Audi A3 Cabriolet - toppløs og lekker

Audi leverer en god cabriolet i nye A3.

Audi har lansert en rekke versjoner av sin A3 i løpet av det siste året. Fellesnevneren for samtlige er at de har falt i god smak hos oss – det være seg alt fra

til.Nå har tiden kommet for å teste den toppløse varianten av A3, og bilen leverer varene på de fleste områder.
Design
Audi A3 Cabriolet har et klassisk cabrioletdesign, og den likner også svært mye på tidligere modeller fra Audi.Bilen har en åpen og fin kupé, med svart softtop og plass til fire personer. Designet er klassisk Audi, mens store luftinntak i front gir bilen et ekstra piff. Det samme gjør tøffe skjørt rundt hele bilen, samt stilige 18” felger.En ting vi liker svært godt ved A3 Cabriolet er at bilen ser like kul ut både med og uten tak. Vi liker også at front- og baklyktene har blitt mer aggressive enn tidligere, og at dette får bilen til å fremstå som litt mer sportslig enn før.
 Vi synes dog at bilen blir littegrann kjedelig. Det er som nevnt lite som skiller den fra tidligere årsmodeller, og en del vil nok ikke en gang legge merke til at den er helt ny.Når det er sagt så følger den opp det vi mener at er en suksessoppskrift hva gjelder design.
 Audis modeller har ikke alltid vært de mest spennende, men at de er pene er det få som bestrider.Alskens forstyrrende linjer og andre rariteter er designet klinisk renset for, og A3 Cabriolet gjør seg godt fra alle vinkler.
 Til tross for den konservative linjeføringen oppleves bilen som ganske så ung, og vi blir ikke veldig overrasket dersom flere av kjøperne befinner seg i 20-årene.At den har blitt hakket mer aggressiv hjelper godt til på dette punktet.
Kjøreegenskaper
Vi har hele tiden likt kjøreegenskapene i nye A3 veldig godt. Bilen er kontant på svingete veier, med passe hard avfjæring. Samtidig gjør den jobben som hverdagsbil godt, med god kjørekomfort og en lett og fin styrefølelse.Det hele kan for øvrig stilles inn med Audi Drive Select, og oppsettet kan være både sportslig og komfortabelt, alt etter hvilken innstilling man velger.
 Med taket nede og Drive Select i sportmodus er A3 Cabriolet i sitt ess. Kontant og god respons fra både motor, styring og understell, kombinert med vind i håret, er nemlig det som skal til for en herlig cabriolet-opplevelse.Her leverer Audien altså svært godt, og vi kunne ikke gjøre annet enn å smile bredt i løpet av våre kjøreturer med bilen.
 Til hverdags trivdes vi dog best i normalmodus på Drive Select, og kan ellers konstatere at bilen imponerte på langkjøring.Motorveishastigheter og soft top pleier nemlig å være en dårlig kombo, men i A3 Cabriolet opplevde vi kupéstøyen som overraskende lav. Faktisk var vi aldri plaget av støy i det hele tatt, og det er imponerende.Kjøreegenskapene på motorvei er dessuten akkurat like god som i vanlige A3, og bilen oppleves som stor, komfortabel, trygg og passe kontant.
Vår testbil var for øvrig utstyrt med en 1,4-liters TFSI-bensinmotor med 150 hestekrefter og 250 Nm.Det sørget for at bilen var velvillig og kvikk, og vi savnet aldri noe kraftoverskudd. Motoren opplevdes i det hele tatt som det opplagte valget i denne bilen, og vi ville nok ikke ha vurdert å kjøpe diesel i en cabriolet.
En fin ting ved den moderne motoren er at den kutter ut to av fire sylindre når det ikke er behov for så mye kraft.
Det gir besparelser både for lommeboken og miljøet, da forbruket senkes. Audi oppgir 0,5 liter per mil ved blandet kjøring, mens vi var helt nede i 0,45 liter per mil med en overvekt av langkjøring i løpet av testperioden. Det er sterke tall for en bensinmotor med såpass mye kraft.For øvrig virker det som om systemet fungerer godt, og de to sylindrene kobles lynraskt inn igjen ved behov.
 Vår testbil var ellers utstyrt med Audis gode S-tronic automatkasse, som vi nok en gang må konstatere at er blant de beste på markedet. Kombinasjonen med bensinmotoren fungerte veldig godt.0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 8,9 sekunder, noe som absolutt er godkjent.Den er langt fra noen racerbil, men i det daglige oppleves den som rask. Toppfarten er for øvrig 222 kilometer i timen, for de som måtte være interessert i sånt.
Interiør
Interiørmessig er bilen klassisk Audi – på samme måte som eksteriøret.Har du sittet i en Audi A3 de siste ti årene, burde det meste være kjent. Det betyr god materialkvalitet og logisk layout, med pene, om enn litt konservative, designelementer.
 Sportsstolene i testbilen var for øvrig svært gode å sitte i, mens bakseteplassen i A3 Cabriolet naturlig nok er noe begrenset.Det skal nevnes at taket kjøres av eller på i løpet av 18 sekunder, og at denne øvelsen kan gjennomføres i hastigheter opp mot 50 kilometer i timen. Begge deler er raskt nok.Normalt sett liker vi infotainmentenheten til Audi godt, men vi merker oss at testbilen var utstyrt med billigste utgave.Det betyr for liten skjerm, og altfor lav oppløsning. Ved siden av en smarttelefon ser det hele i overkant gammeldags ut.
 Det hjelper dog at enheten er lettbrukt, og at man med enkelhet kan styre funksjoner som mediespiller og navigasjon. Et klart råd er uansett å oppgradere til den vesentlig flottere MMI navigasjon plus-enheten.Testbilen var ellers utstyrt med morsomt utstyr som et Bang & Olufsen stereoanlegg på 625 watt, noe som absolutt drar opp helhetsinntrykket av multimediebiten.
 Når det gjelder det praktiske er baksetet som nevnt litt trangt, mens bagasjerommet har plass til hederlige 320 liter med taket oppe, og litt mindre hederlige 287 liter med taket nede.Det er uansett godkjente tall for en cabriolet, og man burde få med seg greit med bagasje for to til en langhelg.
Konklusjon
Audi A3 Cabriolet er en nett og lekker bil. Den er ikke overstadig spennende å se på, men leverer til gangs på kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse.Testbilen var ellers passe utstyrt, og det eneste vi egentlig savnet var den oppgraderte infotainment-skjermen til Audi.Er man ute etter en pen og pyntelig cabriolet burde dermed A3 være et godt valg.Det skader heller ikke at premiumfølelsen er gjennomført i alle detaljer.
 

Les også