BMW X4 - Stilig SUV med sporty egenskaper

Med nye X4 setter BMW sportslighet og spenstig design i fokus. Vi har kjørt råtassversjonen xDrive 35i.

BMW har som vi har skrevet mange ganger før opparbeidet seg en svært bred modellportefølje. Tidligere var det stort sett en modell i hvert segment, men de siste årene har den tyske produsenten pøst ut modeller i hytt og pine.De «særeste» modellene har nok i de flestes øyne vært 3- og 5-serie GT, samt den litt vulgære SUVen X6. Nå har de tre litt snodige coupé-krysningene fått en ny modell på laget. Vi har testet BMW X4, og den passer vår smak godt.

Design
Som navnet tilsier er X4 en SUV. Bilen fyller samme rolle for X3, som X6 gjør for X5. Det vil si en tilsvarende stor SUV, med coupé-form og enda mer fokus på design.Der vi i likhet med mange andre kan være tilbøyelige til å mene at X6 er litt vel vulgær, passer X4 mye bedre.Vi liker bilens linjer godt, og synes at X4 er en mye mer spennende og stilig bil enn X3.
 Fronten er lett gjenkjennelig som en BMW, og vi liker at tyskerne har gått for et litt firkantet formspråk på sine nyeste modeller. En annen detalj som ser svært bra ut i våre øyne, er lyktene som fortsetter helt inn i grillen. Dette er et designtrekk BMW innførte med 3-serie, og det har appellert til oss fra første stund.Testbilen var i tillegg utstyrt med M-sportpakke – noe vi strengt talt mener alle BMWer burde være. De digre luftinntakene i front får bilen til å se både sportslig og stor ut, og er med på å gjøre designet mer maskulint.Klassiske BMW-linjer langs bilens sider leder bakover til den særegne hekken. Den ligner i og for seg en del på X6 bakfra – naturlig nok – men proporsjonene virker riktigere, og faktumet er at bilen ser penere ut fordi den ikke er så himla stor.
 En ting vi for øvrig liker veldig godt ved BMWs partallsmodeller og GTer er bakluken. En «hatchback» er riktignok ikke like praktisk som en vanlig SUV eller stasjonsvogn, men man får svært god tilgang til hele bagasjerommet når hele den topphengslede luken er åpen.Det hele gjør at man får en bil som er praktisk til tross for at design kanskje er hovedfokuset.
Kjøreegenskaper
Bilen vi har testet er en skikkelig råtassversjon av X4. Bak betegnelsen xDrive35i skjuler det seg nemlig en 3,0-liters bensindrevet rekkesekser på 306 hestekrefter.Denne produserer et dreiemoment på 400 Nm, og 0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 5,5 sekunder.For de spesielt interesserte er toppfarten på 247 kilometer i timen.Bilen er dermed svært rask, og som alltid oppleves en akselerasjon på godt under seks sekunder som spinnvill – særlig i en SUV.
 Kjøreegenskapene i X4 er derimot ikke utpreget «SUVete» på noe vis. Med det mener vi at bilen oppleves som overraskende kontant og responsiv, mens understellet er forholdsvis stivt.Her er det svært lite flytebrygge-følelse å spore, og akselavstanden på 2,81 meter gjør at bilen hverken oppleves som for stump eller for lang.Gjennom svingene sitter den også svært godt på veien, og den er mer sportslig en de fleste andre SUVer vi kjører. Aktiv kjøring er med andre ord en fryd i X4.Det kan i stor grad tilskrives kombinasjonen mellom størrelse og det adaptive understellet (EDC). Sistnevnte sørger nemlig for at bilen tilpasser seg underlaget optimalt, og det kan sammen med girkasse, motor og så videre stilles inn via en knapp.Eco-, comfort- og sportmoduser sørger for at man kan velge et oppsett som passer kjørestilen og veien best mulig.
 I comfort er bilen en strålende landeveiscruiser og hverdagsbil, mens sportmodus gjør seg meget godt på en svingete vei med aktiv kjøring.Førstnevnte er vårt favorittvalg i hverdagen, og bilen er både lettkjørt og behagelig selv i trange bygater.Bensinforbruket er ellers oppgitt til 0,83 liter per mil i snitt ved blandet kjøring, noe som ikke var altfor langt unna sannheten i løpet av vår uke med bilen. På måleren lå vi på et snittforbruk rundt 0,85 liter per mil.
Interiør
Interiøret i X4 er klassisk BMW. Det vil si edruelig linjeføring, med solide materialvalg. Bilens indre fremstår som meget gjennomført, og alt fra paneler til brytere og infotainmentskjerm oppleves som velbygget.
 Designet i dashbordet er også logisk lagt opp, og det meste av knapper er der du forventer at de skal være. Navigasjonsenheten og multimedia-funksjonene er lettbrukte, displayene lettleste, og ergonomien ivaretatt.Det eneste vi egentlig kan trekke for, er at gapet mellom opplevd kvalitet i BMWs SUV-modeller og konkurrenter i klassen under ikke er så stort som det en gang var.På den positive siden er BMW fortsatt helt i toppsjiktet når det gjelder seter. Testbilen var dermed utstyrt med svært behagelige sportsstoler.
 X4 har også et relativt romslig baksete, og selv om undertegnede er over 190 cm høy, går det greit å finne seg til rette. Takhøyden er imidlertid noe lav på grunn av det skrånende taket.
 I det nevnte bagasjerommet er det for øvrig plass til 500 liter bagasje, noe som er 50 liter mindre enn i X3. Plassen holder fint til en god del bagasje for helgens hyttetur, men skal man ha med for eksempel barnevogn begynner det å bli litt snaut.
Konklusjon
Nye BMW X4 tar designelementene vi likte fra X6 inn i en langt mer spiselig pakke.Bilen ser tøff ut fra de fleste vinkler, og kjøreegenskapene er svært gode. Faktisk er den blant de bedre bilene vi har kjørt fra BMW i det siste.Skal man vurdere alternativer internt i BMWs modellrekke er det imidlertid ikke til å komme utenom at 3-serie GT kanskje gir deg enda mer for pengene.Om høy bakkeklaring, SUVete egenskaper og spenstig design står i høysetet, er X4 uansett et solid valg i premiumsegmentet.
 

Les også