Lexus CT200h - kongen av kompakte hybrider

Vi har testet nye Lexus CT200h, og kan konstatere at oppgraderingen er solid.

Lexus' desidert mest populære bil på det norske markedet heter CT200h. Nå har hybriden i det kompakte premiumsegmentet kommet med nytt ansikt. Vi har testet bilen.

Bedre å kjøre
Nye Lexus CT200h er en faceliftet utgave av bilen som kom på markedet våren 2011. Selv om den ved første øyekast ligner kraftig på forgjengeren, skal man ikke la seg lure. Under karosseriplatene har det skjedd en hel del.Og flere av tingene er svært så effektive når det gjelder å heve den nye bilen fra den gamle.Noe av det første vi biter oss merke i er nye dempere. Vi kjørte en F Sport-utgave av CT200h, og denne har «performance damper» som standard. Uten å gå altfor tett inn på de tekniske detaljene, kan vi fortelle at disse demperne er ment å gi bedre komfort, samtidig som stivheten opprettholdes.
Dermed er både kjøreegenskaper og styrerespons forbedret i forhold til forrige modell. Og forbedringen er markant. Der F Sport tidligere ble hakket for stiv på humpete norske veier, er den nye modellen komfortabel. Og det har heller ikke gått på bekostning av de sportslige kjøreegenskapene – her det fortsatt massevis av moro å hente på svingete småveier.
En annen ting som bidrar stort til dette er at Lexus har hentet karosserilimet fra LS over på CT200h. Dermed er karosseriet stivere enn før.Helhetlig sett har dermed en god bil blitt enda bedre å kjøre. CT200h er en komfortabel kompaktklassebil som henger godt med i svingene når den utfordres.På landeveien er den minst like god som sine konkurrenter i premiumsegmentet, og selv etter timer bak rattet trivdes vi meget godt.
Motoren leverer på sin side totalt 136 hestekrefter, med en 99 hk bensinmotor, samt en 82 hk elektromotor. Som i andre Lexuser dreier det seg altså om en hybrid drivlinje.Utslippet er senket ned i 82 gram CO2 per kilometer, mens NOx-utslippet er på kun 3 milligram per kilometer.At bilen går på elektrisk kraft store deler av tiden ved bykjøring bidrar til et oppgitt forbruk på kun 0,36 liter per mil ved blandet kjøring. Det gjelder riktignok Comfort Eco-versjonen, mens vår testbil av typen F Sport har et oppgitt forbruk på 0,41 liter per mil.Vi lå på 0,52 liter per mil i snitt gjennom testperioden, noe som helt klart er gode tall med tanke på at vi kjørte flere lange turer på landeveien. Med en hybridbil som denne er det jo gjerne slik at forbruket er høyere på landeveien enn i byen.Motoren er forøvrig ingen stor kraftpakke, men leverer greit. Er det fart man er ute etter bør man helt klart vurdere konvensjonelle alternativer.
Eksteriør
Som nevnt er ikke de utseendemessige forskjellene så altfor store fra gamle til nye CT200h.Vi mener imidlertid at grepene som er gjort hever designet en god del, og bidrar til at Lexusen skiller seg mer ut i mengden.
 Hovedsakelig er det en ny grill det dreier seg om. Her har Lexus fått på plass sin nye signaturgrill som nærmest har form som et timeglass.Dermed likner CT200h betydelig mer på de andre bilene i familien – kanskje særlig IS300h. Den ser dermed mer premium ut enn før, og fremstår også som vesentlig mer hissig.Vi liker designet, men skulle gjerne ha sett en oppgradering i hekken. Her er bilen nemlig nær sagt helt lik forgjengeren. Det er for så vidt greit nok, men personlig synes vi at bakenden begynner å se litt «gammel» ut.
 En viktig ting Lexus har gjort er imidlertid å hente lakkteknologien fra toppmodellen LS.Det betyr at CT200h når har såkalt selvreparerende lakk, som skal gi vesentlig bedre holdbarhet.
 «Ved små lakkriper i klarlakken, typisk fra en vaskemaskins børster eller fingernegler rundt dørhåndtakene, fungerer lakken som en fjær som dytter på plass de små ripene som måtte oppstå. Sol og varme påvirker og setter i gang reparasjonsprosessen», skriver Lexus i bilens produktbeskrivelse.Dette var noe vi naturlig nok ikke fikk testet, men teknologien har vært på plass i LS siden 2009, og er sådan godt utprøvd.
Interiør
Interiøret i nye CT200h har fått noen få endringer fra utgående modell. Blant annet er et mindre og tykkere ratt på plass, noe som øker den sportslige følelsen i bilen.Ellers er vippeskjermen i dashbordet erstatt av en fast skjerm. Det hele ser bra ut, og infotainment-enheten er både lettbrukt og pent designet.
Lexus’ «musestyring» av alt som skjer på skjermen er fortsatt den samme, og systemet fungerer fint.Testbilen var ellers utstyrt med kraftig 10-høyttalers stereoanlegg fra Mark Levinson. En stor nyhet her er at phytolith fra bambus er brukt i høyttalermembranen. Dette er et naturlig og slitesterkt materiale som gir bedre kvalitet både på høyttalerne og lyden. Stereoanlegget er da også meget habilt.
Kupeen er ellers preget av svært gode materialvalg – premiumfølelsen er definitivt på plass. Vi liker følelsen som den lille Lexusen gir, da den utstråler et svært solid kvalitetsinntrykk. Man klarer ikke helt å sette fingeren på det – det er bare meget bra.Brytere, overflater, skinnkvalitet, setene og displayer – inklusive den nye fargeskjermen i instrumentpanelet – alle leverer de varene. Det går igjen i hele kupeen.
 Skal vi sette fingeren på noe spesifikt så må det være at bilen hadde kledd helt hvite interiørlys enda bedre enn de litt gammeldagse gule pærene. Ingen stor sak altså.Når det kommer til det praktiske scorer CT200h ganske godt. Bakseteplassen er god, med plass til to barneseter. Disse kan naturligvis festes med isofix. Benplassen er omtrent som i konkurrentene, noe som innebærer det er helt grei plass til voksne.
 Bagasjerommet er på sin side ganske lite. Grunnen til det er at batteripakkene tar mye plass. Med 275 liter tilgjengelig er vi her rundt 100 liter under flere av konkurrentene.
Konklusjon
Nye Lexus CT200h er en oppgradering som skiller seg nok fra forrige modell til å være verdt et bytte. Den fremstår nå som et enda mer attaktivt alternativ til konkurrentene enn det den gjorde førKjøreegenskapene er bedre, teknologien er bedre, utslippene er lavere, og utseendet er flottere.Her får man rett og slett enda mer premiumbil for pengene enn det man gjorde før, og vi kan ikke gjøre annet enn å like bilen meget godt.