+ mer
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV

Outlander Plug-in Hybrid EV: 202 hk, 0,19 liter pr mil

Vi har testet en stor SUV med masse utstyr, 4WD, god fremkommelighet, et forbruk på under 0,2 liter på mila og en hyggelig prislapp.

Mitsubishi lanserer i disse dager en bil som bør passe norske forhold og preferanser helt utmerket. For første gang kommer det en plug-in-hybrid i SUV-innpakning.Outlander Plug-in Hybrid EV er utstyrt med både en bensinmotor og to elektromotorer. Det fine er at norske myndigheter er med på "spleiselaget".

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Avgiftskutt på 120.000
Plug-In hybrid-varianten har engangsavgifter på bare rundt 40.000 kroner, som er om lag 120.000 mindre enn bilen med konvensjonell motor.Den teknisk svært avanserte toppmodellen med det meste av utstyr koster 459.900 kroner. Det er faktisk bare 3-4.000 mer enn tilsvarende dieselutgave med mye mindre krefter.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
0,0,
0,19 eller 1,0 liter på mila - alt ettersom
Vi har brukt den nye SUV-varianten både til småkjøring til og fra jobb, men også på lengre turer. Da har det blitt ekstra tydelig hvilke fordeler og ulemper drivlinjen har.For å ta det positive først. Fulladet er rekkevidden med elmotor ifølge EU-normen på 52 km. I praksis opplevde å gå tom nede på 30-tallet, men det kom ikke som noe sjokk. EU-normen skjer under optimale forhold. I norsk kulde er situasjonen en annen.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Mange vil kunne kjøre frem og tilbake til jobb med et bensinforbruk på 0,0 liter på mila og et CO2-utslipp på 0 gram per kilometer. Da hadde det vært fristende å legge seg ut i bussfila, noe du ikke har lov til. Det du får lov til, er å lade bilen på offentlige ladestasjoner, men du må betale parkeringsbillett.PS I henhold til EU-syklusen er forbruket ved blandet kjøring 0,19 liter på mila og CO2-utslippet på bare 44 gram per kilometer. Det er i høyeste grad teoretiske tall, men utgangspunktet for myndighetenes avgiftsberegning.Lades på 5 timer Når man ikke kjører kan man lade opp batteriet på to måter, normallading og hurtiglading. Ved hjelp av en ladekabel på 10A som følger med i bilen, kan man lade opp batteriet via et 220V jordet strømuttak. Ladetiden er ca. 5 timer fra helt tomt til helt fullt batteri.Man kan også kjøre innom en hurtigladestasjon og lade raskere, her tar oppladingen ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 prosent av full kapasitet.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Varm bil på vinteren - kald på sommeren
Koblet til strømnettet kan du også forhåndsvarme - eller -kjøle bilen ved hjelp av timer-funksjon. Det er en funksjon som vil bli veldig godt mottatt her hjemme.Det er i det man legger ut på langtur man skjønner at kanskje dieselvarianten hadde vært smartere. Med tomme batterier skal bilen i teorien gå på 0.5-0,6 liter bensin på mila. I praksis vil det ligge høyere. Ved langkjøring i norsk vinterkulde opplevde vi et forbruk på rundt literen på mila. Da tømmes bensintanken på 45 liter fort.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Ikke helt perfekt vinterbil
Og i kulde har bilen også et par andre irriterende problemer. Først og fremst er det så godt som umulig å holde vinduene fri for dugg og is, så et kraftigere varmeapparat hadde vært ønskelig. I tillegg hadde vi store problemer med spylevæske-dysene på langtur. Til tross for at spylevæsken skulle tåle vesentlig kaldere vær, fikk vi rett og slett ikke dysene til å fungere. Det førte til stopp på annenhver bensinstasjon for å vaske ruten - med andre ord var ikke opplevelsen optimal.
God å kjøre
Outlander Plug-in Hybrid EV veier 1,8 tonn. Den er dermed 250-300 kg tynge enn dieselvarlanten. Det har sine fordeler og ulemper. Selve kjøreegenskapene blir bedre ved at mye av vekten kommer i bunnen av bilen. Styrefølelsen skal også være bedre.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
202 hk, men 0-100 på 11 sekunder
De to elektromotorene er på 82 hk hver, mens bensinmotoren på 2,0 liter er på 121 hk. Teoretisk maksimaleffekt er på 202 hk. Det høres ut som et skikkelig råskinn, men er det ikke. Den tunge bilen bruker fortsatt 11 sekunder fra 0-100 km/t. Toppfarten er på ikke altfor imponerende 170 km/t.
Svært behagelig
Uansett, Outlander Plug-in Hybrid EV er en svært behagelig bil å kjøre, ikke minst støymessig. Ikke nok med at bilen har lydløse elektromotorer. I tillegg er isoleringen av bilen bedre enn på en vanlig Outlander.Den store SUV-en har i likhet med de mange elbilene på markedet nærmest en meditativ virkning på sjåføren. Du skrur gjerne av radioen for å nyte stillheten.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Bare 5-seter
Maksimal lastekapasitet er på 1740 liter (VDA) når 2. seterad er felt frem. Dette tilsvarer plassen man har i Outlander med bensin- og dieselmotor. Som 5-seter er plassen i bagasjerommet på 463 liter målt fra gulvet og opp til øvre del av seteryggen.Med andre ord, plassen er ikke kjempebra, og innlastningshøyden er høy, men det fungerer.Outlander Plug-in Hybrid EV kan i motsetning til sine søsken bare leveres med fem seter. Det er like greit.Det er mulig å kjøre bilen med tilhenger på inntil 1.500 kg.
Super fremkommelighet
Med to elektriske motorer, 4WD og innebygget Super-All-wheel control (S-AWC), teknologi kjent fra Mitsubishi Lancer Evolution, har du god fremkommelighet.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV
Vil selge 2.000 biler
Importøren har hårete mål. Planen er å selge 2.000 plug-in-varianter i år. 1.300-1.400 Outlandere med diesel og bensin kommer i tillegg. I 2013 ble det registrert 2.989 nye Outlandere i Norge, noe som ga en 12. plass på statistikken.Selv om den nye varianten er priset aggressivt og gir mye bil for pengene, kan dieselvarianten være det riktige valget dersom du kjører langt, liker å kjøre aktivt eller mye med tilhenger.
Konklusjon
Alt i alt er Outlander Plug-in Hybrid EV (PHEV) en utmerket bil som kombinerer 4WD, fremkommelighet, miljøbevissthet og relativt bra romslighet. Bare vær obs på at bensinforbruket kan være heftig når batteriene er tømt for strøm.
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid EVMitsubishi Outlander Plug-In Hybrid EV
Bensinmotor Bensinmotor1995, 121 hk1995, 121 hk
Elmotorer Elmotorer82+82 hk82+82 hk
Samlet effektSamlet effekt202 hk202 hk
DreiemomentDreiemoment190 (bensin) + 137/195 Nm190 (bensin) + 137/195 Nm
ToppfartToppfart170 km/t170 km/t
0-100 km/t0-100 km/t1111
GirkasseGirkasseTrinnløs automatTrinnløs automat
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt18101810
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)* 0,19* 0,19
CO2 (g/km)CO2 (g/km)* 44* 44
Pris fraPris fra440.800440.800
Pris testbilPris testbil465.800465.800
* EU-syklus, ved tomt batteri 0,58 l og 135 gram* EU-syklus, ved tomt batteri 0,58 l og 135 gram

Motor