+ mer

Så bra er MINI med 5 dører

MINI viste i sommer frem sin første Hatch med 5 dører. Vi har testet bilen.

MINI lanserte tidligere i år sin nye Hatch, og.Mens modellene vi kjørte den gang ikke skilte seg nevneverdig fra utgående modell rent utseendemessig, har produsenten i ettertid funnet frem en aldri så liten verdensnyhet.Vi snakker om MINI 5 dører – med det ikke så veldig velklingende navnet den har fått her til lands.Selv om navnet er utrolig kjedelig, er ikke nyhetsverdien i bilen det. En 5-dørs utgave av vanlige lille MINI har aldri tidligere vært produsert, og med den nye bilen frir MINI til et større publikum enn før. Den går rett i strupen på konkurrentene i Polo-klassen.
Design
Designmessig er bilen MINI på godt og vondt.  Det betyr at det omtrent ikke finnes en eneste rett linje i noen retning, og at eksteriøret er dominert av runde og ovale former i alt fra lykter til speilhus.I forhold til vanlige MINI Hatch har den naturlig nok blitt litt lenger, og vi synes designerne har gjort en god jobb med både bakdørene og den ekstra lengden. Designet oppleves som harmonisk.
 Første gang vi hørte om bilen så vi for oss at den kunne bli litt lang og rar, men den oppleves ikke slik i det hele tatt. Faktisk synes vi den er minst like pen som en vanlig Hatch.Sett i forhold til tidligere MINI-generasjoner, har de nye bilene fått litt større lykter både foran og bak, samt flere kromdetaljer. Sistnevnte flotter opp designet en god del, og vi liker særlig hvordan grillen er omkranset av en sekskantet ramme i krom.Vi kjørte dessuten en Cooper SD, og i likhet med S-modellen er denne mer sporty i utseendet enn en vanlig Cooper eller One.
 Særlig liker vi luftinntakene i front, med to stilige «åpninger» helt nederst på fangeren. Vi er også begeistret for grillen med bikubemønster, og det tøffe luftinntaket på panseret.Så er det selvfølgelig heller ikke til å komme unna at de doble midtstilte eksospottene får bilen til å se meget kul ut bakfra.
 Vår testbil var ellers rødfarget, med sort tak og sorte og hvite fartsstriper. Det er en fargekombinasjon som passer Cooper SD helt utmerket.Interiøret i nye MINI Cooper SD med 5 dører følger oppskriften fra tidligere MINI-modeller. Her er det unormalt mange sirkler (til å være et bilinteriør) som gjelder, og de runde formene fra bilens utside tas igjen nesten overalt.Blant elementene vi liker best, er den store og høyoppløste infotainment-skjermen. Den er plassert inne i en stor sirkel, og har avrundede ender. Dette passer MINIen svært godt, og ser stilig ut.
 MINI har også fått på plass LED-lys i sirkelen rundt skjermen, og disse lyser opp i tide og utide.Blant annet følger de volumjusteringen på stereoanlegget, og lyser opp i en dristig rødfarge når sportmodus aktiveres.Setter du bilen i økomodus, blir ringen grønn.Dette med LED-lys går for øvrig igjen flere steder i kupeen, blant annet i dørhåndtakene som lyser opp i en rekke farger når du setter deg inn.Det blir litt «too much» i våre øyne, men det er tydelig at MINI frir til et ungt publikum.
 Vi må ellers berømme Mini for gode sportsseter. Disse har massevis av sidestøtte, og man sitter enkelt og greit veldig godt.Et tykt og godt skinnratt øker også den sportslige følelsen, og man føler på alle måter at dette er en sporty liten bil.Bryterne i cockpit-stil kan man heller ikke komme unna. Startknappen i MINIen er en rød vippebryter, og gir gode ekstrapoeng for kulhet.Små detaljer er viktige.
Mer praktisk
Hovedgrunnen til å velge en MINI med 5 dører fremfor vanlige Hatch er at den er mer praktisk.Akselavstanden er økt med 7,2 centimeter til 256,7 centimeter, og det har dermed blitt mer benplass i baksetet. Dessuten er det romsligere under taket, med 1,5 centimeter mer å gå på.
 I tillegg er bagasjerommet utvidet til 278 liter, noe som er 67 liter mer enn i tredørsutgaven. Dette er fortsatt ikke veldig stort, men helt greit i en såpass liten bil.Bilens totale lengde er økt med 16,1 centimeter, og plasserer seg godt i Polo-klassen med en total lengde på 398,2 centimeter.
 Bakdørene gjør selvfølgelig sitt for at inn- og utstigning går smertefritt, men forbedringene til tross – MINIen er fortsatt en liten bil. For undertegnede på 190 centimeter er baksetet trangt, og dette er ikke bilen for fire langbeinte personer.To voksne og to barn er det derimot veldig god plass til, og bakdører gjør fastspenning av barna mye lettere. Isofix er også på plass – naturligvis.
Kjøreegenskaper
Vi har i likhet med mange andre en temmelig bestemt oppfatning av hvordan en MINI Cooper S eller SD skal være å kjøre. Det skal være stivt, man skal kjenne ujevnhetene i underlaget godt, styringen skal være meget presis og ting skal skje umiddelbart. Kort og godt skal den være det nærmeste man kommer en gokart med tak og dører.Det er en glede å konstatere at MINI med 5 dører leverer varene. Faktisk gjør den ekstra akselavstanden at kjøregleden er enda større enn i vanlige MINI Hatch.
 Grunnen er enkel; bilen er lettere å styre og kontrollere gjennom svingene. Der lillebroren har en tendens til å slippe litt fort i hekken, henger 5-dørsutgaven et hakk bedre med på notene. Dessuten er den mindre stump.Bilen er også tro mot MINI-konseptet.Man sitter nært sagt på bakken, hver eneste dump kjennes i ryggraden og den er vanvittig kvikk. I 5-dørs Cooper SD lever dette i beste velgående - den er rett og slett utrolig morsom å kjøre.
 Med ett hjul i vært hjørne er bilen selvfølgelig en drøm på svingete småveier.Og dette gjelder spesielt når man setter bilen i sportmodus, og velger sport på automatkassen. Da endres nemlig karakteren helt, og den blir mye råere enn i komfort-valget.Girkassen arbeider raskere, turtallet går høyere, styrefølelsen blir hardere, og motoren bråker mer. Ren moro med andre ord.Dessuten henger kraften med. Cooper SD har en nyutviklet 2,0-liters firesylindret Twin Power Turbo-dieselmotor på 170 hestekrefter. Dreiemomentet er på 360 Nm ved 1.500 til 2.750 omdreininger. Det sier seg selv at det er mer enn nok til å sparke særdeles godt fra i en såpass liten bil.
 Akselerasjonen får frem smilet, og på svingete veier kan man ikke annet enn å glise fra øre til øre.0 til 100 gjør du unna på 7,4 sekunder, og det oppleves som kjapt i den lille bilen. En Cooper S er imidlertid nesten et sekund raskere.Det går uansett raskt nok, og vi koste oss bak rattet i Cooper SD.Dessuten bruker den lite drivstoff. Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,41 liter per mil.
Konklusjon
Nye MINI med 5 dører er et godt tilskudd i modellrekken. Den er vanvittig morsom å kjøre, med de vante og gode egenskapene vi kjenner fra MINI Hatch.Fortsatt er det gokartfølelsen som gjelder, men med enda bedre styrefølelse enn det mindre søskenet kan skilte med.At bilen har blitt mer praktisk kan man ikke trekke for, og vi ser ikke bort i fra at dette kan bli en MINI-favoritt for mange.Så får det heller være at 5-dørsutgaven ikke passer nostalgikerne blant oss like godt som en 3-dørs Hatch.
 
Motor