- Tåler ikke flere skjeletter i skapet

Adm. direktør i importselskapet Harald A. Mølle mener importørens syretest nå blir å løse Volkswagen-skandalen på en god måte.

Onsdag formiddag ble det kjent at 147.139 norske biler er rammet av Volkswagen-skandalen.- Det som har vært det vanskeligste denne uken er at folk tror vi holder tilbake informasjon. Vi fikk først dataene fra fabrikken sent tirsdag kveld, og vi har brukt kvelden og natten til å kverne disse dataene, sier adm. direktør i importselskapet Harald A. Møller, Terje Male, til Dagens Næringsliv.Han påpeker at syretesten nå er å løse dette på en god måte, noe han er sikker på at de vil klare. Nå håper han at gårsdagens tall er det endelige, og at det ikke gjelder flere motorer.- Det håper jeg inderlig ikke skjer. Vi tåler ikke flere skjeletter i skapet, sier Male til avisen.Som det ble kjent onsdag, vil nå alle de berørte bilene få en teknisk oppgradering for å løse problemet.- Det er en programvareoppdatering for 60 prosent av bilene, mens bilene med 1,2- og 1,6-liters motor både får en programvareoppdatering og må skifte en del. Det vil ta mellom en og to timer for hvert tilfelle. Så fort dette blir godkjent i Tyskland, vil det rulles ut i hele EØS-området, men det vil nok ikke skje før et godt stykke ut i dette året, og det vil nok vare til en stund ut i neste år, forteller Male til DN.