+ mer

Octavia 180 TSI DSG 4x4 - svært mye bil for pengene

Skoda Octavia 180 TSI DSG 4x4 seiler opp som et av de beste bilkjøpene i Norge.

Skoda Octavia.  Banker det litt ekstra i hjertet nå? La oss innrømme det først som sist. Skoda er ikke merket som skaper den største lidenskapen eller kjærlighetsforhold.  Skoda er det mest fornuftige valget i Volkswagen-konsernets palett med ulike merker. Det betyr ikke at Octavia er en dørgende kjedelig bil, tvert i mot.Octavia har solgt svært bra i Norge siden første generasjon så dagens lys i 1996. Tredje generasjon ble lansert i fjor og har blitt godt mottatt blant norske bilkjøpere. Octavia ligger på 5. plass på registeringsstatistikken så langt i år, bak VW Golf, Tesla Model S, Toyota Auris og Nissan Leaf.Tidligere har vi kjørt ytterpunkteneogr. Denne gangen har vi tittet nærmere på det kanskje mest spennende alternativet; 180 hk bensin med selve drømmekombinasjonen DSG automatgir og firehjulstrekk.
 I løpet av en drøy uke fikk vi satt bilen på prøve som feriebil i Skandinavia.  Totalt kjørte vi ca 1.800 km i løpet av denne perioden. Octaviaen innfridde til fulle.Bagasjerommet på 610 liter sluker det meste av det du trenger på ferie. Her er det bare å laste inn i lasterommet.  Utformeringen er av de bedre, slik at volumtallet blir mer enn teori.Kupeen vokste da tredje generasjon Octavia så dagens lys. Det fikk ikke minst baksetepassasjerene glede av. Ingen vil klage noen nød i baksetet. Frakter du jevnlig basketballspillere, anbefaler vi alternativet Superb, som har en liten ballsal bak forsetene.
 Testbilen var utstyrt med stoffseter med god komfort. Vi ville kanskje ha kostet på oss delskinn, men vi hadde lite å utsette på standardsetene.Dashbordet fikk en kraftig oppdatering i forbindelse med modellskiftet. Her er det meste hyllevare fra VAG-konsernet.  Det skal man være glad for. Du få en relativt stor navigasjonsskjerm hentet fra Golf, som er betydelig mer moderne enn den man finner i storebror Superb.
Men det er selve drivlinjen som er den store styrken til bilen. 180 bensinhester gir deg mer enn nok kraftoverskudd.  Du savner ikke det ekstra dreiemomentet en dieselmaskin ville ha gitt.Det er en drøm å kjøre bilen på langtur; enten du ligger i 70 eller 150 km/t. 0-100 km/t oppgis å ta 7,5 sekunder, mens toppfarten er på 227 km/t. Det er raskt nok for de fleste.I 4x4-variant er DSG-kassen bare utstyrt med seks trinn, mot syv trinn dersom du nøyer deg med trekk bare på forhjulene. Vi savnet aldri det syvende trinnet i løpet av vår lengre testrunde.
En egen Mode-knapp gjør det mulig å sette opp bilen sportslig eller ekstra drivstoff-økonomisk.  Man kan blant annet endre motorens karakter og styringen. Vi kjørte den stort sett i Normal og var happy med det.Med 4x4 er Octavia-en en perfekt året rundt-bil i Norge. Det er anerkjente Haldex 5 som gjelder. Vi fikk naturlig nok ikke satt systemet på de største prøvene på sommerveiene i paddeflate Danmark, men vet fra tidligere at det fungerer aldeles utmerket.
 holdt vi på å snø inne med testbilen. Da var savnet av 4x4 påtrengende.Det største ankepunktet mot testbilen var at den var i overkant tørst.  Under en lengre strekning på rundt 50 mil med stort sett motorvei og en snittfart på 110 km/t, lå forbruket på 0,84 liter på mila. 40 mil med landeveiskjøring og snittfart på 70 km/t endte med et forbruk på 0,78 liter. Dermed begrenser rekkevidden seg når bensintanken er på bare 55 liter.
 Det som også er gledelig med Octavia 180 TSI DSG 4x4 er at den ikke koster skjorta. I velutstyrt Elegance-variant er startprisen 359.200 kroner. Det er rimelig! De fleste vil nok krysse av for bi-xenon-lykter, navigasjon osv, men prisen blir likevel under 400.000.  Da snakker vi om mye bil for pengene.Octavia 180 TSI DSG 4x4 seiler opp som et av de desidert beste kjøpene i Norge dersom du er på jakt etter en sportslig, romslig familiebil med god fremkommelighet til under 400.000 kroner.
  
Motor