+ mer

Kia Soul EV er lansert - hårete salgsmål i Norge

Kia Soul EV er et friskt pust i elbilmarkedet, og importøren forventer å hevde seg på toppen av salgsstatistikken.

Publisert 12. sep. 2014 kl. 09.36
Oppdatert 12. sep. 2014 klokken 12.58
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 442 ord
Elbiler har etterhvert fått en markant andel av det norske markedet med 13 prosent.En av produsentene som tar konsekvensen av det er Kia. Med nye Soul EV skal sør-koreanerne ta opp kampen med etablerte konkurrenter som Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.Under Norgeslanseringen av Soul EV denne uken, kunne adm. direktør Jan Pettersen i Kia Norge fortelle at salgsmålene er hårete.I 2014 har den norske importøren fått bekreftet at de vil motta 550 biler fra fabrikk, mens det forventes 2000 biler neste år.
- Vi selger biler over all forventning, det er fullbooket frem til januar, sa Pettersen.
Med en total produksjon på 5000 Soul EV internasjonalt de neste tolv månedene, er Norge et betydelig marked. 20 til 40 prosent av bilene er ventet å ende opp her til lands.
Helelektrisk
Soul EV er den første elektriske Kia-modellen på det europeiske markedet. Noe som definitivt ikke er dagligdags kost, er at den norske importøren har vært involvert i evaluering og lansering av bilen.Det har blant annet ført til at bilen lanseres med tre litt anonyme farger (svart, hvit og grå) som passer godt for det norske markedet.
 Soul EV har ellers en oppgitt rekkevidde på 212 kilometer. Kia Norge forventer imidlertid en rekkevidde opp mot 170-180 kilometer ved vanlig kjøring. I vinterhalvåret kuttes rekkevidden til mellom 100 og 140 kilometer.Bilen har mulighet for hurtiglading med chademo. Med en 50kW-lader skal Soul EV lades opp til 80 prosent på 33 minutter.
Godt utstyrt
Bilen leveres i de to utstyrsnivåene Classic og Exclusive - fellesnevneren er solide utstyrspakker.Kia Norge opplyser at 90 prosent av salget så langt er Exclusive-varianten, men selv grunnvarianten har utstyr som cruise control, navigasjon med DAB-radio, tosonet klima, oppvarmet ratt, LED-kjørelys, ryggekamera, hurtiglader og så videre.
 Exclusive har i  tillegg utstyr som varmepumpe, skinntrukket dashbord, parkeringssensorer foran og bak, skinninteriør, varmeseter bak, høyttalere fra MOOD og mye mer.Vi har kjørt sistnevnte, og kan fortelle at bilen oppleves som svært velutstyrt.En ting som trekker ned er derimot at plassen ikke er all verdens. Bagasjerommet er på 281 liter, noe som vesentlig mindre enn Leafs 350 liter, eller e-Golfs 341 liter. Selv kompakte Renault Zoe kan skilte med 338 liter bagasjerom.
God å kjøre
Vi har tatt en ørliten testtur med Kia Soul EV, og kan fortelle at kjøreegenskapene er omtrent som i vanlige Soul.Førsteinntrykket er en lettkjørt og komfortabel bil, med lavt støynivå og typisk gode «byegenskaper».Soul EV har for øvrig 6 cm lavere tyngdepunkt enn vanlige Soul for økt stabilitet, samtidig som utvidet bruk av ultrafast stål har gitt økt stivhet.Prismessig er Kiaen konkurransedyktig. Classic koster 199.900 kroner, mens Exclusive ender på 229.900 kroner. Prisene er inklusive frakt og leveringsomkostninger.Vi kommer tilbake med full test av bilen!