+ mer

Lanserer knalltøff GTi-bil

Peugeot har tidligere vist frem det spinnville konseptet 308 R. Den gode responsen har gitt livets rett til helt nye 308 GTi.

Etterspørselen etter en 308 GTi startet med en gang Peugeot lanserte nye 308. På grunn av god respons på konseptbilen 308 R, ble Peugeot Sport hentet inn for å lage den ultimate GTi-bilen, skriver Peugeot i en fersk pressemelding.
«Navnet er Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport. En radikal bil med sterkt fokus på kjøreegenskaper og ytelser. Bilen kommer i to versjoner med 1,6-liters turbomotor og henholdsvis 250 og 270 hestekrefter. Torsen limited-slip differensial er på plass (270 hk) sammen med finjustert chassis. Innvendig videreføres i-cockpit med et lite ratt som er helt naturlig i en sportsbil», heter det i meldingen.
Solid GTi-identitet
Coupe Franche betyr tofarget lakkering. 308 GTi kan leveres med fronten lakkert i rød Ultimate og bakparten lakkert i sort Perla Nera. Denne effekten gir en kraftig identitet og et skarpt og effektfullt design. I tillegg kan den leveres i rød Ultimate, blå Magnetic, sort Perla Nera, grå Artense, hvit og grå Hurricane.308 GTi har også en rekke unike designelementer som skiller den fra de andre modellene. Den er senket 11 millimeter og er utstyrt med helt nye 19-tommers felger. Dekkene har dimensjonen 235/35-19.
 Ny grill og luftinntak og en liten spoiler foran har både visuelle og praktiske egenskaper. Det gjør bilen tøffere samtidig som det sikrer god kjøling og lavere luftmotstand. På sidene har den kanallister, og baken kjennetegnes blant annet av et stort eksosrør på hver side, ifølge Peugeot.Innvendig er det sportslig med en rekke røde elementer i instrumenter, ratt, seter og dashbord. Pedaler, fothviler og girkule er aluminium. 308 GTi har et lite sportslig ratt og instrumentene er plassert over rattet. Bilen levers med sportsseter med kraftige sidestøtter. For en ekstra sportslig opplevelse leveres også GTi med Driver Sport Pack, som blant annet gir mer gassrespons og mer lyd.
Gjerrig og morsom motor
Motoren er en 1,6-liters Euro6 turbomotor. Den kommer med stop&start og effekten er lagt på henholdsvis 250 og 270 hestekrefter. Dreiemomentet er 330 newtonmeter fra 1.900 til 5.000 omdreininger for begge versjoner. CO2-utslippet er lave 139 gram/km. Effekten (270 hk) går ut til hjulene gjennom en Torsen-differensial på samme måte som i RCZ R.250-hesteren gjør unna 0 til 100 på 6,2 sekunder og 270-hesteren klarer det på 6,0. Toppfarten er stoppet på 250 for begge motorer.
Fokus på kjøreopplevelsen
«Torsen limited slip differensial, optimalisert chassis, herlig lyd, i-Cockpit, lite ratt, Driver Sport Pack og 270 hestekrefter i en bil som veier 1.205 kilo – det er GTi!», skriver Peugeot i meldingen.Det er i alle fall ingen tvil om at denne bilen er bygget med fokus på den sportslige kjøreopplevelsen.
Bilen vises på messen i Frankfurt fra 15. september.
Motor