+ mer

Hyundai Grand Santa Fe - god, men er det godt nok?

Grand Santa Fe er en diger og komfortabel SUV. Dessverre faller den gjennom på enkelte områder.

Når det kommer til virkelig store SUVer er det et ganske begrenset marked å velge i.Man har sværinger som Range Rover, Mercedes GL og Toyota Land Cruiser, men blant litt rimeligere merker er det lite å velge i.Det prøver koreanerne i Hyundai å endre på. Vi har kjørt digre Grand Santa Fe.

Førsteinntrykk
Det første vi merket oss med Hyundai Grand Santa Fe var det moderne og tøffe designet. Bilen bygger - naturlig nok - på vanlige Santa Fe, som allerede er en stor bil.I Grand Santa Fe er størrelsen økt ytterligere, og bilen oppleves allerede ved første blikk som veldig stor.Modellen er en såkalt verdensbil, noe som kjennetegner Hyundais modeller som er beregnet for samtlige av merkets markeder; Asia, Europa og USA.
 Vi mistenker vel at sistnevnte er det viktigste markedet for akkurat denne bilen. Den glir jo perfekt inn som en «soccer mom»-bil på andre siden av Atlanteren.
Design
Grand Santa Fe bærer samme formspråk som andre nye modeller fra Hyundai. Etter at Fluidic Sculpture, og deretter Fluidic Sculpture 2.0 ble innført, har den koreanske bilprodusenten virkelig fått dreisen på linjeføringen.Grand Santa Fe er både morderne og pen, og det overrasker ikke lenger noen at Audis tidligere sjefsdesigner Peter Schreyer i dag har samme rolle i Hyundai.
 Vi synes imidlertid at modellene som er designet spesifikt for Europa er enda et lite hakk penere. Grand Santa Fe har uansett massevis av identitet, med stilig LED-signatur og langtrukne lykter, tøffe linjer langs siden, og et generelt litt sporty utrykk.Man ser fortsatt forskjell på asiatiske og europeiske biler, men det er ikke lenger slik at det nødvendigvis er negativt at bilen har et litt asiatisk design.
 Ved siden av bilen Hyundai i Norge har utpekt som en hovedkonkurrent - Toyota Land Cruiser - synes vi imidlertid at Hyundaien faller litt gjennom.Land Cruiser har et velkjent og pent design, og vi synes Toyotaen ser og føles vesentlig mer påkostet ut enn Hyundais utfordrer.
Kjøreopplevelse
Hyundai Grand Santa Fe er som de fleste store SUVer en behagelig bil å kjøre.Her snakker vi en bil som har svært få sportslige egenskaper, men som samtidig henger greit med i svingene. Vi synes generelt sett at det er en positiv ting ved større biler i dag. De er ikke lenger overstadig myke, og byr dermed på en behagelig kjøretur også på svingete veier.
 Grand Santa Fe oppleves først og fremst som stor og trygg. Fjæringskomforten er god, og bilen gir relativt gode tilbakemeldinger fra underlaget. Såpass tunge biler har en tendens til å være litt understyrte når føret ikke er optimalt, og det gjelder også for Hyundaien.4x4 redder imidlertid trygghetsfølelsen, og vi opplevde også at bilens ESP koblet inn tidlig nok til at vi aldri ble særlig nervøse, selv på glatt føre.Ellers hadde vår testbil en kraftig dieselmotor på 197 hestekrefter. Koblet på en 6-trinns automatkasse fungerte motoren bra i vår testperiode, men vi kan ikke akkurat si at det oppleves som hypermoderne.Girskiftene er litt tregere enn man er vant med i nye biler, og vi tror nok også at drivstofforbruket kunne hatt godt av en 8-trinns kasse. Forbruket i vår testperiode lå forøvrig rundt 0,8 liter per mil, noe som ikke er galt ved hovedsakelig bykjøring i en stor SUV.
 Skal man måle den opp mot andre store konkurrenter vil vi nok si at den likner en del på nevnte Toyota Land Cruiser når det gjelder kjøreopplevelsen.Toyotaen er imidlertid mer raffinert, både når det kommer til kjørekomfort og støynivå.Hyundaien er på ingen måte dårlig på disse områdene, men den kommer ørlitegran til kort.Det skal også understrekes at bilen vi kjørte var en varebil, og at dette helt klart har en del å si for opplevd komfort innvendig. Det blir mer støy når rommet bak er helt åpent, og det ettermonterte varebilgulvet skranglet en del i vår testbil. Tidligere erfaringer med moderne Hyundaier taler for at dette ikke burde være noe problem ved personbil-utgaven.
Interiør
Nå vi er inne på den opplevde følelsen innvendig, må vi ellers konstatere at denne er god.Grand Santa Fe har et moderne og pent interiør, med en solid dose soft touch-materialer både i dashbord, dører og kupéen for øvrig.Bilen virker dessuten svært godt skrudd sammen, og bortsett fra varebilgulvet kan vi ikke si at vi noterte oss noen form for knirking eller knatring.
 Designet er mest av alt en smakssak, men vi synes det er moderne og pent. Det minner litt om moderne Ford-modeller, og det er ikke negativt i våre øyne.Testbilen var ellers utstyrt med kurrante skinnseter, som hadde passe side- og lårstøtte. Det finnes helt klart bedre alternativer her, særlig fra tyske og svenske produsenter.Bakover i kupéen kan vi ikke si at vi fikk det store inntrykket, men det meste er som i en, og det er en bil vi opplevde som fin innvendig.
 Noe man må trekke for hos Hyundai er fraværet av en del essensielt utstyr.Vi savner særlig city safety og adaptiv cruise control. I tillegg er det helt håpløst at bilen kun leveres med FM-radio i 2015.Utover det har den vanlig cruise control, navigasjon, filskiftevarsler, ryggekamera, bluetooth og annet utstyr som en moderne storbil bør ha.På det praktiske scorer den bedre, og personbilutgaven med syv seter har et bagasjerom på hele 634 liter.Dette er med andre ord en knallgod familiebil.
Konklusjon
Hyundai Grand Santa Fe er en tøff og diger SUV. Den burde fungere svært godt for barnefamilier, med 4x4 og enorm plass.Det den bommer på er at den rett og slett er for dårlig utstyrt med moderne hjelpemidler og underholdningsfunksjoner. Dessuten er den dyr (som personbil starter den på 697.750 kroner).Det er synd, for Grand Santa Fe kunne ha vært en svært god bil for mange. Men den faller litt igjennom når konkurrentene leverer på enda flere områder.
 

Motor