+ mer
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Scanpix

Elbilene kastes ut - miljøsvina slippes inn

Fredningstiden for elbilene er snart over. Nå skal de kastes ut av kollektivfeltet, mens miljøsvina slippes inn.

Registreringstakten for elbiler har vært ellevill de siste ukene før påske. Dermed er allerede det magiske tallet på 50.000 biler nådd - og fredningstiden er dermed over.Transportnæringen, med busselskapene i spissen, har også presset hardt på for å kaste elbilene ut av kollektivfeltene for å få bussene frem i tide.Men samtidig gjør regjeringen, med samferdselsminster Ketil Solvik-Olsen (Frp) i spissen, et grep som kan gjøre ham populær blant en del kjernevelgere.I og med at elbilene ikke forurenser uansett om de står i kø eller ikke, foreslås det nå å slippe miiljøsvina - de med de største utslippene - inn i kollektivfeltet. Begrunnelsen for dette er at forurensingen da blir mindre, siden det ikke er noe som forurenser mer enn store og gamle biler i kø.Amcar står Solvik-Olsens hjerte nær. Gamle biler, det vil si biler registrert før 2000, samt nyere bensin- og dieselbiler med minst 400 hk skal få fortrinn, sammen med tungtrafikken. Dermed vil kapasiteten inn til de store byene også brukes mest mulig optimalt. Og utslippene blir mindre.

De som synes dette høres sprøtt ut kan lese mer om Solvik Olsens tanker rundt klima og fremkommelighet her: Framkommelighet + miljøpolitikk = Klimapolitikk for fremtiden
Dette skal selvfølgelig ut på høring, men i god partiånd vil Solvik Olsen også høre velgernes mening.Han håper på riktig mange tilbakemeldinger og vil følge nøye med på sini dag. Det er også opprettet et telefonnummer man kan ringe for å si sin mening, men vær forberedt på kø og full telefonsvarer.Kom gjerne også med dine synspunkter i kommentarfeltet under,eller.

Motor