+ mer

Den store bilgarantiguiden fra Forbrukerrådet

Forbrukerrådet har igjen gransket garantivilkårene til de 20 største bilmerkene og gir deg full oversikt over hvilke merker som gir deg de beste garantiene. (Oppdatert med kommentar fra Ford)

Forbrukerrådet har siden 2011 hatt fokus på norske bilgarantier, og i 2013 publiserte rådet «Den store bilgarantiguiden».Samtidig publiserte de en tabell der vi rangerte garantivilkårene til de 20 største bilmerkene her i landet.Etter publiseringen har den ene bilimportøren etter den andre forbedret sine garantivilkår. Til slutt hadde så mange bilimportører forbedret sine vilkår at nesten samtlige kvalifiserte for betegnelsen «De mest forbrukervennlige vilkårene».
Nytt poengsystem
Derfor har Forbrukerrådet denne gangen gått enda grundigere til verks. Takket være et nytt poengsystem kan de nå vise hvilke importører som strekker seg aller lengst i forbrukervennlig retning – og hvilke som fortsatt har en vei å gå før de kan skryte av å være blant de flinkeste i klassen.
Gullmedalje til Kia
Forbrukerrådets nye rangering viser at koreanske Kia tar en overlegen seier. Hovedårsaken til at Kia ender opp med hele 10,4 poeng, er at merket er alene om å tilby i7 år nybilgaranti. Hos alle de andre merkene må du nøye deg med 5 år, like lenge som du er dekket av forbrukerkjøpsloven.
Sølv: Volvo
På andreplass – med 7,3 poeng – finner vi svensk-kinesiske Volvo. En av Volvos største styrker er at Volvo som ett av tre merker gjennomfører en såkalt garantiutløpskontroll. Det betyr at du som Volvo-eier vil bli innkalt til en kontroll like før nybilgarantien går ut. Det innebærer i neste omgang at eventuelle garantifeil kostnadsfritt vil bli utbedret før garantien går ut.
Bronse: Hyundai
Tredjeplassen erobres av nok et koreansk bilmerke – Hyundai. Riktignok kan ikke Hyundai lenger skryte av sju år nybilgaranti, slik merket kunne inntil 1. juli 2014. Til gjengjeld er Hyundai det eneste merket som tilbyr fem år garanti i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde.
Toyota, Mercedes-Benz og Mitsubishi
Også Toyota, Mercedes-Benz og Mitsubishi oppnår over 6 poeng, noe som kvalifiserer dem alle til vår nye betegnelse «Meget gode garantivilkår».
Ford svakest
I den andre enden av skalaen finner vi merkene som ender opp med mellom 2 og 4 poeng, noe Forbrukerrådet har valgt å klassifisere som «Svakest garantivilkår». På aller siste plass finner vi Ford, med bare 2,2 poeng.«Det betyr at Ford har stort potensial for å gjøre sine garantier mer forbrukervennlige. For eksempel kan merket innføre en rausere kjørelengde knyttet til nybilgarantien. Eller garantiutløpskontroll. Ford kan også forbedre garantien for ekstrautstyr montert i Norge eller tillate at lakk- og rustkontroll gjennomføres av uavhengige verksteder», skriver rådet i en melding.- I forhold til Forbrukerrådets bilgarantiguide registrerer vi at Ford står oppført med vilkår som ikke medfører riktighet. Ford har i lengre tid gitt garanti på original ekstrautstyr montert i Norge av importør/Merkeforhandler. Våre merkeverksteder gjennomfører lakk- og gjennomrustningskontroll normalt kostnadsfritt for kunde. I tillegg foreligger det ingen kjørelengdebegresning i vårt veihjelpsprogram. Dersom disse elementene hadde vært inkludert ville Ford vært fremstilt med konkurransedyktige garantivilkår, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge til Hegnar.no.Også Nissan (2,5) og Subaru (2,5) har forbedringspotensial på mange punkter, mener Forbrukerrådet.Her finner du, mens
Motor