Nissan e-NV200 Evalia

Nissan e-NV 200 Evalia har enormt god plass

Vi har prøvekjørt en billig elbil med enormt god plass.

Floraen av elbiler begynner å bli stor. Etter hvert kan de fleste finne en elbil som passer deres behov. Det som har manglet er en femseter med virkelig god plass til last. Den er på plass nå. Nissan e-NV 200 Evalia er bygget på varebilen NV 200, men har i likhet med diesel- eller bensindrevne Evalia plass til fem personer. Mesteparten av teknologien er hentet fra kompaktbilen Leaf, som selger i bøtter og spann i Norge.

Kassevogn-følelse
E-NV200 Evalia ser ut som en varebil og føles som en varebil når man setter seg inn.  Du setter deg opp i bilen. Rattet gir deg assosiasjoner til busser og kassebiler.  Samtidig sitter du langt fremme i kabinen med god utsikt fremover.Komforten er så som så. I det minste slipper du unna sjenerende transmisjonsstøy, som ofte kan være en utfordring i kassebiler.Dersom underlaget ikke er billiardbord-glatt, blir det en del hopp og sprett og «tjo og hei» over ujevnhetene. Med mindre du har mye last.  Det er ikke som i en vanlig personbil. Du legger deg gjerne litt lavere i fart for at passasjerene ikke skal plages for mye.Bakerste rad, som har noen "glugger" som vindu, føles mer som en benk enn som seter, men heldigvis slipper du å kjøre langt i denne bilen.
 
Lading
Den høyst teoretiske rekkevidden er 170 km. Vi foretok ikke noen vitenskapelig måling, men antar at 120-130 km bør være realistisk ved vanlig kjøring.Det tar rundt 7-8 timer å full-lade bilen med normal ladekapasitet i bilen (3,3 kW), dersom man benytter hjemmelader med 16 Amp. Ladetiden går ned til 4 timer med 6,6 kW-lader i bilen (kunden kan bestille det med for 7.500 kroner) og 16 Amp hjemmelader (ladeboks på veggen).Med ladekabel som følger bilen og bruk av normal stikkontakt (10 Amp), vil ladetiden være høyere.Det er også mulig å hurtiglade elbilen. Da tar det om lag 30 minutter å lade den til 80 prosent kapasitet.
 
Kjapp
Som elbiler flest føles e-NV 200 Evalia kjapp på avtrekkeren, noe vi ikke minst satte pris på ved bykjøring.PS: Han fikk seg en liten overraskelse mannen i dyr BMW som hadde tenkt å lure seg forbi køen på rødt lys i Smestad-krysset. Med en kassebil først og en stor lastebil som nummer to, regnet han nok med lett match da det ble grønt lys, men han ble nok lettere sjokkskadet da kassevogna dro fra da det ble grønt. Da betyr det lite at 0-100 km/t tar 14 sekunder.
 
4,2 kubikkmeter lasterom
Det særdeles firkantede karosseriet hjelper deg når du skal manøvrere bilen. I tillegg får du hjelp av ryggekamera.De ytre målene på kassevogna er mindre enn man skulle tro. Lengden på 4,56 meter, det samme som en VW Golf stasjonsvogn, mens bredden er på 1,76 meter. «Bagasjeplass» er tidenes understatement når vi snakker om Nissan e-NV200 Evalia. Du har et enormt lasterom til disposisjon. Med baksetene på plass er kapasiteten på 2,1 m3. Her er det bare å laste inn med hva det måtte være.Det er også mulig å kaste slå ned baksetene, slik at du har 4,2 kubikkmeter med boltreplass. Da har du en fullverdig flyttebil.Maks lastevekt er 633 kg. Vær obs på at elbilen i liket med andre elbiler ikke kan leveres med hengerfeste.
 
Masse utstyr - liten pris
I premium-utgave får du masse utstyr for pengene. Vi nevner i fleng navigasjon, regnsensor, ryggekamera, oppvarmet ratt (standard på alle utgaver) og alufelger (15 tommers).Den elektriske kassevognen er ingen påkostet bil, så er den da også billig. Fra-prisen er så lav som 209.900 kroner, mens vår testbil kostet 242.500 (ex leveringskostnader og met.lakk).
 
Fornuftig - for noen
Vi er litt i tvil om hvem som kommer til å kjøpe e-NV200 Evalia. De fleste vil nok fortsatt kjøpe «vanlige» elbiler a la Leaf, e-golf osv. Og de med store fraktebehov har gjerne en stor flerbruksbil fra før.Vi ser for oss at e-NV200 Evalia kan være en fornuftig bil for større familier som kan laste inn alt fra sykler til barnevogner uten problemer, og som ferdes mest i nærmiljøet.Vi må innrømme at vi likte bilen bedre for hver dag som gikk. Når man går rett fra en vanlig bil oppleves elbilen som litt kjip, men vi satte etter hvert pris på den gode plassen og ikke minst hvor lettkjørt den er.
   

Les også