Victory Magnum - disco på to hjul

Victory Magnum - raskeste bagger/discoanlegg i gata.

Victory Magnum er en godt utstyrt «bagger» med en 1730 ccm Freedom V-Twin motor, 6-trinns girkasse, ABS, hele 21” framhjul (ingen har større), lydsystem med smartphone/USB tilkobling, Bluetooth, AM/FM radio, 6 stk. høyttalere foran og 4 i sidevesker (ekstrautstyr), ekstra senket bakende, custom lakkert instrument panel, LED lys og cruise control.Har du dårlig tid tar den deg fra 0-100 km/t på snaue 4,5 sekund. Utgangsprisen for en Magnum er 286.900 kroner. Sammenligner man for eksempel med en Harley Street Glide, som koster 340.000 kroner, vil vi påstå at det er en knallpris. Victory gir hele 5 års garanti på sine sykler, og skal man dømme etter erfaringer gjort av eiere så langt, har ikke dette medført store utgifter for selskapet.For å referere fra bloggen til en mekaniker som har arbeidet med amerikanske V-Twin motorer i mange år og eid flere av merkene sakset vi dette: «The Victory engine is a masterpiece of engine design, and the engine is stupidly reliable and oil tight».

 
Kjøreegenskaper
For å si det med en gang, den er tung. Det ligger i navnet Magnum, latinsk mannsnavn som betyr «den store». Hele 345 kg tørrvekt (altså minus olje/bensin) kan virke skremmende på mange, men det er før de tar en prøvetur.På et avsperret område testet vi ABS bremser og krypkjøring, og sjelden har vi blitt så overrasket over hvor lett en sykkel i denne størrelsen kan flikkes rundt i kjøregårdsøvelser. Det er bare å legge albuen inntil kroppen og gi fullt utslag med styret, den snor seg rundt kjeglene på en dønn stabil måte.Å sitte lavt, samt ha en sykkel med ditto tyngdepunkt, er helt konge når man skal bedrive presisjonskjøring. Dette var rett og slett veldig morsomt.
 
Minst to fingre på bremsen
ABS systemet fra Nissin fungerer bra, men vi synes man må bruke litt for mye kraft på bremsehendel for å oppnå tilfredsstillende respons. Ikke et stort problem, men vi kjører ofte med en finger eller to på bremsen for å være klar dersom noe skjer. Her bør man minst være klar med to. Bakbremsen responderer utmerket og fungerer fint ved krypkjøring.På motorvei går den som på skinner, noe som ikke er overraskende for sykler i denne vektklassen.På mer svingete landevei må man jobbe litt for å ta hensyn til (lære seg) de begrensninger en bagger tross alt har med hensyn på nedlegg.
Grus og asfalt
Vi kjørte nesten 80 mil med sykkelen, og kunne konstatere at man etter hvert etablerte en kjørestil som nesten aldri medførte skraping av fotplaten, men som allikevel var ganske fornøyelig. En kort avstikker på grusvei tok vi også. Det gikk greit, men man bør nok aller helst holde seg på asfalt, så planlegg langturen godt. Det hender jo GPSen feiler.Den store V-Twin motoren gir ubetydelig med vibrasjon i forhold til konkurrenter vi har prøvd.Sykkelen har mer enn nok dreiemoment til å legge igjen striper av gummi, meni denne videoen.Videoen demonstrerer greit at «baggern» har egenskaper for å bedrive drifting bare man tuner den litt ekstra.
 
Oppmerksomhet
Testsykkel var utstyrt med Tri Oval slipon eksospotter (ekstrautstyr til 6.654 kroner) , og vi kan ikke huske å ha  opplevd så mye lyd fra noen MC noen sinne. Er man ute etter oppmerksomhet så er dette tingen.Hvis ikke det er nok, er det bare å pøse på med musikk fra lydsystemet på 100 watt. Dette justerer seg for øvrig automatisk etter hvert som man øker farten for å overdøve vindsus og motorstøy.
Når man passerer 80 km/t er det ikke lenger mulig å høre noe som helst fra anlegget, men dette kan trolig bedres med en høyere vindskjerm (koster 2.300 kroner).  Eventuelt kan man koste på seg lydinnsats i sidevesker til ca. 8.700 kroner (nye lokk, høytalere og forsterker). Til gjengjeld dyttes det da ut hele 2x200 watt. Det bør holde.
 For oss ble det etter hvert helt nødvendig å bruke øreplugger for å unngå hørselsskade. Blant naboer og andre medtrafikanter var mottagelsen blandet med hensyn på støy. Mange syntes det låt veldig tøft (spesielt den yngre garde), mens andre ga klart uttrykk for at vi burde dra til et langt varmere sted.
Komfort
Som fører sitter man veldig godt og har en behagelig avslappet armstilling, mens baksetepassasjeren nok føler at det kan glippe litt. Vi vil nok anbefale at man får montert en ryggstøtte for passasjer dersom denne skal føle seg trygg(ere), noe som vil dra opp prisen med ca. 5.500 kroner. Dette krever en utsparring innenfor sideveskene. Ryggstøtte for fører kan settes på plass uten ekstra forberedelser og koster 2.400 kroner, men dette mener vi er fullstendig unødvendig. Trenger man det bør man heller velge noe med flere hjul.Dempingen bak er ikke egnet for dårlig vei med korte dumper. Disse kjenner man det gjennom hele ryggraden, og man lærer seg raskt å unngå slike. Fartsdumper derimot duver man greit over.Vi tilbrakte som nevnt 80 mil på sykkelen i løpet av en helg uten at det medførte støle muskler og ubehag. Men som sagt, ørepluggene kom frem etter halvgått løp.
 
Hvorfor kjøpe en Victoy Magnum
Hvis man vil ha en bagger med moderne utseende og et bra lydanlegg, og som sjelden krever verkstedbesøk, med unntak fra ordinært vedlikehold, ja da er Victory Magnum et bra valg.  Med ekstra ryggstøtte og høyere vindskjerm har man i tillegg en utmerket weekend tourer. Pleier man å ta lengre turer bør Victory sine touringmodeller sjekkes ut.