Lexus klar for dobling

Lexus gjør seg klar for å møte den store etterspørselen.

Lexus er et lite merke på det norske bilmarkedet, men er allikevel i ferd med å bli aktør som de øvrige premiummerkene ikke bør kimse med. I fjor ble det registrert 525 nye Lexus i Norge. I år ender tallet på over 800. Målet for neste år er 1.200 nye biler.

NX endelig på plass
Stikkordet er naturligvis NX 300h, Lexus’ nye premium crossover, som skal konkurrere med modeller som Volvo XC60, Audi Q5 og BMW X3. Av de 1.200 bilene som skal selges i 2015, er målet et salg av 770 NX. - Bilen er som lagd for Norge og vil gi oss mange nye kunder fra andre merker, sier den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm til Hegnar.no. De første kundebilene vil komme i slutten av oktober. - Vi har over 270 kontrakter før lansering! Vi kommer nesten til dekket bord, i den forstand at vi har solgt flere biler enn planlagt allerede før bilen er markedsført og noen har fått kjøre den, sier Holm. Han opplyser at de regner med å registrere ca. 250 NX i år. Importøren har klart å skaffe 100 ekstra biler i første produksjonsperiode, slik at tilsiget av kunder skal kunne velge blant bestilte lagerbiler. Vi kjørte Lexus NX300h i Østerrike i forrige uke. Følg med på Hegnar.no for full rapport.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Utvider forhandlernettet
For å ta imot den store kundestrømmen, har Lexus utvidet forhandlernettet. Lexus har nå dedikerte forhandlere i Tromsø, Trondheim, Ålesund. Bergen, Stavanger og Tønsberg (Sem), i tillegg til Oslo. Snart utvides dessuten forhandlernettet i Stor-Oslo med 2 nye lokasjoner. Planlagt åpning av Lexus Romerike er allerede i midten av oktober, og i november åpner Lexus Asker & Bærum på Rud. - De to nye forhandlerne blir blant de første i Europa med den helt ny butikkstandarden som har fått navnet Retail Concept 2020, sier Holm. Endringene omfatter ny utforming på lokalene, bruk av innovativ teknologi og mer tidsriktige møbler. - Samtidig går vi nå vekk fra gullfargen som lenge har prydet skiltingen av alle våre butikker. Det nye identitetsprogrammet i platina signaliserer et voksende premiumbrand med selvtillit, lederskap og stolthet, sier Holm. Dessuten bygges det nye lokaler for Lexus i Ålesund og Stavanger, med åpning i 2016, mens Vestfold-forhandleren flytter inn i nye lokaler ved Jarlsberg travbane i slutten av 2015.(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Må ikke glemme de andre modellene
Alt fokuset vil ikke være på NX 300h. Holm fremhever at man ikke må glemme de øvrige modellene. Han opplyser at salget av kompaktmodellen CT 200h går veldig bra. I september ble det solgt 51 nye CT. - Salget av IS og GS går som planlagt. Vi må heller ikke glemme RX, som har vært en svært viktig modell for Lexus i Norge. I anledning Lexus sitt 25 års jubileum lanserer vi en spesialutgave av RX 450h som får navnet Edition 25. Kundefordelen er på rundt 73.000 kroner og inkluderer blant annet Mark Levinson stereoanlegg, soltak, metallic lakk, vinterhjul og 19 tommers felger, sier Lexus-sjefen. Holm tror på en spin-off-effekt på de andre modellene når nye kunder kommer inn i lokalene for å se på NX. Kundene har dessuten lagt merke til Lexus’ nummer 1-plassering i kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex, mener han.Kvalitetsmessig mener Holm det er en stor fordel at alle Lexus produseres i Japan. - Det har blitt trendy å kjøpe noe annerledes, sier den norske Lexus-sjefen, som avslutter slik: «Only dead fish follow the stream»  

Les også