+ mer

Små-SUV som vakler litt

BMW X1 har vært på markedet noen år, og det merkes. Men er den fortsatt et godt kjøp?

BMWs minste SUV har rukket  å være på markedet i noen år, og er å regne for en “gammel traver” etter dagens utskiftingstakt blant bilprodusentene. I påvente av neste års helt nye modell, har BMW nå kommet med en facelift.Vi har testet 2015-utgaven av X1.

SUV light?
Utseendemessig er det ikke mye nytt å melde for X1. Her er det snakk om et velkjent design, som etter hvert begynner å se litt “gammelt” ut.Når det er sagt, mener vi at bilen holder seg godt. Den oppleves kanskje litt som forrige generasjon BMW, men ved siden av for eksempel en 5-serie kan vi ikke si at vi synes den er utdatert.
 X1 er jo på mange måter en “opp-SUVet” 1-serie, uten at bilen egentlig ser ekstremt røff ut. Vår testbil hadde for eksempel ikke store plastskjørt og brede skjermer, men den var heller lakkert helt ned.Bilen fås i forskjellige utgaver, men fellesnevneren er helt klart at den er mer by-SUV enn offroader.Og det er helt greit, for premisset i denne klassen er definitivt ikke at dette skal være biler som tar seg frem på alskens føre og i alt slags terreng.Her holder det at bilen oppleves som litt enklere å forsere snøfonner og snødekte veier med enn en vanlig liten kompaktbil.
 Og det synes vi også at bilen klarer. Den oppleves som en SUV når man kjører den, og man får med en gang følelsen av at dette er en bil som klarer litt ekstra.Dessuten gjør xDrive at dette er en bil man fint kan kjøre opp de bratteste bakkene til hytta midtvinters.Ved normal kjøring er det nemlig ikke ofte man har behov for en bil som kan kjøre opp eller ned en bakke med 60 graders helning på holke og i tett snødriv.Det holder at den får deg frem trygt og med god komfort.
 Og det er den typen bil X1 er. For har man ikke behov for større plass, byr bilen på premiumfølelse og klassiske BMW-egenskaper.Da tenker vi på at den bare er komfortabel, men sportslig. Valget står mellom eco-, komfort- og sportmodus, der to første gjør seg best på motorveien, mens det siste er det du velger om du vil ha en morsommere kjøretur.X1 er såpass liten at den oppleves som snerten, og vi liker hvordan den takler svingete småveier. På samme måte som i 1-serie er kjøreopplevelsen morsom om man ønsker det, og X1 henger godt med gjennom svingene.
 Understellet blir ikke fullt så skarpt som i 1-serie, men det forventer vi heller ikke.Totalen er imidlertid en bil som både er morsom, trygg og komfortabel. Som et lite obs må vi nevne at vi helt definitivt ville ha valgt xDrive i denne bilen.Det gjør kjøreturen så mye bedre om forholdene er litt vanskelige.Drivstofforbruket blir heller ikke dramatisk høyt av å velge firehjulsdrift. Ved mye bykjøring lå vi i testperioden på rundt 0,7 liter per mil.
Praktisk men litt gammelmodig
BMW X1 er ikke bilen man velger om plass til hele familien er det viktigste. Da finnes det større modeller å se etter.Er man to stykker, vil ha SUV og bare trenger baksetet en gang i blant, er det imidlertid utmerket.
 Baksetet er ikke kjempetrangt, men det er heller ikke egnet for en lang mann som undertegnede. Bagasjerommet på 420 liter er på linje med kompaktklassebiler, og det holder overraskende ofte om man ikke må ha meg seg bagasje til fire og barnevogn.Dessuten er kupéen komfortabel, til tross for at bilen begynner å dra på årene.Som vanlig  ved BMWer bet vi oss merke i at sportsstolene i skinn leverer god komfort, med god støtte i rygg, rumpe og lår.
 Vi bet oss merke i at interiøret i X1 begynner å se gammelt ut.Du får ikke den samme gode følelsen som i en helt ny bil - for eksempel X4 - men samtidig er materialvalgene gode, og brukervennligheten på topp.
 BMW har i stor grad oppdatert skjermer og betjening til moderne versjoner, så det er ikke selve brukeropplevelsen vi reagerer på. Det er rett og slett utseendet. Men det er igjen personlig smak og behag som avgjør, og X1 leverer fortsatt et bedre interiør enn nyere biler fra billigere merker.Utstyret er ellers godkjent, med blant annet DAB+, navigasjon og ryggekamera. Det vi savner er moderne sikkerhetsutstyr som city safety, og radarer på alle kanter.
 Det er utstyr som trengs på en såpass dyr bil i 2015, og noe som etter all sannsynlighet kommer på den helt nye modellen neste år.
Og det er også grunnen til at X1 ikke er et kjempekjøp i dag.
Vi vil nemlig tro at forbedringene på neste års nykommer er vesentlige. Dagens X1 tilbyr for all del en solid pakke, med gode kjøreegenskaper, trygghet og komfort, men den blir veldig fort utdatert når den nye modellen kommer på markedet.Om du kan leve med en litt "gammel" modell, er det jo verdt å tenke på at utgående modeller gjerne blir en del billigere når de nye kommer inn.
 

Motor