+ mer

Mini Cooper S - Lynrask og ekstremt underholdende

Mini Hatch har kommet i helt ny utgave. Vi har kjørt herlige Cooper S.

Det er noen biler man bare vet vil bli morsomme å kjøre før man engang har satt seg inn i dem.Mini Cooper S er nøyaktig den typen bil, med lavt tyngdepunkt, et hjul i hvert hjørne, superstivt understell og massevis av hestekrefter.Nå har den BMW-eide bilprodusenten endelig lansert en helt ny versjon – vi har testet morobilen.
Kjøreegenskaper
Noe av det beste med Mini har hele tiden vært at den føles ut som en gokart med dører og tak. Man sitter nært sagt på bakken, hver eneste dump kjennes i ryggraden og den er vanvittig kvikk. I nye Cooper S lever dette i beste velgående - den er rett og slett utrolig morsom å kjøre.Med ett hjul i vært hjørne er bilen en drøm å manøvrere gjennom svingene. Alt er så presist og kontant – vag styring er det ikke antydning til.
 I tillegg er den så ekstremt sportslig satt opp, med et kjempestivt understell som gir en følelse av full kontakt med underlaget. Er det én bil man virkelig slenger seg inn i svingene med, så er det Mini Cooper S.Og dette gjelder spesielt når man setter bilen i sportmodus, og velger sport på automatkassen. Da endres nemlig karakteren helt, og bilen blir vesentlig råere enn i komfort-valget.Girkassen arbeider enda raskere, turtallet går høyere, styrefølelsen blir hardere, og motoren bråker mer. Ren moro med andre ord.
 Det fine er at kraften henger med. Cooper S har en 2,0-liters firesylindret bensinmotor på 192 hestekrefter. Det er mer enn nok til å sparke særdeles godt fra i en såpass liten bil.Faktisk ble vi litt overrumplet av hvor hissig den er første gangen vi satt bak rattet.Akselerasjonen får frem smilet, og på svingete veier kan man ikke annet enn å glise fra øre til øre.0 til 100 gjør du unna på 6,7 sekunder, og det oppleves som veldig kjapt i den lille bilen.Vi tar med oss at oppgitt forbruk ved blandet kjøring er på 0,52 liter per mil.Gir man mye gass, og det gjør man gjerne i en Cooper S, skyter forbruket naturlig nok i været.Vi lå i snitt på rundt 0,8 liter per mil.
Design
Det første vi merket oss ved nye Mini Cooper S var at det egentlig ikke er så lett å se at det er en helt ny modell.
 Den har blitt litt lenger, fått litt større lykter, og litt mer krom. Helhetlig sett er den dermed litt mer harmonisk enn utgående modell, men vi tør banne på at mange ikke klarer å se forskjell med mindre bilene står ved siden av hverandre.Uansett må vi poengtere at Cooper S ser veldig mye kulere ut enn en vanlig Cooper.Særlig liker vi kromdetaljene i front, med to stilige «åpninger» helt nederst på fangeren. Vi er også begeistret for grillen med bikubemønster, og det tøffe luftinntaket på panseret.
 Så er det selvfølgelig heller ikke til å komme unna at de doble midtstilte eksospottene får bilen til å se meget kul ut bakfra.Vår testbil var ellers gråfarget, med sorte og hvite fartsstriper, noe som passet Cooper Sen helt utmerket.
Interiør
Interiøret i nye Mini Cooper S følger oppskriften fra tidligere Mini-modeller. Her er det unormalt mange sirkler (til å være et bilinteriør) som gjelder, og de runde formene fra bilen utside tas virkelig igjen nesten overalt.Blant elementene vi liker best, er den store og høyoppløste infotainment-skjermen. Den er plassert inne i en stor sirkel, og har avrundede ender. Dette passer Minien svært godt, og ser stilig ut.
 Mini har også fått på plass LED-lys i sirkelen rundt skjermen, og disse lyser opp i tide og utide.Blant annet følger de volumjusteringen på stereoanlegget, og lyser opp i en dristig rødfarge når sportmodus aktiveres.Setter du bilen i økomodus, blir ringen grønn.Dette med LED-lys går for øvrig igjen flere steder i kupeen, blant annet i dørhåndtakene som lyser opp i en rekke farger når du setter deg inn.I våre øyne blir det hele litt «tacky» og glorete, selv om vi kan innrømme at det er gjort på en forholdsvis kul måte.
 Vi må ellers berømme Mini for særdeles gode sportsseter. Disse har massevis av sidestøtte, og man sitter enkelt og greit som støpt.Et tykt og godt skinnratt øker også den sportslige følelsen, og man føler på alle måter at dette er en liten sportsbil.
 Bryterne i cockpit-stil kan man heller ikke komme unna. Startknappen i Minien er utformet som en rød vippebryter, og gir gode ekstrapoeng for kulhet.Små detaljer er viktige.Skal man trekke for noe i Minien så må det naturlig nok være plassen. For den er virkelig mini.Å få plass til noen som helst bak undertegnede på 190 cm er det bare å glemme, og du får i bestefall plass til et par bæreposer.
 Er føreren derimot ganske kort, er det mulig å få inn en person til bak – han eller hun må for øvrig også være kort.Bagasjerommet er ellers knøttlite, og ikke egnet til stort annet enn handleposer.
 Er man to, duger bilen likevel greit, og legger man ned bakseteryggene får man fint med seg et par store kofferter eller bagger.
Konklusjon
Konklusjonen her kan nesten ikke bli noe annet enn positiv. Mini Cooper S er en supermorsom liten bil, som kanskje egner seg spesielt godt for unge par med litt tykk lommebok.Som familiens bil nummer to burde den også fungere ypperlig – her kan man få et relativt rimelig utløp for sportsbildrømmen.
 Den er som ventet trang, men stor nok for mye av det man trenger bilen til i det daglige.Og dette er virkelig heller ikke bilen man kjøper med hodet eller for plassens del. Den er en morobil, og som dét leverer den varene til gangs.Det er få andre biler i denne prisklassen som byr på like mye kjøreglede, og Mini Cooper S er utelukkende morsom å kjøre.
Motor