+ mer

Mercedes GLE - evolusjon eller revolusjon?

Mercedes ML har blitt til GLE, og bilen har fått seg en kraftig oppdatering.

Det har skjedd store endringer hos Mercedes de siste årene, og merket har gått fra å være litt «gubbete», til et merke for folk i alle aldre. Men med et utall nye modeller har det blitt litt vanskelig å holde tritt med de forskjellige navnene.At Mercedes har tatt konsekvensen og endret til en enkel navnestruktur er smart, og blant bilene som har fått nytt navn finner vi ML. Nå heter den GLE, og med på kjøpet har kundene fått en omfattende facelift.

ML = GLE
I motsetning til de mindre SUVene GLA og GLC er altså GLE en facelift, og ikke en helt ny bil. Mercedes kunne selvfølgelig ikke sitte stille og se på at BMW, Volvo og Audi kom med sine splitter nye X5er, XC90er og Q7er – og tiden for midtlivsoppdatering av ML passet godt.Og med nytt navn fremstår bilen som mer ny enn den egentlig er.Men det har også skjedd en hel del. Bilen har fått relativt store oppdateringer både i front og hekk, og likner naturlig nok mye på nyheten GLE Coupé, som ble vist frem for første gang på tampen av fjoråret.
 Fronten har blitt rundere, med nye luftinntak, endret lyktedesign, ny grill, nytt panser og ny frontspoiler. Det er ikke sånn at siste generasjon ML ser gammel ut når du ser den alene, men ved siden av en GLE ser man umiddelbart at mye har skjedd.Hele frontpartiet ser mer moderne ut, og med siste generasjon LED-signatur glir bilen veldig godt inn i Mercedes’ modellportefølje.
 Fra siden er bilen omtrent identisk med forgjengeren, mens hekken er fornyet på flere områder. Blant annet sørger nye LED-lys for å gi bilen familielikhet med resten av modellporteføljen. Mercedes har siden siste generasjon S-Klasse også fått på plass en ny diffusor på sine nye biler, med doble forkrommede og firkantede eksospotter. Denne er nå å finne også på GLE, og det gjør bilen både lekrere og mer moderne.
 Med andre ord er ansiktsløftningen i dette tilfellet omfattende. GLE fremstår som en solid oppdatering fra utgående ML, og vi synes bilen er penere og mer harmonisk enn før.
Interiør
Også innvendig har det skjedd store ting, og det var det også behov for. Konkurrentene har nemlig blitt vesentlig bedre med nye utgaver, og særlig er Volvo XC90 blitt kjent for sitt nyskapende og lekre interiør.Mercedes har dermed tatt grep, og spesielt i dashbordet er det lagt ned mye arbeid. Bedre materialer, en ny og høyoppløst infotainmentskjerm og flottere design gir bilen det luksuspreget vi forventer av en ny SUV i denne klassen. Det er særlig rundt den nye skjermen at de store endringene har skjedd, men resten av dashbordet har også fått en linjeføring vi kjenner godt fra alle modeller som er lansert etter at siste S-Klasse kom. Her har Mercedes funnet en suksessoppskrift hva angår interiørdesign.
 Ellers setter vi pris på det nye rattet, som er tykt, sportslig og godt å holde i. Resten av kupéen bærer preg av påkostede løsninger og materialvalg, og bilen oser av luksus og premiumfølelse. Oppdateringen er helt klart gjennomført.Når det gjelder det praktiske, har GLE/ML hele tiden vært en stor og god bil. Den er størrelsesmessig og formmessig på nivå med BMW 5-serie, noe som betyr at den har en bred og god kupé, masser av plass i front, og et digert bagasjerom bak.
 690 liter bagasjeplass burde holde i massevis for de aller fleste, og dette er en bil du fint kan velge om plass til tre store barneseter i baksetet er viktig.Når vi er inne på seter, så har disse også fått seg en visuell oppdatering, og de ser moderne og lekre ut med detaljer i sort pianolakk.
Kjøreegenskaper
Testbilen vi har vurdert denne gangen var en GLE 250d, som er innstegsmodellen. Det betyr en 2.0-liters firesylindret motor på 204 hestekrefter, som produserer 500 Nm dreiemoment.Med andre ord er det snakk om en ganske liten motor i denne klassen, uten at bilen av den grunn oppleves som spesielt undermotorisert. En akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 8,9 sekunder er raskt nok for de fleste, og motoren er nå koblet mot en ny 9-trinns automatkasse.
 Med raske og presise girskift sørger denne for at motoren får de beste forutsetninger, og kombinasjonen fungerer meget godt.Kjøremessig er GLE en komfortmester, og dynamikken lider noe under dette. Bilen er svært komfortabel å kjøre uansett forhold, og testbilens luftfjæringer (air body control) sørger for en særdeles «smooth» kjøreopplevelse. Ubehaget når man kjører over hullete veier eller trikkeskinner er redusert til et minimum, og kjøreopplevelsen er rett og slett luksuriøs.
 Bilens gassrespons, fjæringskomfort og styring kan enkelt endres mellom eco, komfort og sport-modus, men selv i sistnevnte er den ganske myk. Det finnes konkurrenter som er mer aktuelle om du vil ha sportslige egenskaper.Noe av det vi liker best med store Mercedeser er den trygge følelsen de gir. Bilens oppsett gjør at den føles tung og sikker, og det er lett å legge seg til et litt pent kjøremønster. Bilen er samtidig lett å manøvrere i trange bygater, og man glemmer fort de store målene.
 På motorveien er den en ordentlig cruiser, og GLE er en av bilene man virkelig kan nyte langturer i.De 204 hestekreftene gjør nytten også i høye hastigheter, men det er klart at gangen i en 350d med 258 hk er hakket mer behagelig om man skal kjøre fort over lang tid.500Nm dreiemoment og 4Matic-firehjulstrekk betyr at bilen er allsidig, sterk og trygg, og at den kan brukes til alle familiens behov. Snødekte og isete veier forseres enkelt, og det kraftige momentet betyr at den har nok av kraft i alle situasjoner. Det bekreftes av at den kan trekke hengere på 3,5 tonn.
 Med andre ord har GLE det man forventer av en SUV. Innstegsmotoren er i tillegg et godt alternativ som er tilpasset norske avgifter og behov.Enda mer spennende blir det imidlertid å teste bilen som plug-in hybrid. 500e 4Matic byr på 333 hestekrefter og 480 Nm, og er en meget interessant utgave i disse tider. Test av denne kommer rundt årsskiftet.
Konklusjon
GLE er på de fleste måter en helt naturlig evolusjon fra ML. Fornying av navn, utseende, motorer og teknologi står på menyen, og bilen haker av på alle boksene den trenger for å møte konkurransen i segmentet.GLE oppleves som en moderne bil, og den omfattende ansiktsløftningen sørger for at den fortsatt hevder seg blant de store premium-SUVene.
 

Motor