+ mer

BMWs minste SUV har vokst - og det på alle måter

BMW X1 har blitt ny fra topp til bunn, og er bedre på alt.

BMW tok markedet litt på sengen da de i 2010 lanserte en liten kompakt-SUV som første tyske premiumprodusent.Med en sportslighet og premiumfølelse som de andre konkurrentene på markedet manglet, ble bilen raskt en suksess og en av de mest populære i BMW-familien.Med tiden har også de andre tyskerne meldt seg på, og både Audi og Mercedes har forsynt seg godt av markedet med henholdsvis Q3 og GLA.Helt nye BMW X1 har dermed vært en etterlengtet nykommer i det kompakte SUV-segmentet. Med design som er i tråd med resten av SUV-familien, moderne motorer og masse nytt utstyr skal bilen begeistre kundene.

Design
Nye X1 har mye av det vi savnet i den gamle utgaven. Designet er nå helt i tråd med resten av SUV-familien, og bilen er til forveksling lik både X3 og X5.Samtidig bærer den DNAet fra forgjengeren videre når man går den etter i sømmene. Særlig i profil er den gjenkjennelig som en X1.
 Bilen har et moderne design, og den fremstår mye mer som en skikkelig SUV enn tidligere. Dessuten har X1 vokst seg større på innsiden, selv om den faktisk er kortere enn før. Lyktene er skarpe og aggressive, og den velkjente nyregrillen har vokst i størrelse. Med store luftinntak og en kraftig frontfanger likner den mye på X3. Frontlyktene likner på sin side mer på dem vi kjenner fra X5.
 Fra siden og i hekken har ting blitt mye mer harmonisk enn før, og vi synes X1 har et vellykket design fra alle vinkler. Baklyktene har et lett gjenkjennelig BMW-design, og bakfra synes vi den er blant BMWs tøffeste biler.X1 leveres med tre forskjellige design-pakker som grunnvalg; Sport Line, X-Line og M-Sport. Vår testbil var av førstnevnte type.
 Som navnet tilsier er denne litt mer sporty i utseendet enn X-Line, mens den er ganske nedtonet i forhold til M-Sport. Den skiller seg ikke veldig fra førstnevnte, men sorte eiker i grillen og pianolakkdetaljer i stedet for krom og gråfarger her og der fungerer godt i våre øyne. Tøffest er bilen definitivt i M-Sport-utgaven.
Interiør
Også i interiøret har det skjedd mye med X1, og bilen har fått et kraftig løft. Bilen er blant annet først i sin klasse med head-up display, og det er ekstrautstyr man fort blir glad i.Ellers er dashbordet hevet mange hakk, og bilen leveres nå med det siste av opplevd kvalitet og underholdningsfunksjoner fra BMW. Infotainmentenheten i den forrige utgaven begynte å oppleves som litt utdatert, men i den nye bilen er det høyoppløst skjerm og moderne grensesnitt som gjelder.
 Vi har omtalt og testet BMWs infotainmentsystem mange ganger før, og mener at dette er blant de aller beste på markedet. Det er lettbrukt, intuitivt og pent å se på.Interiøret er eller velkjent BMW, og vi synes de kompakte modellene har kommet seg kraftig de siste årene. X1 står ikke tilbake for storesøsknene på opplevd kvalitet lenger.Noe man ellers merker umiddelbart er at plassen har vokst ganske kraftig. Bilen oppleves som mer romslig i alle retninger, og det er mye mer luft i kupéen.
 Særlig opplever man dette i baksetet, som har fått bedre benplass og bredde enn før. Det er fint plass til to voksne, og man kan justere setene individuelt i lengderetningen ved behov. Kjører man setene helt frem blir ikke benplassen all verdens, men for barn fungerer det naturligvis fint. Da får man også bedre plass i bagasjerommet.Dette er nå på 505 liter (VDA), og er dermed digert for klassen. Her snakker vi nesten stasjonsvognplass, og 85 liter mer enn forrige generasjon. X1 er med andre ord i ferd med å bli en fullverdig familiebil.
Kjøreegenskaper
X1s store fortrinn har hele tiden vært de sportslige kjøreegenskapene, og disse har blitt ytterligere raffinert i den nye utgaven.Bilen deler plattform med 2-serie Active Tourer og Mini, og leveres dermed med både for- og firehjulsdrift.Til tross for at man sitter fire centimeter høyere enn før, oppleves bilen som enda mer sporty enn tidligere. Den er tight og fin å kjøre, og styrefølelsen er underholdende direkte.
 Vi trivdes godt i de fine sportsstolene i vår testbil, og dette er en morsom bil å ratte rundt på svingete landeveier. Den oppleves som en SUV, men på sedvanlig BMW-vis er det mye dynamikk inne i bildet.X1 leveres nå med justerbart understell, og man har valget mellom comfort, eco og sport-modus. Det mest behagelige i hverdagen er comfort, men sport gir deg litt ekstra kjøreglede om du vil.Uansett modus hevder bilen seg godt i klassen, og kjøreegenskapene er meget gode.
 Drivlinjen i vår testbil er antakeligvis den som passer bilen aller best; en xDrive 20d med sportsautomat.Med denne kombinasjonen er bilen kvikk, responsiv og lettkjørt, med mer enn nok kraft. Sportsautomaten sørger for raske og fine girskift, og dieselmotoren gir massevis av push i alle situasjoner.190 hestekrefter er mye i en såpass liten bil, og 400Nm dreiemoment kan man ikke si noe på. Her er det kraft i massevis. Dreiemomentet er til stede fra 1.750 omdreininger, og bilen oppleves som ganske seig, med godt drag over hele spekteret. 0-100 km/t går for øvrig unna på 7,6 sekunder, så dette er en forholdsvis kjapp bil.
 Innstegsmodellene av X1 har forhjulsdrift, men vi har kun kjørt bilen med xDrive. Firehjulsdrift passer utvilsomt godt i den lille SUVen, og gir både god fremkommelighet, samt trygge og forutsigbare kjøreegenskaper.Det er også naturlig at de fleste kundene i dette segmentet vil velge firehjulstrekk. Det tror vi at de gjør meget lurt i. BMWs xDrive-system er et av de beste på markedet, og BMW har etter hvert en svært høy firehjulstrekkandel. Det er ikke uten grunn.
Konklusjon
Nye BMW X1 er en ny favoritt for oss i denne klassen. Kjøreegenskapene i X1 har alltid vært bra, men er nå mer raffinerte og sportslige enn før, og bilen byr på både kjøreglede og komfort i massevis.BMW har dessuten tatt hånd om det vi og mange andre ikke likte med første generasjon; trange mål og et utseende som ikke helt traff. Nå synes vi dette er på stell. Bilen har faktisk vokst såpass mye at den nesten ikke er en direkte konurrent til Mercedes GLA og Audi Q3 lenger.
Men vi stusser over en ting, og det er prisen.
Innstegsprisen på 389.900 kroner er tilsynelatende grei, men det er for en sDrive 18d, altså en bil uten firehjulstrekk, med manuelt gir og med relativt lite utstyr.Vår forholdsvis godt utstyrte testbil hadde en prislapp på 658.340 kroner, mens startprisen med xDrive20d er 493.300 kroner.Vi synes prisen med utstyr blir ganske høy for en såpass liten bil, og tross mange utstyrspakker manglet testbilen blant annet elektriske førerseter, og den ga heller ingen spesielt stor luksusfølelse.Så spørs det omer enige med oss. Ifølge BMW er nemlig etterpørselen ekstrem.
 

Motor