KjøpLogg inn
+ mer

Knallgod på det meste - denne blir en prisvinner

Nye Renault Talisman er en av de stiligste bilene i klassen, men det er ikke bare utseendet som leverer.

Publisert 30. nov. 2015 kl. 14.16
Oppdatert 1. des. 2015 klokken 08.37
Lesetid: 7 minutter
Artikkellengde er 1581 ord

En talisman er av Store norske leksikon definert som en gjenstand, bilde, smykke el.l. som antas å gi eieren enestående, magiske evner og ferdigheter. Ordet talisman brukes også med samme betydning som amulett, om gjenstander man tror beskytter mot ondt og bringer hell og lykke.Med andre ord har ikke Renault vært beskjedne da de navnga sin nye utfordrer i D-segmentet. Om bilen er «magisk» gjenstår å se, men at den kan bli en lykkebringer for franskmennene på det europeiske markedet tviler vi ikke på, tross et segment i tilbakegang. Hva som skjer her hjemme er det derimot større usikkerhet om. Vi ble med på Europalansering av Renault Talisman, og dette er inntrykket vi sitter igjen med.En lekker bilMan kan mene mye om Renault, men at de har laget en del fine og særegne biler opp gjennom er en rimelig gjengs oppfatning.Med Talisman tas designspråket vi har blitt kjent med siden fjerde generasjon Clio videre. Førsteinntrykket er at dette er en pen og påkostet bil.

 I snuten har den etterhvert kjente Renault-grillen fått et løft, med kraftige liggende eiker i krom og den digre Renault-diamanten i sentrum. Lyktene er dratt helt inn til grillen, og disse har fått et særegent design omkranset av LED-lys som former en C på hver side. Dette gjør, sammen med utstrakt bruk av krom, at bilen har et kraftfullt og påkostet uttrykk. Her viser Renault premium-takter.  Den pene linjeføringen fortsetter langs bilens sider, og bilens bakre hjulbue er blant tingene vi biter oss merke i. Denne er bred og lekker, og Renault har blant annet hevet vinduslinjen ved C-stolpen for å skape dette inntrykket. Et enkelt grep som gjør bilen både penere og mer sportslig.
 Hekken er dominert av de enorme baklysene, som er dratt helt inn mot Renault-logoen i midten. Også her er LED-designet særegent, mens selve lyktehusene har mye Renault-DNA.Bilens doble integrerte eksospotter gir en premium-faktor også i hekken, og dette er fra start til slutt en veldig pen bil, både som sedan og stasjonsvogn.
 På stasjonsvognen smalner linjene for øvrig mot hekken, og det gir et sportslig og tøft utseende. Talisman har et fint europeisk design, og den fremstår som en av de stiligste bilene i sin klasse.Interessant nok er det kun stasjonsvognen som tas inn til Norge, noe som ifølge Renault gjøres basert på at kun 10 prosent velger sedan i D-segmentet her hjemme.
Ikke kjempespennende
Vi har i denne omgang kjørt Talisman med to relativt kraftige motorer.Den ene er en 200 hestekrefters TCe-bensinmotor koblet mot en 7-trinns EDC-dobbeltcluthkasse, mens den andre er en 160 hk dCi-dieselmotor koblet mot en 6-trinns utgave av samme girkasse.I Norge har Renault mest tro på dCi-dieselen, da med 130 hestekrefter og automatgir. Denne fikk vi dessverre ikke kjørt, men erfaringene fra motoren med 160 hk taler for at dette er en god allrounder med et fint kraftoverskudd. «Norgesmotoren» skal dessuten være rimelig gjerrig, og oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,39 liter. Det er lavt for en stor familiebil.
 Alle motorene er forøvrig moderne, og i en ny bil møter de naturligvis Euro6-kravene.Begge motorene vi fikk testet var altså forholdsvis kraftige, men vi heller mot at diesel fortsatt er det beste valget i denne klassen. Bensinmotoren på 1,6 liter opplevdes som litt tungpustet tross den raske og fine automatkassen, turbo og relativt mange hestekrefter.Særlig på motorveien opplevde vi at bilen hadde en viss treghet ved gasspådrag, og det skapte flere irriterende situasjoner.Dieselen på 160 hestekrefter har twinturbo, og vi opplevde at kraftoverskuddet var stort på varierte italienske veier. Dobbeltclutchkassen arbeider godt også med den motoren, med raske og presise girskift. At den ikke har det ekstra syvende giret som bensinmotoren merket vi fint lite til.Bilen opplevdes som kvikk og fin på alt fra autostradaer, til små fjellveier og i bygater. I italiensk trafikk får man til gangs testet om bilen er rask nok når det trengs, og det synes vi definitivt at dieselen var.
 Når det gjelder kjøreegenskapene merker man fort at dette ikke er en tysk bil. Talisman er satt opp på den komfortable siden, og på svært hullete motorveier rundt Firenze var ikke det noen ulempe. Bilen er veldig komfortabel på alle underlag, og vi trivdes godt bak rattet.Vi synes imidlertid at en vag og litt «slapp» styrefølelse la en demper på opplevelsen. I høye hastigheter opplevde vi rett og slett styringen som litt vinglete.Man kan velge å sette bilen i flere forskjellige kjøremodus, der comfort, sport og eco er standardvalgene. Det er også mulig å sette opp et personlig modus. I sport stives understell, fjæringer, motorrespons og styring opp, selv om sistnevnte forble litt for myk for vår smak. I tillegg blir girkassen kvikkere og instrumentene og interiørbelysningen skifter til en sporty rødfarge.
 Bilen skifter dermed karakter, og på svingete veier opplevde vi den som forholdsvis leken og underholdende. Inntrykket vi sitter igjen med er at Talisman er en meget habil allrounder. På de dyrere modellene kan man dessuten velge systemet 4Control, og dette er meget spennende utstyr som enkelt fortalt gjør at bakhjulene svinger.I byen svinger de i motsatt retning av forhjulene for å gi bedre svingradius, og i høye hastigheter svinger de med forhjulene for å gi bedre dynamikk. Systemet fungerer i våre øyne veldig bra, og Talisman er med 4Control mer kjørevillig enn tilsvarende konkurrenter. Man kan ta svingene i høyere fart, og bilen får et veldig godt veigrep. Dette viste seg også på en variant av elg-testen, hvor man helt klart opplevde bilen som tryggere med enn uten 4Control.Med andre ord synes vi at Renault Talisman gir en god kjøreopplevelse, uten at den er revolusjonerende. 4Control-systemet er smart, og det bidrar til både økt dynamikk og økt sikkerhet. Aktivt understell og gode innstillingsmuligheter trekker også opp inntrykket.
Interiør
Renault har de siste årene blitt stadig flinkere på interiør, men det har vært mer morsomt enn veldig pent. Det er tydelig at de med Talisman ønsker å gjøre noe med dette.Bilens interiør er linjelekkert og pent, og materialvalgene gir god opplevd kvalitet. Her er det myke materialer på de aller fleste overflater, og selv det som finnes av hardplast har fått et belegg som gir en god kvalitetsfølelse.Vi kjørte bilen i høyt utstyrte utgaver, og da er infotaintmentskjermen på 8,7 tommer et blikkfang i interiøret. På billigere utgaver fås bilen med enten en vanlig radioenhet eller en touch-skjerm på 7 tommer.
 Den største skjermen minner rent utseendemessig om den man finner i Volvo XC90. Det er fordi også Renaults løsning er i portrettformat, altså at den står på høykant.Skjermen er lettbrukt, oversiktlig og har et pent grensesnitt, men den er litt treg. Vi opplevde at det ofte ble dobbelttrykk fordi ting tok såpass lang tid at vi var usikre på om vi faktisk hadde trykket første gangen. Det er litt synd at systemet er såpass seigt, for løsningen er i utgangspunktet god.Vi liker ellers at instrumentpanelet er erstattet av en høyoppløst 7 tommers skjerm. Denne byr på all den informasjonen man trenger, og ser moderne og fin ut.Ellers er bilen fullspekket med utstyr, og headup-diplay, parkeringsassistent,  ryggekamera, filskifteassistent, adaptiv cruise control, automatisk nødbremse, skiltleser, blindsonevarlser, automatiske fjernlys, oppvarmet ratt, ventilerte seter, BOSE lydanlegg og massasjeseter er bare et utdrag av utstyret som kan velges.
Renault Talisman. Foto: Hegnar.no
  Bilen er ellers klasseledende på kupéplass, og både i bredden og høyden oppleves den som romslig. Dette er en stor familiebil, og selv om vi bare fikk kjørt sedanen, opplevde vi at kupéen var luftig og fin.Talisman er 4,85 meter lang, og er dermed på størrelse med digre .
 Til tross for at Renault har fokusert tungt på design, har den dermed fortsatt et bagasjerom på 608 liter. Det er blant de største i segmentet, og dermed veldig fint for barnefamilier.Benplassen er ellers god både foran og bak, takket være akselavstanden på 2,81 meter.
Burde selge bra, men..
Inntrykket vi sitter igjen med etter et par dager bak rattet på Renault Talisman er definitivt godt, men ikke udelt.Dette er en pen bil, og den leverer sikkerhetsutstyr, komfort og plass i massevis. I tillegg er den både miljøvennlig og gjerrig.Vi synes imidlertid at kjøreegenskapene er litt slappe, og at den ikke skiller seg nevneverdig ut. Det hele blir litt for nøytralt for vår smak, og kjøregleden er dermed ikke et stort kjøpsargument.Men vi vil gjør et poeng ut av at den heller ikke skiller seg negativt ut. Stod valget mellom denne og en hadde vi vært veldig usikre. 
 Og bilen har et viktig trumfkort. Prisene starter på lave 290.000 kroner for basisutgaven Life, noe som er rimelig for en stor stasjonsvogn som denne. Neste utstyrsnivå heter Zen, og da stiger prisen til 340.000 kroner. Da snakker vi fortsatt ingen upris. For begge nivåene må 25.000 kroner legges på for automatgir.Topputgaven i Norge heter Intens, men her er prisen foreløpig ikke klar. Det man imidlertid vet er at dette blir en fullt utstyrt utgave med automat som standard. At den koster veldig mye over 400.000 kroner virker dessuten lite trolig.Med andre ord burde dette være en konkurransedyktig og god bil for mange. Den kommer på markedet her til lands først i mai 2016 som følge av at man hopper over sedanen, og salgsmålet neste år er på 300-350 biler. Såpass bør man forvente av en bil som mange faktisk burde vurdere.Hegnar.no var med på Europalanseringen som gjest av Renault Norge.