+ mer

BMW Z4 - Lekker roadster

BMW Z4 sDrive 20i imponerer med pent design og gode kjøreegenskaper.

Sommeren er høysesong for cabrioleter, og selv om det ikke går altfor mange toppløse biler på det norske markedet finnes det en rekke gode alternativer.BMW står for flere av dem, og kom med en facelift av roadsteren Z4 på høstparten i fjor. Vi har prøvekjørt bilen under herlige norske sommerforhold.
Design
BMW Z4 har et klassisk design, som samtidig fremstår som veldig moderne. Det lange panseret og den korte hekken gir assosiasjoner til europeiske sportsbiler fra en svunnen tid, og det hele ser veldig bra ut.Særlig appellerer linjeføringen langs bilens sider til oss, og BMW har gjort en svært god jobb med å få bilen til å se harmonisk og helhetlig ut i designet.Den nevnte faceliften legger man ikke nødvendigvis merke til ved første øyekast, og innebærer stort sett nye lykter foran og bak, samt redesignede luftinntak på siden av bilen.
 LED-lysene både foran og bak kler bilen svært godt, og Bi-Xenon har blitt standardutstyr. Vi liker også sideblinklysene på Z4 godt, da disse er integrert i luftinntakene, og gir bilen enda mer særpreg.Et klassisk designtrekk fra BMW er at panseret nærmest stuper fremover og ned i bakken. Det får bilen til å se veldig sportslig ut, og også fra førersetet ser man det spenstige panseret godt – et pent designelement, som øker bilen sportslige uttrykk.
 Bilen er for øvrig like pen både med og uten hard topen nede. Uten tak er bilen en veldig pen roadster, og med taket opp blir den en stilig coupé. Faktisk er taket såpass sømløst designet, at bilen egentlig ikke ser ut som en cabriolet når det er lukket. Ikke et dumt valg av BMW med tanke på at coupévarianten av bilen ikke bli videreført med det nye designet som kom i 2009.
 Innvendig er bilen klassisk BMW. Det betyr svært gode materialvalg, pene instrumenter, tykt og godt skinnratt, nydelige sportsstoler og en pen infotainmentenhet, for å nevne noe.Z4 skiller seg imidlertid ut fra andre BMWer i dashborddesignet, som med sine runde knapper og paneler drar tankene mot klassiske sportsbiler. Det er snakk om relativt små, men effektive designvalg.
 Det hele ser i våre øyne svært lekkert ut, og bilens helhetlige følelse understrekes av hvor godt interiøret passer eksteriøret.En ting man ikke kan si om BMW Z4 er at den er praktisk. Her er det nemlig trangt på alle kanter.
 For eksempel kan det være vanskelig å finne riktig sittestilling om man er lang – i og med at bilen er en toseter møter man bokstavelig talt veggen om man tar setet langt nok bakover. Mens man i andre bilklasser kunne ha lent seteryggen tilbake, kan man dermed ikke det i Z4 om man er for lang i bena.I bagasjerommet er det også svært trangt, særlig når man tar av taket. Da er det ikke plass til veldig mye mer enn noen få bæreposer eller en stor bag.
 Med taket lukket er plassen faktisk ikke så håpløs, og helgebagasjen til to glir overraskende greit inn. Heldigvis er bilen smart nok til å forstå når det ligger bagasje i veien for taket, slik at du slipper å få alt klemt i stykker om du glemmer deg.
 Bagasjevolumet er ifølge BMW 180 til 310 liter, der sistnevnte faktisk ikke er mer enn 70 liter mindre enn i en Golf.Uansett er ikke dette bilen man kjøper om man er ute etter god plass.
Kjøreegenskaper
Noe av det viktigste som skjedde da første generasjon Z4 erstattet Z3 for elleve år siden er at bilen ble både lengre og stivere enn forgjengeren.Den utviklingen har fortsatt, og akselavstanden på snaue 2,5 meter, samt det stive karosseriet, bidrar til at siste generasjon av Z4 er svært god å kjøre. Det samme gjelder naturligvis faktumet at man omtrent sitter på bakhjulet, og at vektfordelingen er optimal.
 BMW Z4 er dermed veldig sportslig og kontant i kjøreegenskapene, og man koser seg stort på slangende landeveier. Gjennom svingene sitter bilen som limt, og kontakten med underlaget er svært god.Med vinden i håret på landeveien oppleves Z4 med andre ord som en strålende bil.Man kan for øvrig velge mellom kjøreoppsettene Comfort, Sport og Sport+, der de to sistnevnte gjør seg meget godt på dager hvor man bare vil kjøre og kose seg.
 Comfort var derimot vårt valg i hverdagen under testperioden. Selv om man kanskje skulle tro at denne typen bil blir litt ukomfortabel på hullete norske veier, gjør dette valget at Z4 faktisk ikke er for stump og hard.Komfortnivået er rett og slett mer enn godkjent, og bilen fungerer godt i hverdagens kjas og mas.
 Vår testbil var en Z4 sDrive 20i, noe som betyr at den var utstyrt med en firesylindret 2-liters bensinmotor på 184 hestekrefter.Med såpass mye kraft oppleves Z4 som rask i vendingen, og akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går også unna på 6,9 sekunder.I kombinasjon med BMWs lynraske sportsautomat hadde vi fint lite å klage på i løpet av testperioden, og kan konstatere at sDrive 20i gir mer enn nok kraft i Z4.
 Motoren gir nok av underholdning, og bilen er hurtig nok i situasjoner hvor det trengs litt ekstra punch.Blandet bensinforbruk er for øvrig oppgitt til 0,68 liter på milen, mens vi i løpet av vår uke med bilen lå på 0,76 liter per mil i snitt. Kjøringen inkluderte da både langturer og korte etapper i byen, og vi vil tro at vårt snitt er realistisk for forbruket ved hverdagslig kjøring.
Konklusjon
BMW Z4 er en knakende god liten roadster som byr på både moro og komfort. Til tross for at den ikke er spesielt praktisk kan den fint brukes i hverdagen, så vel som på de aller flotteste sommerdagene.Er man ute etter en cabriolet man blir i godt humør av, er dermed BMW Z4 et svært godt alternativ.Her får man gode kjøreegenskaper og massevis av premiumfølelse i en kompakt og pen pakke.
Motor