Nå starter lanseringsrushet fra Audi

-  Flere av de nye modellene vil komme i segmenter hvor Audi ikke er representert i dag

Audi har lagt bak seg et relativt begivenhetsfattig år, uten de helt store nyhetene. Informasjonssjef Marius Tegneby hos den norske importøren Harald A. Møller AS sier seg likevel fornøyd-  2014 vil bli vårt nest beste år noen sinne kontraktsmessig. I et krevende norsk marked er det et resultat vi er svært fornøyd med, sier han.Tall fra OFV viser at Audi så langt i år har en markedsandel på 5,0 prosent, mot 5,6 prosent på samme tid i fjor.

10 nye modeller frem til 2020
Tegneby opplyser at modellutvalget vil utvides til 60 modeller frem til 2020, noe som betyr 10 nye modeller.-  Flere av de nye modellene vil komme i segmenter hvor Audi ikke er representert i dag. Eksempelvis den nye kompakte SUV'en Audi Q1 som lanseres i 2016.Allerede denne uken åpner salget av en ansiktsløftet Audi A6, som blant annet får nye motorer og mer utstyr. Neste måned kommer nye Audi TT på norske veier og deretter Audi A3 Sportback e-tron. I tillegg forteller Tegneby at ytterligere to nye Audi-modeller blir offentlige før nyttår.
 
Nyhetene i Paris
På Paris-messen, som går av stabelen nå, viser dessuten Audi frem TT Roadster, samt konseptbilen TT Sportback. Audi har hittil vist frem fire konsepter. Konseptbilen som vises frem nå er utstyrt med en 2.0 TFSI bensinmotor på 400 hk, kombinert med quattro firehjulstrekk.Siden konseptbilen er bygget på konsernets MQB-plattform, betyr det at andre drivlinjer også kan være aktuelle. For eksempel en plug-in hybrid.En av de store nyhetene som kommer neste år er en ny generasjon Audi Q7.  Den kommer også som plug-in hybrid.
Stor hybrid-suksess
Den ladbare hybriden A3 e-Tron har vært en suksess allerede før lanseringen i november Så langt har det kommet over 750 bestillinger. Målet er 1.500 e-tron neste år.Med inntil 50 km elektrisk rekkevidde og ytterligere 890 km rekkevidde med bensinmotoren, kombinerer A3 e-Tron det beste fra to verdenerTegneby er spent på statsbudsjettet, som legges frem onsdag. Mange venter at regjeringen vil gjøre noe med avgiftene for ladbare hybrider. Det kan for eksempel bli gjort noe med effektavgiften. Ifølge Tegneby vil ikke det slå særlig mye ut for A3 e-Tron, men effekten kan bli stor for større modeller.
  

Les også