+ mer
Foto: Continental Dekk

Du har vel tatt vinterdekkene av bilen?

Latskap, gjerrighet og uvitenhet kan koste liv.

Så mange som 1 av 5 bilister kjører med piggfrie vinterdekk til langt utpå sommeren. – Latskap, gjerrighet og uvitenhet kan koste liv, er dommen fra bileksperter.Jo varmere og våtere været er, desto lengre blir bremselengden hvis du kjører med vinterdekk. Likevel er det mange som vegrer seg for å skifte til sommerdekk.   – I bransjen regner vi med at 15 til 20 prosent av biler på norske veier har piggfrie vinterdekk til langt uti juni. Mange synes det er et ork å bytte dekk, og utsetter så lenge som mulig. Andre ønsker å slite ut vinterdekkene før de bytter. Dette er egoistiske holdninger som øker sjansen for ulykker, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann, i en melding.Ifølge en NAF-test har vinterdekk vesentlig dårligere bremseegenskaper når temperaturen stiger. Kjører du i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, har du 12,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk fremfor sommerdekk. Dersom du kjører i kun 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre.  – Varme er vinterdekkets verste fiende. Både gummiblandingen og utformingen til vinterdekket er tilpasset lave temperaturer. På varm asfalt blir bremsestrekningen uakseptabelt lang. Dersom underlaget også er vått er en bil med piggfrie vinterdekk direkte trafikkfarlig, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF  
Motor