+ mer

BMW X5 M50d – M for massevis av kraft

BMWs kraftigste diesel-SUV imponerer med vanvittige ytelser.

Når det kommer til store premium-SUVer er BMW X5 en av de aller beste, og når det kommer til kraft er X5 M50d noe av det aller ypperste.Men navnet er likevel litt misvisende. Bak betegnelsen M50d finner vi så visst ikke en 5,0-liters V8 som man kanskje skulle tro. Isteden er det snakk om en treliters rekkesekser med tre turboer. At trespannet jobber godt sammen er det imidlertid svært liten tvil om.Vi har testet BMWs råeste diesel-SUV.
Rå kraft
Vi starter med det viktigste ved M50d – selvfølgelig snakker vi om motoren.Det skuffer kanskje noen at det er snakk om en treliters rekkesekser, tatt navnet i betraktning. Men til dem kan vi bare konstatere at det her finnes svært lite å være skuffet over. 381 hestekrefter og de tre turboene produserer hele 740 Nm dreiemoment og gir bilen et vanvittig kraftoverskudd.Dessuten er M50d utstyrt med en svært god åttetrinns automatkasse, som vi etter hvert kjenner godt fra BMW.0 til 100 kilometer i timen er dermed unnagjort på 5,4 sekunder, og topphastigheten er begrenset til 250 km/t. Den raske akselerasjonen oppleves som drøy i en diger SUV på 2.225 kilo.
 Det som ligger i disse tallene er selvfølgelig spinnville ytelser, men også det faktum at du knapt får en bedre bil for norske forhold. Den er knallsterk på vei til fjellet, forserer snødekte veier uten problem, og lar deg kjøre forbi på svært så hurtig vis. Dessuten gjør 4x4-systemet at den er svært trygg å kjøre, og at den har rikelig med veigrep.
 Om du skal trekke båt, fullastet tilhenger eller campingvogn er den naturligvis også svært godt egnet. Her er det så mye kraft å ta av at det nesten blir umulig å laste for tungt.Så henger den også med på kjøringen om det er en aktiv stil man er ute etter. M-navnet sier jo tross alt noe om sportsligheten, og en knapp ved siden av girspaken gjør at bilens oppsett kan stilles inn etter behov.
 Dermed får man en diger og rask SUV, som faktisk henger med i svingene om det er det man vil. Forstå oss rett, den blir aldri en sportsbil, men som sportslig SUV leverer den varene.Dessverre må vi trekke litt for at styringen ikke er superkontant, og at understellet kan oppleves som litt vel mykt over enkelte dumper og ujevnheter.
 Til hverdags fungerer bilen uansett veldig bra. M-merket betyr nemlig på ingen måte at all komfort er borte. Det nevnte understellet kan sammen med blant annet styring og girkasse settes i både eco-, comfort-, og sportprogrammer, noe som endrer bilens karakter totalt.I comfortvalget er bilen en av de beste landeveiscruiserne på markedet, noe som støttes av den høye sittestillingen, tryggheten fra firehjulstrekk og en meget god kjørekomfort.
Design
Det er liten tvil om at nye BMW X5 er en stor og maskulin sak. M50d ser ikke nødvendigvis noe mer ekstrem ut enn en hvilken som helst annen X5 med M-sportpakke, men doble potter, LED-hovedlys, stilige skjørt og spoiler er uansett elementer som drar opp inntrykket.
 Det samme gjør tøffe M-felger, og en linjeføring som generelt sett er svært vellykket i våre øyne.Nye X5 er således en bil som har fått et enda mer fullført design enn sine forgjengere. Vi liker særlig at BMW har gått litt tilbake til røttene, og gjort bilen mer firkantet enn forrige modell.
 Den passer svært godt inn i det etter hvert store modellporteføljen til BMW, og sammen med nye X6 og X4, samt X3, har BMW fått til et mye mer helhetlig utvalg av SUVer.
 Interiørdesignet er akkurat så fint som vi har blitt vant til fra den bayerske produsenten.Materialvalgene er meget gode, oppsettet i dashbordet er logisk, kontroller og infotainmentskjerm er lett å bruke og bilen er et tvers gjennom flott sted å være.
 Med sitt digre avtrykk blir X5en også stor i alle retninger innvendig. Den er på mange måter en BMW for dem som synes alle andre BMWer burde ha vært litt kraftigere. Det understrekes av at designdetaljene virker mer massive, og selvfølgelig også av at man har svært mye luft rundt seg.Fra førersetet sitter man dermed med en god oversikt over hele kupeen, og bilen oppleves som svært romslig.
 Apropos førersetet, så er dette blant de bedre på markedet – det gjelder naturlig nok resten av setene i bilen også.Bak rattet i vårt testeksemplar av M50d trivdes vi svært godt i time etter time.
 Bakseteplassen er også enorm, og tre voksne burde lett finne seg til rette på langtur. Da er det godt at bagasjeplassen også henger med. Det firkantede og høye rommet er nemlig svært lettbrukt, og med et VDA-volum på 650 liter snakker man om en av de virkelig store familiebilene.
 At bilen er så stor og kraftig gjør heldigvis ikke at drivstofforbruket blir makaber lesning. Oppgitt snittforbruk per mil ved blandet kjøring er 0,67 liter, mens vi i testperioden lå mellom 0,7 og 0,8 liter på milen.Det er på ingen måte galt i en bil med så enormt mye kraft og så mange kilo på baken.
Konklusjon
Til tross for at den neppe blir noen storselger, er BMW X5 M50d en bil det er vanskelig å se bort i fra. Motoren har ekstremt mye kraft, kjøreegenskapene er gode, plassen enorm og designet og interiøret gjennomført.Det finnes naturligvis mye mer fornuftige alternativer - for eksempel firesylindrede xDrive25d med 211 hestekrefter - men de stiller i en litt annen klasse.Er man ute etter en mildt sagt ekstrem versjon av X5 er det nemlig ikke til å komme utenom at M50d er en lynrask og herlig maskin. Den er på svært mange måter kongen på haugen.
 
Motor