testbilen en prislapp på like over 345.000 kroner. Det er dyrt i forhold til konkurrentene.
BMW i3BMW i3
MotorMotoreDriveeDrive
Maks rekkeviddeMaks rekkevidde190 km190 km
EffektEffekt170 hk170 hk
DreiemomentDreiemoment250 Nm250 Nm
ToppfartToppfart150 km/t150 km/t
0-100 km/t0-100 km/t7,2 sek7,2 sek
GirkasseGirkasseTrinnløs automatTrinnløs automat
DrivhjulDrivhjulBakBak
VektVekt1195 kg1195 kg
CO2 (g/km)CO2 (g/km)00
Pris fraPris fra249.900249.900
Pris testbilPris testbil345.300345.300

Motor