+ mer

Kia Soul - praktisk ja, men hvor mye sjel har den?

Vi har testet Kias nyeste med masse utstyr og dieselmotor.

Vi har skrevet mange gode ord om Kia de siste par årene. Fra å være et så godt som totalt uinteressant merke for folk med et snev av bilinteresse, har Kia virkelig kommet på banen med en rekke gode modeller.Mest populær på det norske markedet er Sportage - C’eed har på sin side solgt greit, mens nye Optima er en lekker bil – selv om mangelen på en stasjonsvognutgave svekker posisjonen i Norge.Nå har Kia lansert helt nye Soul på det norske markedet, og den høye og firkantede bilen følger en oppskrift som er populær blant Ola og Kari Nordmann.
Eksteriør
Kia Soul er en av de bilene man bare må ha en mening om. Utseendet er nemlig for sært til at den glir inn i mengden av nye småbiler.Den er høy og firkantet, ganske asiatisk, men også forholdsvis kul. Tofarget kan den også bestilles som, om det er det du vil.På mange måter likner den på en Subaru Justy ved første øyekast, men den er mer raffinert og gjennomført i linjene.
 Det vi liker ved bilens utseende er at designet er veldig lett å ha med å gjøre. Den er lett å stige inn og ut av, dørene er ikke altfor brede og den firkantede formen sørger for effektiv plassutnyttelse.
Vi liker også hvordan LED-lysene i front og hekk gir den en sterkere personlighet, og vi mener at bilen er mer ungdommelig i utseendet enn flere av konkurrentene.Veldig pen blir den nok ikke i så manges øyne, men annerledes og litt sær kan være kult det og.
Interiør
Innvendig har bilen fått en mye mer mainstream designlinje. Det hele ser veldig friskt og greit ut, og vi liker særlig høyttalerne i dashbordet som er vendt oppover.Testbilen var utstyrt på toppnivå, noe som blant annet betyr 8” infotainmentskjerm, Infiniti-stereoanlegg, ventilerte skinnseter, oppvarmet ratt, ryggekamera, panoramatak og så videre. Ting som definitivt drar opp inntrykket innvendig.Verdt å merke seg er det også at DAB+ endelig er på plass i Kias biler.
 Materialkvaliteten overbeviser også stort. Her er vi på høyde med de etablerte tyske merkene, og bilen oppleves som veldig solid og velbygget innvendig. Svært komfortable skinnseter drar også opp.I det hele tatt er godfølelsen overraskende stor i Soul, og bilen har et mye mer forseggjort interiør enn selv Sportage. Vi har kjørt forrige Soul, som mest av alt var å regne for en plastbalje innvendig, så her er det virkelig gjort store grep.
 Ellers er takhøyden, ikke overraskende, veldig god. Bakseteplassen er også bra, med OK benplass. Bagasjerommet er på sin side relativt lite i utgangspunktet, men man kan fjerne gulvet samt en isoporkasse med oppbevaringsrom, noe som gjør plassen mye større. Oppgitt volum er for øvrig 345 liter.
 Dermed er den er ingen familiebil sett med norske øyne (selv om den kanskje er det i Sør-Europa), men som et alternativ til en bil i Golf-klassen gjør den seg rett og slett svært godt.Høyden bak gjør dessuten innlasting av store ting lettere.
Hvordan er den å kjøre?
Bilen er som forventet en komfortabel sak å kjøre. Her sitter man høyt hevet i trafikken, og oversikten er upåklagelig.At bilen er tilnærmet helt firkantet gjør også at man alltid vet hvor man har den, og trange bygater, lukeparkeringer og andre hverdagsproblemer takles veldig greit.Det hjelpes for øvrig godt av både parkeringsassistent, parkeringssensorer og ryggekamera.På landeveien oppleves bilen som trygg og retningsstabil, med svært få antydninger til lugging på dårlig og sporete asfalt.Motstanden i servostyringen kan for øvrig settes til tre nivåer, der sport er hardt, normal er, vel, normalt og comfort er veldig lett.Vi brukte stort sett normal-innstillingen, og syntes denne fungerte fint under alle forhold.
 Soul henger for øvrig greit med på svingete veier, men det er naturligvis slik at bilen er bygget mer for komfort enn sportslige egenskaper.Til kjøring i hverdagen synes vi dermed at den fungerer ypperlig. Kjører du mye i byen vil du i særlig grad sette pris på hvor lettkjørt og oversiktlig bilen er.Et ankepunkt er imidlertid motorstøyen, som fra dieselmotoren på vår testbil var altfor høy.I en ellers godt isolert kupé synes vi dette var veldig skuffende. Motoren kakler veldig, og her kunne Kia godt ha spandert på noen ekstra lag med lydisolerende materiale.
Motor
At motoren støyer en del er én ting, men heldigvis veier den opp med lavt drivstofforbruk og relativt gode ytelser.Vår testbil var utstyrt med en 1,6-liters CRDi-dieselmotor på 128 hestekrefter, kombinert med en lettbrukt og tettsteget sekstrinns manuell girkasse.Denne kombinasjonen fungerte stort sett veldig godt, men motoren hadde en liten tendens til å bli tungpustet. Dermed måtte vi gire litt mer enn vi setter pris på.
 Oppe i fart er bilen imidlertid veldig grei å kjøre, og på motorveien trakk den fint av gårde i sjette gir i 100-110 km/t.Akselerasjonen fra 0-100 er for øvrig oppgitt til 11,2 sekunder, noe som er helt på det jevne for små diesemotorer i dag.Forbruket lå i snitt på 0,63 liter per mil i løpet av vår uke med bilen, da med overvekt av bykjøring.Det er ganske gode tall, men et godt stykke over Kias oppgitte 0,58 liter ved bykjøring, og 0,48 liter ved blandet kjøring.
Konklusjon
Kia Soul er en bil som burde gjøre det godt på det norske markedet.Høy sittestilling, god komfort, greit med plass, praktiske løsninger og muligheten for å kombinere diesel med automat er viktige elementer for nordmenn flest.I tillegg får man massevis av utstyr for pengene – den absolutte toppversjonen Exclusive koster ikke mer enn 339.900 kroner (metallic lakk kommer i tillegg), og da får man en hel haug med utstyr, samt automatgir. Om man velger diesel eller bensin blir mest av alt smak og behag, for med automat er prisen nemlig lik.Om det sjelfulle navnet er på sin plass blir en annen sak, men et annerledes design gjør i det minste at den skiller seg ut i trafikken. Kjedelig er den i alle fall ikke.(PS! Til høsten kommer Kia Soul EV, altså en elektrisk versjon av bilen. Med en startpris på 199.900 kroner kan denne bli meget spennende.)
Motor