Ford Focus Electric selger elendig

Ford Focus Electric er heldigvis en bedre bil enn salgstallene skulle tilsi.

Elbiler selger som varme hvetebrød, men vi vil ikke ha hva som helst. Mens salget av modeller som Tesla Model S, Nissan Leaf, BMW i3, VW e-up og ikke minst e-Golf går så det griner, er det andre importører som sliter skikkelig på dette markedet.Én av disse er Ford, som med Focus kan vise til svært beskjedne registreringstall. Så langt i år er det bare levert 114 elektriske Focus, mot over 3.000 Nisssan Leaf. Det er det flere grunner til.Et av hovedproblemene har vært at Focus Electric er for dyr. Rundt 270.000 kroner for en velutstyrt bil har rett og slett blitt alt for mye i forhold til for eksempel Leaf.Før sommeren kuttet imidlertid importøren prisen med 50.000 kroner (på lagerbiler) for å gjøre vei i vellinga.  Da ble plutselig Focus Electric mye mer interessant. Men er den interessant nok?

Kjører som en Focus
For å ta det mest positive først. Focus Electric kjører omtrent som en vanlig Focus. Det er et stort komplement, for Focus er kjent for de gode kjøreegenskapene.  Den ligger bra på veien og er behagelig å kjøre.Med 107 kW/142 hk og et dreiemoment på 250 Nm føles Focus som en kjapp bil. 0-100 km/t går på 11,4 sekunder. Det er et tall man ikke skal bry seg særlig om. For det er på de første meterne den virkelig er rask.Focus-en ser dessuten bra ut.  Den elektriske versjonen fikk tidlig den «nye» Ford-fronten, med en grill med horisontale riller.Elbilen bygger på toppmodellen Focus Titanium. Dermed får du mye utstyr på kjøpet, som ryggekamera, navigasjon, cruisekontroll og Ford SYNV med nødhjelpsassistanse, som automatisk vil ringe nødtelefon om bilen blir utsatt for en ulykke.
 
Innvendingene
Innvendingene mot Focus Electric er først og fremst bagasjeplassen, rekkevidden og mangelen på mulighet for hurtiglading.Focus Electric produseres på samme samlebånd som vanlige Focus.  Batteripakken plasseres rett og slett som en stor «kloss» i bagasjerommet. Her er det ingen sofistikerte, skjulte løsninger. Der står batteriet. Take it og leave it. Det snodige bagasjerommet blir dermed på bare 237 liter.Men det er vel en gang slik at en elbil, med unntak av Tesla, i hovedsak ikke brukes som feriebil.  Litt bagasje får du uansett med deg.Vi dristet oss på IKEA og kjøpte en kommode som vi plasserte i Focus-en. Det var ingen problem så lenge det er mulig å legge ned det delte baksetet.
 Focus Electric har en rekkevidde i henhold til EU-syklus på relativt beskjedne 162 km. Det er betydelig kortere enn de fleste konkurrentene.Det er heller ikke mulig å hurtiglade en Focus. Det raskeste du får til, gjennom et 32 A-uttak, er på tre-fire timer.  Med 16A og 10A er ladetiden anslått å være på henholdsvis 6-7 og 9-11 timer. Med andre ord skal du ha god tid dersom du må fullade bilen mens du er på farten.Som sjåfør har du det fint i en elektrisk Focus. Den blir omtrent som en hvilken som helst annen Ford, bare med litt andre instrumenter.
 
Er Ford Focus et dårlig kjøp?
Vi sitter igjen med et ambivalent forhold til Focus Electric etter å ha kjørt den i én uke.  Vi liker bilen. Den kjører som en drøm, er velutstyrt og ser ut som en bil.  Og så er den ikke så dyr lenger. At en anerkjent leverandør står bak og leverer fem års garanti er betryggende.Det største problemet for Ford, i tillegg til Nissan Leaf, heter «VW e-Golf». Når den elektriske Golfen nå er på markedet til omtrent samme pris, blir konkurransen beintøff.  Vi vil komme med en mer bombastisk dom etter at vi har kjørt e-Golfen.Focus Electric er et interessant alternativ for mange, men ikke alle. Da tenker vi først og fremst på rekkevidde og lademuligheter, som er og blir en ulempe i forhold til de fleste andre elbiler. Den snaue bagasjeplassen legger vi ikke så stor vekt på, da den vil dekke fraktbehovet til de fleste som kjøper en slik bil.Så lenge man er klar over Focus Electrics begrensninger, er det en bra bil.
 

Les også