- Vi er optimistiske til de grader

- Det snur nå, sier en optimistisk norsk Opel-sjef.

Det tyske bilmerket Opel er på 15. plass på registreringsstatistikken fra OFV, med en markedsandel på beskjedne 2,2 prosent, men optimismen er likevel stor hos den norske importøren.Da Bernt G. Jessen kom inn som ny toppsjef hos importøren i desember 2012 hadde Opel en markedsandel på 1,8 prosent. Den lille crossoveren Mokka stod for mesteparten av salget.- Mokka solgte bra i første halvår 2013, men vi har strevd med leveransene fra fabrikken i år, sier Jessen til Hegnar.no.Det første Jessen tok fatt i da han startet, var forenkling av modellutvalget, lansering av mer standardutstyr og kutt i priser.Opel har blant annet kjørt store TV-kampanjer for Insignia, noe som har virket. Etter at den store familiebilen fikk en oppgradering i fjor, har salget økt med 200 prosent. Bare VW Passat og Toyota Avensis er større i denne klassen.- Totalt sett er business caset fire ganger bedre nå enn det var for et par år siden, sier Opel-sjefen.- Forhandlerne har også merket at salget av brukte Insignia går lettere, sier Jessen.(Artikkelen fortsetter under bildet)

 
Corsa blir viktig
Opel viser frem flere nyheter på årets bilmesse i Paris. Småbilen Corsa er viktigst.- Vi sikter mot å selge 1.000 Corsa neste år.  Prisene er ikke klare, men vi tror de vil komme ned mot 160-165.000 kroner, sier Jessen.Corsa blir blant annet utstyrt med en spennende 90 hks tre-sylindret bensinmotor, som gjør en utmerket figur i Adam. Jessen trekker frem at Corsa gir mer premium-følelse enn tidligere. Den får også mye nytt utstyr, som blindsonevarsling, Opel Eye (som leser trafikkskilt) og avanserte AFL-lykter. Oppvarmet frontrute og ratt er også på den rikholdige listen over standardutstyr.Opel Adam S er også representert på årets messe. Importøren har ikke tatt stilling til om denne modellen kommer til Norge. Den sporty småbilen med 150 hk er og blir en nisjebil. Markedet for små kruttønner er svært begrenset i Norge.
Får Norges-tilpassede motorer
Opel har slitt på motorsiden, med eldre motorer med relativt høye utslipp. Når bilene i tillegg har vært noe tyngre enn konkurrentene, har dette slått negativt ut i avgiftssystemet og dermed prisene på bilene.- Nå kommer mer Norges-tilpassede motorer. Det starter med bensinturboen på 90 hk. 1,6 literen i Astra har erstattet den gamle 1,7 literen. Opel har lyttet til kundene. De nye motorene gir blant annet mindre vibrasjoner og et lavere støynivå, sier Jessen.
Det snur
Importøren er overbevist om at det vil snu for Opel nå.- Markedsføringen har virket bra. Vi jobber step by step by step. Vi legger opp til å vokse. Det vil først og fremst skje organisk. Vi skal være offensive, men fornuftige. Første tegn på at det snur nå, er at bruktbilene går lettere, sier Opel-sjefen.- Vi er optimistiske til de grader, er budskapet hans.
 

Les også