+ mer

Dette er nye Mercedes SL

Roadsteren kommer med nytt utseende og ny teknikk.

«Nye Mercedes-Benz SL har blitt enda mer sporty og byr på en rekke forbedringer som sikrer optimal komfort og luksus», skriver Mercedes i en pressemelding.«SL er på samme tid en elegant roadster for avslappet, komfortabel cruising og som en dynamisk coupé for sporty turer på svingete veier».

Nye SL inntar det norske markedet i april 2016.
Visuelt sett har SL fått en oppgradering, og fronten har nå blitt gjort betydelig mer sportslig med nytt panser, støtfanger og lykter. Den mest i øyenfallende oppgraderingen i front er ifølge produsenten grillen som strekker seg nedover og danner et helt nytt ansikt for SL.«Nye SL oppleves som perfeksjonert luksus med de nye cabriolet-teknologiene, og taket kan nå åpnes og lukkes i hastigheter opptil 40km/t», heter det i meldingen.
Ny teknologi
Det er ikke bare designet som har fått seg et løft. Mercedes har også gjort grep i teknikken.Blant annet får bilen den nye nitrinns-automatkassen 9-Tronic, samt ny Dynamic Select som lar føreren endre bilens oppsett. Active body control med innovativ svinghelningsteknikk som utligner kurver står også på menyen i SL400 og SL500.(saken fortsetter under bildet)
 - SL har bydd på den ultimate kombinasjonen av komfort og sportslighet i mer enn 60 år og vi gleder oss til å introdusere den nye ansiktsløftningen til det norske folk. Teknologien er betydelig oppgradert og visuelt er bilen enda mer sporty og bærer tydelig preg av inspirasjon fra den legendariske 300 SL Panamericana med en front som er helt unik og minner om motorsport, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz personbil, i en kommentar.
MotoriseringVed salgsstart vil SL være tilgjengelig med fire motoralternativer, fra SL 400 med 367 Hk til toppmodellen SL 65 med formidable 630 Hk.
Motoren i SL 400 har økt med 34hk fra 333hk, og klarer dermed en akselerasjon på 4,9 sek fra 0-100km/t, ned fra 5,2 sek på forrige modell. SL 500 gjør nå 0-100km/t på 4,3 sek ned fra 4,6 sek tidligere, takket være den innovative og raske 9G-Tronic girkassen. Modellene leveres forøvrig med 9G-Tronic som standard. SL 63 leveres med AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed automatgir som er oppgradert for raskere og smidigere girskift og SL 65 kommer med AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G TRONIC automatgir.
Norske priser er foreløpig ikke klare.
 
Tekniske data:
ModellSL 400SL 500SL 63SL 65
Motorvolum (cc)Motorvolum (cc)2.9962.9964.6634.6635.4615.4615.9805.980
Dreiemoment (Nm ved rpm) Dreiemoment (Nm ved rpm) 1500/1.800 - 4.500500/1.800 - 4.500700/1.800 - 3.500700/1.800 - 3.500900/2.250 - 3.750900/2.250 - 3.7501000/2.300 - 4.3001000/2.300 - 4.300
Ytelse (kW [hk] ved rpm) Ytelse (kW [hk] ved rpm) 1270 [367]/5.500-6.000270 [367]/5.500-6.000335 [455]/5.250335 [455]/5.250430 [585]/5.500430 [585]/5.500463 [630]/5.500463 [630]/5.500
Forbruk (l/100km)Forbruk (l/100km)7,7 l/100 km7,7 l/100 km9,0 l/100 km9,0 l/100 km9,8 l/100 km9,8 l/100 km11,9 l/100 km11,9 l/100 km
CO2 utslipp (g/km)CO2 utslipp (g/km)175 g/km175 g/km205 g/km205 g/km229 g/km229 g/km279 g/km279 g/km
Toppfart (km/t)Toppfart (km/t)250*250*250*250*250*250*250*250*
Akselerasjon 0-100 km /t (sek)Akselerasjon 0-100 km /t (sek)4.94.94.34.34.14.14.04.0

Motor