+ mer

Hva bør man velge? Bensin? Diesel? El? Hybrid?

Skal totalkostnaden til bilholdet kuttes til beinet, er diesel fortsatt det rimeligste, sier Autolease.

«Diesel eller bensin? Vel, så enkelt er det ikke lenger. Nå er det også plug-in, el eller hydrogen. Med ulike drivlinjer blir det også mer komplisert å sette seg inn i kostnadene til service og vedlikehold», skriver Autolease i et nyhetsbrev.Skal totalkostnaden til bilholdet kuttes til beinet, er diesel fortsatt det rimeligste, fastslår biladministrasjonsselskapet.Men utviklingen av ulike og nye drivlinjer i bilmarkedet er i en historisk omveltning. Trolig har bilindustrien aldri tidligere opplevd at så store, teknologiske endringer skjer så fort som det gjør nå. Og endringene berører mange og har stor effekt på miljøet.Så langt i år er det solgt over 110.000 nye biler i Norge, rundt 18 prosent er elbiler og rundt 4 prosent er ladbare hybrider. Hydrogen forsvinner enn så lenge med 9 biler solgt.Med nye drivlinjer har kostnader til service og vedlikehold blitt en økonomisk faktor i det totale bilholdet. Tidligere har dette ikke vært noe tema ettersom alle bilene hadde like drivlinjer og variasjonene i kostnadene til drift og vedlikehold var små. I dag kan denne kostnaden være avgjørende for hvor økonomisk fornuftig bilholdet blir, og hvilken bil/drivlinje det er riktig å velge.Autolease har sett på noen volummodeller, og variasjonene er store.I kompakt-klassen er det et sprik i kostnadene til service og vedlikehold på 100 prosent, avhengig av drivlinje.Den rimeligste er VW E-Golf med en gjennomsnittlig kostnad på 13.600 kroner over fire år. Plug-in modellene til Golf og Audi A3 er i den andre enden med en kostnad over fire år på 27.200 kroner. For beregning av kostnadene er det lagt til grunn fire år og 80.000 km.Elbiler er gjennomgående de rimeligste å drifte. Årsaken er at drivlinjen er langt mindre komplisert og trenger mindre vedlikehold enn drivlinjen på fossile biler og ikke minst på plug-in. Mercedes B-klasse el skiller seg for øvrig ut som den mest kostbare.«Det er nærliggende å tro at plug-in, med to drivlinjer, er mer kostbar å drifte enn el og fossil, og det er helt riktig i de fleste tilfeller, men altså ikke alle. Volvo og Mercedes opererer med like driftskostnader på sammenlignbare modeller enten drivlinjen er fossil eller plug-in», skriver Autolease.Fossile Audi A3 har 20 800 kroner i service og vedlikehold over fire år og 80.000 km. Audi A3 e-tron har 27.200 kroner, en differanse på 6.400 kroner. Differansen mellom en fossil Golf og en plug-in Golf er 9.600 kroner i favør av den fossile modellen.Kostnadene til E-Golf er 13.600 kroner i perioden, men konkurrenten Mercedes B-klasse EL har kostnader på 22.560 kroner i perioden. Tesla Model S 70D har kostnader på 14.200 kroner i perioden.
Motor