Bortkastede penger på elbil

Environmental Science & Policy gir norsk elbilpolitikk det glatte lag.

Publisert 11. sep. 2014 kl. 12.48
Oppdatert 11. sep. 2014 klokken 16.56
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 176 ord
Finansavisen kan fortelle at en fersk vitenskapelig artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Environmental Science & Policy gir norsk elbilpolitikk som miljøtiltak det glatte lag.Konklusjonen er at alternativ pengebruk kunne gjort Norge karbonnøytralt allerede.Avgiftsfritak og privilegier for elbileiere tilsvarer 80.000 kroner pr. tonn spart CO2. Det er 2.700 ganger dyrere enn å kjøpe CO2-kvoter i EU.«Å subsidiere 20.000 elbiler tilsvarer kjøp av mer enn 50 millioner CO2-kvoter», står det i rapporten, som også konkluderer med at Norge kunne vært nærmest karbonnøytralt dersom et tilsvarende beløp hadde vært brukt på å krympe kvotemarkedet.Lederen for klimastiftelsen Zero, Marius Holm, avviste det hele på Dagsnytt 18 tirsdag. Han mente ingen andre økonomer gikk god for artikkelen.Forfatterne kan imidlertid bekrefte overfor Finansavisen at artikkelen er fagfellevurdert på vanlig måte.I rapporten slås det også fast at verdens energi i hovedsak kommer fra fossile kilder og at elbiler ikke dermed nødvendigvis står for et lavere CO2-utslipp enn biler som går på bensin eller diesel. Det avhenger helt av kilden til strømmen, miksen og effektiviteten i produksjonen, heter det.Les også: