+ mer

Peugeot 308 GT - familiebil med pondus

Det er ikke alle som vil ha en kjedelig bil, selv om de har behov for stasjonsvogn. Da er biler som 308 GT et godt alternativ.

Frankrike har gjennom årene gitt oss en rekke minneverdige biler. Fra den ikoniske Citroën DS til herlige små sportsbiler som Renault 5 Turbo og Peugeot 305 Turbo.Mange av oss er nok imidlertid merket av at det på 90- og det tidlige 2000-tallet var veldig mye rart, og franske merkers «appeal» har vært litt deretter. Godt er det da at franskmennene i løpet av de siste årene har tatt store grep for å heve inntrykket, både design- og kvalitetsmessig.Peugeot 308 er en av disse moderne og gode bilene. Ikke minst med tanke på at den ble årets bil i Europa i 2014. Nå har merket lansert GT-versjonen av bilen, og som stasjonsvogn er dette blant de kulere familiebilene på markedet.
Meget pen å se på
Peugeot 308 GT er uten tvil en pen bil. Den fremstår i våre øyne som en av de stiligste bilene i klassen, med flotte linjer fra front til hekk.Særlig er det frontlysene med et lite hakk i underkant, samt den høye snuten som trekker opp designet i våre øyne.
 GT-utgaven har i tillegg fått skjørt, og en kul diffussor med doble, tilnærmet firkantede eksospotter.I hekken preges bilen også av pene lykter med moderne LED-design, samt en avrundet form som er med på å gi designet massevis av harmoni.
 Det sportslige imaget til 308 GT forsterkes av store og tøffe felger, med tilhørende lavprofildekk.
Innvendig gjør franskmennene som vanlig det meste på sin egen måte.Her snakker vi ikke bare om selve utseendet, men også det lille rattet, høyt monterte instrumenter med turteller som går “feil” vei, en senterkonsoll nærmest fri for knapper, og et særegent brukergrensesnitt i infotainment-enheten.I forhold til mye av det franskmennene laget for noen år siden er det imidlertid en stor forskjell; dette ser ikke bare annerledes ut, det fungerer faktisk veldig bra også. Det eneste vi ikke liker ved bilens interiør er at instrumentene blir litt vanskelige å se over det lille rattet for vår del.Foruten det særegne dashbordet, må vi trekke frem et par andre positive aspekter ved 308 GT. For det første er sportsstolene i delskinn og alcantara meget gode å sitte i. Her er det lite å klage på hva angår side- og korsryggstøtte.
 I tillegg har interiøret et typisk GT-preg, med røde sømmer både i seter, ratt og dashbord. Det løfter opplevelsen.Vi må også trekke frem solide materialvalg og en god kvalitetsfølelse. Franskmennene har blitt vel så bra, om ikke bedre enn mange av konkurrentene på dette området.
 Plassmessig er dette for øvrig som en vanlig 308 stasjonsvogn, noe som betyr enormt bagasjerom på hele 610 liter, samt en forholdsvis romslig kupé. Denne bilen egner seg med andre ord godt for barnefamilier med bensin i blodet.
Kjøreegenskaper
Peugeot har alltid vært kjente for å lage noen riktig så komfortable biler. I nær sagt alle klasser scorer merket høyt på dette området. Men i en GT-bil er jo mye av poenget at kjøreegenskapene skal være på den sportslige siden. Peugeot har faktisk klart å skape et fint kompromiss mellom komfort og dynamikk i denne bilen.Det har de blant annet gjort ved hjelp av en «sport»-knapp i midtkonsollen, som umiddelbart skifter bilens oppsett fra det normale, til å bli skikkelig sprekt og hardt.Litt ekstra piff har Peugeot dessuten skapt ved at instrumentene også skifter farge til en lekker rødtone. I tillegg dukker turbotrykkmåler, hk-måler og Nm-måler opp på fargeskjermen mellom instrumentene. Muligens mest gimmick, men det fungerer.
 Uansett stives understellet kraftig opp, mens styreresponsen blir betydelig bedre. Også med motor og akselerasjon skjer det ting. Dermed går 308 GT, som også i utgangspunktet er småstiv, over til å bli en mye morsommere bil.Gassresponsen er også med på å gjøre forskjellen. Bilen blir nemlig mye mer hissig på akselerasjonen, og dermed mye mer underholdende å kjøre med inn og ut av krappe svinger.308 GT fås både med bensin- og dieselmotor – vår testbil var utstyrt med sistnevnte, som er en 1,6 liters variant på 180 hestekrefter.
 Det er forholdsvis mye i en kompaktklassebil, uten at vi helt kan si at vi følte at vi satt i en sportsbil av den grunnEn akselerasjon fra 0-100 på 8,6 sekunder, og en toppfart på 218 kilometer i timen er ikke dårlig, men det er tydelig at Peugeot har gått for en ganske sedat motorisering til tross for GT-emblemet.Med andre ord er dette en bil der dynamikk og utseende er mer vektlagt enn fart og akselerasjon. Alt i alt har Peugeot uansett skapt en underholdende familiebil i 308 GT. Her har man mer enn nok av sportslige egenskaper, og dieselmotoren leverer en tålelig morsom kjøreopplevelse.Et fint kompromiss for den som sikler på en RCZ, men trenger plass til familien.Dieselen har dessuten et oppgitt forbruk på bare 0,41 liter per mil ved blandet kjøring. Regn dog med å ligge litt i overkant av en halv liter per mil i realiteten.
Konklusjon
Peugeot 308 GT stasjonsvogn er en bil som appellerer til alle dem som ikke vil ha en helt normal familiebil. Den har praktiske mål inn- og utvendig, er lekker og moderne i designet, og har en premiumfølelse.I tillegg er den mye mer underholdende enn mye annet i denne klassen, og dermed et godt valg for de som mener at bilkjøring skal være gøy.Vi likte dieselmotoren i testbilen, men har en viss tanke om at bensinmotoren på 205 hestekrefter passer enda bedre i 308 GT.
 
Motor