+ mer

Jaguars «firmabil» har flere ess i ermet

Det er flere grunner til å velge Jaguars nye XE.

I år har firmabil-favoritter som Mercedes C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie fått konkurranse fra en britisk/indisk konkurrent fra Jaguar. XE er den første mellomklasse-Jaguaren siden Ford Mondeo-baserte X-type. Det var ikke en modell som går inn i historiebøkene.  Da lover nykommeren bedre.Denne gangen har vi sett nærmere på innstegsutgaven med 163 hk og «Portefolio» utstyr. 
Flott design
Det beste med Jaguar XE er design. Det oser luksus av bilen. En A4, 3-serie eller C-klasse er også flotte biler, men ingen vil finne på å snu seg etter en av Jaguars tyske konkurrenter. Vi opplevde mange lange blikk i løpet av uken vi kjørte Jaguaren. Bilen er ikke dusinvare.Når man ser en XE lurer man på hvorfor så mange nordmenn på død og liv skal ha stasjonsvogn. En sedan vil i 99 av 100 tilfeller være penere enn en bil med «påbygg» bak.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Skarpe kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er skarpe. XE er ikke dårligere enn en A4 eller 3-serie, som er flotte kjøremaskiner. Den er fast i fisken med en presis styring. Ikke minst på svingete småveier trives XE som plommen i egget.  Her snakker vi BMW-nivå.Støydempingen kunne imidlertid vært litt bedre. I det du fyrer opp en kald XE med 163-hesteren er det ingen tvil om at det er diesel på tanken. Det knatrer ganske høylytt, men oppe i fart glemmer du det fort. På grov asfalt hører du mer til underlaget enn det vi har vært vant til i dyrere Jaguar-modeller.Om du velger 163 eller 180 hk spiller egentlig svært liten rolle i det daglige. Forskjellen i ytelser er liten.  I toppfart skiller det 4 km/t (227 vs 231 km/t), mens 0-100 km/t tar 0,6 sekunder lengre tid med minstemann (8,4 sekunder). Selve prisforskjellen er 24.000 kroner.Det XE foreløpig ikke har, er firehjulstrekk, men det kommer neste år, også i kombinasjon med mindre motorer.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Svært nøysom ved matfatet
Noe av det mest imponerende med Jaguar-en er faktisk forbruk og utslipp.  CO2-utslippet er presset under 100 gram per kilometer. 99 gram, sier teorien, vel og merke med manuell girkasse.. Det like teoretiske forbruket er 0,38 liter på mila.  Med automat er tallene 106 gram og 0,41 liter på mila.Vi gjorde ingen vitenskapelig test av dieselforbruk i løpet av vår test, men registrerte at det var små utslag på tankmåleren.For å få ned forbruket har Jaguar valgt å utstyre 2.0 i4D 163 hk, som går under navnet E-Performance, med 17 tommers felger. Det ser kanskje ikke så tøft ut som for eksempel 19-tommere, men i det daglige gir det bedre komfort.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Ikke så stor
Jaguar XE er ingen stor bil. Lengden er omtrent som en 3-serie og C-klasse.Bakseteplassen er ikke større enn den må være. Bagasjerommet er på 455 liter, det vil si litt mindre enn det man finner i de tyske hovedutfordrerne.Trenger du større bil, kommer Jaguar nå med en helt ny, flott XF, som bør være et utmerket alternativ dersom du legger litt mer penger i potten.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Utstyr
Testbilen hadde høyeste utstyrsnivå «Portfolio», noe som innebærer at det bra utstyrt bil med blant annet Windsor skinnseter, bi-xenon-lykter, 8 tommers touchscreen, Lane Departure Warning osv.Kupévarmer er standard i dieselbilene, men koster 10.500 kroner ekstra på bensin.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Service inkludert i prisen
Med topp utstyrsnivå koster Jaguaren fra 475.000 kroner. Det er det ingenting å si på. Vår velutstyrte testbil kom på 533.200 kroner.Den norske importører leverer XE med tre år service inkludert i prisen, ubegrenset kjørelengde (unntatt taxi).  Fem års garanti er naturligvis også standard.  Dermed får man et forutsigbart bilhold i flere år.
Konklusjon
Jaguar XEs største styrker er etter vår oppfatning design, kjøreegenskaper og økonomi. Da tenker vi både på innkjøpspris, forbruk og serviceavtalen.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Autolease’ anbefaling:
«Her er det mye snakk om smak og behag, men Autolease generelle råd er: Styr unna Pure-utgaven, velg Xenon lys og automatgir. Skulle vi trekke frem en utstyrsvariant som vi tror holder seg best er det R-Sport. Vi tror også at 163/180 Diesel (Euro 6) er de som vil prosentuelt holde seg best i pris.  Vi anbefaler nøytrale metallic farger og mørkt interiør», skrev biladministrasjonsselskapet i en oppdatering for et par uker siden.Oppsettet over gir modellen den beste markedsverdien etter fire år og 60 000 km. I forhold til klassen scorer den fem av seks poeng, og i forhold til markedet generelt scorer den fire av seks poeng.(Du finner faktaramme under bildet)
 
  
Motor