+ mer

Ny "Norges-bil" fra VW

Nye VW Golf Alltrack har mange av egenskapene Ola Nordmann elsker.

VW Golf blir garantert den mest solgte bilen i Norge i år. Det blir utklassingssifre, mye takket være den svært populære e-Golfen, men også den vanlige Golfen selger i bøtter og spann. Salget av stasjonsvogn-utgaven har imidlertid aldri tatt helt av.Nå prøver VW seg på «Norges-oppskriften». De har tatt en vanlig Golf stasjonsvogn, gitt den litt høyere bakkeklaring, et eget offroad-program og en del plast her og der.Resultatet er Golf Alltrack, bilen som skal vise at du er sporty og har en aktiv livsstil.For å gjøre bilen enda mer salgbar leveres bilen med den interessante kombinasjonen sterk dieselmotor (184 hk), firehjulstrekk OG DSG girkasse.Resultatet er en morsom og sprek bil som i «gamle dager» ville ha fått betegnelsen GTD. Om det ikke akkurat er et GTI-alternativ, er det i det minste et lite råskinn. 0-100 km/t tar anstendige 7,8 sekunder. Et dreiemoment på 380 Nm sørger for et solid kraftoverskudd til enhver tid.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 Klarer du deg uten automatgir finnes det også en dieselvariant med 150 hk eller en bensinvariant med 180 hk. Sistnevnte leveres også med den populære DSG-kassen.For øvrig kan ikke den vanlige Golfen leveres med kombinasjonen 4Motion og DSG, med mindre du går for råskinnet Golf R med 300 hk og en prislapp på over 650.000 kroner.Dermed blir valget lettere for en del.Golf Alltrack har en bakkeklaring på 17,5 cm, to cm mer enn originalen. Til sammenligning ruver storebror Passat Alltrack "bare" 16,5 cm over bakken.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 De fleste SUV-er kan vise til bedre bakkeklaring, men noen ekstra cm er ofte det som skal til for å unngå å måtte fungere som brøytebil på de mest snørike dagene.4Motion-systemet er en velkjent Haldex-variant, hvor systemet skal gripe inn før hjulene spinner. En elektronisk differensialsperre er integrert i stabilitetssystemet.Via kjøreprofilprogrammet kan man velge et eget Offroad-program. Vi fikk ikke testet ut dette programmet denne gangen. Systemet sørger blant annet for å bremse bilen i bratte bakker.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 De kompakte stasjonsvognene er ikke små og trange lenger. Se for eksempel på bagasjerommet, som tar 605 liter, som er mer enn det forrige generasjon Passat klarte.Interiøret er «Golf». Det vil si ryddig og ordentlig, men litt sterilt og kjedelig. Du kan nærmest betjene bilen i blinde.Golf Alltrack er ikke direkte billig. Vår spreke variant har en startpris på 416.600 kroner, men det blir fort en del tillegg. Vår velutstyrte testbil kom på hele 520.700 kroner. Det er mye for en Golf uten verken GTI- eller R-emblemer.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 For 2.000 kroner ekstra kunne du fåttmed 190 hk, 4x4, DSG og høyeste utstyrsnivå Laurin&Klement og fått mye av det du betaler ekstra for i Golfen inkludert i prisen.Eller du kunne fått Golf Alltracks direkte konkurrent, som er bygget på nøyaktig samme lest og antakelig med samme leverandør av plast.. En Passat Alltrack med 190 hk og DSG koster over 120.000 kroner mer enn lillebroren.Vi likte røffe VW Golf Alltrack. Du få en sprek, relativt romslig familiebil med utmerket fremkommelighet, men det finnes mange andre bilmodeller som gir deg omtrent det samme, til en rimeligere pris.
 
Motor