Peugeot RCZ R - 1,6-literen på 270 hk imponerer

Sist vi testet franskmennenes coupe klaget vi over for liten motor. Det gjør vi ikke lenger.

Små sportslige coupéer topper ikke akkurat salgsstatistikkene her på berget, men for de som er glad i en god kjøreopplevelse kan disse bilene by på mye moro til en relativt rimelig penge.Sist gang vi testet Peugeots alternativ i klassen, RCZ, etterlyste vi imidlertid flere hestekrefter og mer moro. Vi kalte den stilig, spesiell og litt slapp.Nå kan det imidlertid virke som om våre bønner er hørt av et og annet motorhode Frankrike. Peugeot har nemlig kommet med enn mye heftigere utgave kalt RCZ R, og vi har testet bilen.

Motor og kjøreegenskaper
Peugeot RCZ R er en imponerende bil, og grunnen er motoren. Peugeot har nemlig klart å presse ut smått utrolige 270 hestekrefter og 330 Nm av en firesylindret 1,6-liters bensinmotor.Det er tall som for få år siden ville ha virket helt tullete, og det sier virkelig noe om hva bilprodusentene klarer å dra ut av små og effektive motorer i dag.
 Med så mye kraft blir RCZ R også en svært morsom sportsbil. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går på 5,9 sekunder, og nålen stopper ikke før 250 kilometer i timen.I tillegg er bilen slanket med 17 kilo, og en ny hekkspoiler sørger for økt marktrykk. Dessuten er understellet stivet opp, og en Torsen «Limited Slip» differensial skal sørge for at kraften omgjøres til «forrykende ytelser».
 Totalen blir en bil som sitter svært godt på veien, har mer enn nok kraft, og er vanvittig morsom å kjøre.Presis og kontant styring gjør at bilen føles svært så stabil gjennom svingene, det samme gjør et skikkelig stivt understellsoppsett.Det bidrar samtidig til at RCZ R ikke er et førstevalg på langturer, det er den nemlig for stiv til. Den gjør seg isteden fint på turer langs svingete landeveier.Da er den også skikkelig morsom. Man sitter lavt og føler veien godt, samtidig som bilen sitter som limt til underlaget. RCZ R ber opp til aktiv kjøring, og bak rattet er det ikke vanskelig å takke ja til akkurat det.
Pen bil
Som tilfellet var da vi testet vanlige RCZ, er det mange og delte meninger om bilens utseende. Enkelte vi har snakket med mener at konkurrenten Audi TT er mye penere, og at Peugeot har «hermet» litt, mens andre mener RCZ R er en veldig stilig og pen liten sak.
 Vi heller helt klart mot sistnevnte, og konstaterer at vi liker linjeføringen godt. Spesielt begeistret for «haigapet» til Peugeot er vi i utgangspunktet ikke, men det fungerer bra i denne bilen fordi linjene helhetlig sett harmonerer godt. Vi synes dessuten at den endrede grillen bilen fikk med fjorårets facelift gjør seg godt, samtidig som den i våre øyne er veldig pen bakfra.Spesielle detaljer som det buede taket og bakvinduet trekker opp, og testbilen hadde i tillegg karbonutførelse i taket. Det ser meget bra ut, og bidrar kraftig til bilens sportslige utseende.Det samme gjør tilleggsutstyr som RCZ R-stickers og svarte speilhus, som testbilen var utstyrt med.
 RCZ R har i tillegg stilige røde bremsekalippere, samt to digre eksospotter bak. I motsetning til vanlige RCZ er det ikke snakk om to rør på venstre side, men heller et rør på hver sin kant. Det gjør at råtassversjonen skiller seg ut fra vanlige RCZ, og at den ser mer hissig ut.Etter vår smak er RCZ R dermed en lekker sak, og vi synes den til og med fremstår som mer spennende enn sin tyske konkurrent fra Audi.
 I forhold til vanlige RCZ er det dermed en del elementer som gjør at bilen ser tøffere ut, og selv om man kanskje ikke legger merke til endringene ved første øyekast, er de nok til å gjøre bilen enda litt hissigere.
Fint interiør
Interiøret i Peugeot RCZ R liker vi svært godt. Stilige elementer som skinntrukket dashbord, strålende sportsseter i delskinn og alcantara, samt pene kromdetaljer her og der bidrar til å trekke helhetsinntrykket langt opp.
 Det samme gjør en stor R-logo i senterkonsollen, samt testbilens 7" navigasjonsskjerm, som heises opp av dashbordet når bilen startes.RCZ Rs sportslige uttrykk fortsetter med et lite og behagelig sportsratt og en kort girspak som gir kontante og fine girskift.
 Om det er noe vi skal trekke for i kupeen må det være baksetet. Plassen her er enkelt og greit så dårlig at det nesten ikke er noen vits i at det er der. Selv ikke barn sitter komfortabelt i baksetet på en RCZ R.De praktiske egenskapene dras for øvrig noe opp av at bagasjerommet faktisk har en anstendig størrelse (321 liter). To stykker får fint med seg bagasjen de trenger til en langhelg i denne bilen.
 Ellers er det verdt å nevne at testbilen var av det velutstyrte slaget. Utstyr som svingbare bi-xenonlys, kraftig stereoanlegg fra JBL, navigasjon, parkeringssensorer, cruise control, skinninteriør, klimaanlegg, bluetooth, sportsseter og lys- og regnesensor er bare et utdrag av smørbrødlisten på bilen.Vi noterer oss for øvrig at det er en del veistøy i bilen, noe som til dels skyldes store felger på 19" og lavprofildekk. Veldig ille er det uansett ikke.
Konklusjon
Peugeot RCZ R er akkurat den bilen vi hele tiden har ønsket at RCZ skulle være.Nå har Peugeot fått på plass nok hestekrefter, enda bedre kjøreegenskaper, og et utseende som er enda et hakk tøffere.Summen er at RCZ R er en veldig morsom bil, som byr på mer enn nok av sportslige egenskaper.
 Den er fortsatt trang og litt bråkete – men sånn kan det gjerne være i denne typen bil.Med en prislapp på like over 625.000 kroner er det imidlertid snakk om en veldig dyr Peugeot. Tatt ytelsene i betraktning får man likevel store mengder moro for pengene.
 

Les også