+ mer

Porsche 911 - Evolusjon OG revolusjon!

Puristene vil ikke like Porsches siste påfunn. Ikke bry deg om dem!

Da vi så bildene av den nye utgaven Porsche 911 (991 II) ble vi nesten litt skuffet. Endringene i forhold til utgående utgave (991) var tilsynelatende små.  Designmessig snakker vi om evolusjon, slik Porsche har gjort det helt siden første generasjon så dagens lys i 1963.Etter å ha sett på alle detaljene, og ikke minst etter å ha kjørt nye 911, kan vi slå fast at Porsche har gjort akkurat det de burde.  Hele konseptet er oppgradert. Det er tydelig at det har vært viktig for Porsche å bli bedre og ikke leve på gammel suksess.

Ser ut som en 911 - selvfølgelig!
Utseende er umiskjennelig 911. Noe annet ville vært en gedigen sensasjon.  Formen er den samme som vi har sett gjennom over 50 år med 911 på veien. Parkert ved siden av utgående modell ser denne «gammel» ut.Endringene er små, men effektive. Som de nye front- og baklyktene, de nye luftinntaktene osv.Innvendig har nye 911 fått nytt infotainment-system, Porsche Management System, som er mye lettere å bruke en det gamle. Brukergrensesnittet er blitt mye bedre. I tillegg til at skjermen har blitt noe større, drar systemet nytte av realtids trafikk-informasjon.Det nye sportsrattet, som er ekstrautstyr, er hentet rett fra superhybriden 918 Spyder.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Revolusjonen bak i bilen
Om innvendig og utvendig design har vært gjenstand for en moderat evolusjon, har det som har skjedd bak i bilen, motorene, vært utsatt for en revolusjon. Riktignok har Porsche 911 vært levert med turbo helt siden 1976, men nå har turboladere fått plass i alle varianter. Og det er ikke slik at Porsche har puttet turboer rett inn i de gamle motorene. Vi snakker om en helt ny motorfamilie. 911 Turbo er imidlertid fortsatt kongen, med helt særegen teknologi.Puristene har lite å frykte. Vi mener 911 har blitt enda bedre som følge av turboladerne. Effekten har økt, dreiemomentet har blitt høyere og forbruk og utslipp lavere.Du får fortsatt den gode 911-følelsen når du gasser på, som hvislingen du hører når du foretar en lang aksellerasjon i hastigheter langt over norske fartsgrenser.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Under den internasjonale testkjøringen av på den spanske ferieøya Tenerife fant vi vanlig 911 med 370 hk, 20 flere enn i utgående modell. S-utgaven har en effekt på 420 hk, mot tidligere 400 hk. Vel så viktig er det at maksimalt dreiemoment, som er tilgjengelig allerede ved 1.700 omdreininger per minutt, har økt med 60 Nm til 500 Nm.Vi kan underskrive på at 911 er heftig. 0-100 km/t-tiden er presset ned i 4,1 sekunder med Porsches glimrende PDK dobbeltclutch-kasse. Turboer til tross, kreftene komme linært uten forsinkelse.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 Launch-kontroll, hvor du holder hardt på bremsen, gir full gass, og slipper bremsepedalen, er en imponerende forestilling i 911. Den stopper like imponerende. De vanlige bremsene er naturligvis av ypperste klasse, men vil du ha det heftigste, velger du keramiske bremser til ca 80.000 kroner, som er enda heftigere. Gule bremsekalipere viser for gud og hvermann, spesielt naboen, at du ikke sparer på noe…(Artikkelen fortsetter under bildet)
 911 Carrera kan nå leveres med firehjulstyring, tidligere bare tilgjengelig på GT3 og Turbo.  Da blir filskiftene raskere og bilen lettere å manøvrere i bytrafikk ved at den får en mindre svingradius.
«Dr Jekyll og Mr Hyde»
Det beste med 911 er allsidigheten. Du kan daffe av gårde i rushet eller på småturer eller kjøre som en villmann. Bilen kan være som en hvilken som helst annen bil. Litt stiv er den naturlig nok, men ingen har grunn til å klage. Du kan kjøre komfortabelt til nærmeste racerbane, endre oppsettet til Sport eller Sport + og kjøre som om du har fanden selv etter deg.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 Ytterpunktene i 911 har blitt større. Den har blitt mer komfortabel enn tidligere, men samtidig mer sportslig. Her får du i pose og sekk.Vi fikk gleden av å oppleve en av Porsches egne testførere som «taxisjåfører» på en rallystrekning på drøye fire kilometer; en svingete og bratt løype. 170 km/t på de smale og svingete veiene føltes helt naturlig. Hvilket grep! Hvilken bil!(Artikkelen fortsetter under bildet)
 Selv om det gikk unna i heftig tempo føltes det som om det fortsatt var et stykke til grensen var nådd. Har du en privat svingete fjellvei til rådighet, er det bare å løpe og kjøpe Porsche 911. Sportsbilen har en herlig balanse. Og den elsker å bli jaget.Jeg vet ikke om det var undertegnede eller Porsches testfører som smilte bredest etter å ha feid gjennom løypa. Moro var det i alle fall.Det vi vil frem til er at Porsche 911 er en skikkelig «Dr Jekyll og Mr Hyde»-bil. Den kan skifte fullstendig personlighet ved å dreie et knepp eller to til høyre på knappen nede til høyre på rattet.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Bølleknapp
Det er mye å elske ved 911. Ett stikkord er lydbilde. Spesielt i Sport-modus smeller det fra pottene. Kjør bilen gjennom en tunnel, gi gass, og du skjønner hva vi mener.Du kan også gjøre 911 ekstra bøllete dersom du kjøper den med opsjon «Sports-eksos». For å si det på Hegnar.no-språk: Vi går ut med en sterk kjøpsanbefaling! Når du trykker inn knappen buldrer det litt ekstra fra eksosanlegget, rene symfonien.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
4x4 er rett rundt hjørnet
Vi fikk «bare» kjørt 911 med bakhjulstrekk denne gangen. I sommertemperaturer i Sør-Europa var ikke 4x4 et savn.  I Norge vil den store majoriteten 911 bli levert som 4-utgaver, i all hovedsak med PDK-kasse. Manuell syv trinns kasse er også tilgjengelig, men denne blir for spesielt interesserte. Prisen er omtrent den samme, men erfaringen vår er at Porsches girkasse gjør en bedre jobb enn et menneske kan gjøre. Naturligvis er det mulig å gire PDK-kassen manuelt via hendler på rattet.Den gode nyheten er at utgavene med to- og firehjulstrekk kommer omtrent samtidig. Allerede i januar kan du kjøre 911 i snøføyka hjemme.Alle prisene er ikke klare, men veiledende startpris på 911 Carrera er 1.398.000 kroner (PDK).  Den er verdt hver krone!  Manuell kasse koster tusenlappen ekstra. Importøren tar sikte på at nye 911 neste år vil få sitt høyeste salg noen sinne. Tallet som må overgås er 55 biler, fra 2006.  De 50 + kjøperne av bilen kan bare glede seg.(Artikkelen fortsetter under bildet)
 
Verdens beste bil?
Vi er fristet til å kalle Porsche 911 «verdens beste bil». Det kommer an på hvilke kriterier som er viktigst. Få biler gir samme allsidigheten som Porschen. Få biler er bedre å kjøre.Nye Porsche 911 representerer både evolusjon og revolusjon. Designet er en forsiktig videreføring av sportsbilikonet. Revolusjonen finner vi i motorrommet. Turbo er ikke feil. Heller ikke i en 911.Hegnar.no deltok på arrangementet i Spania som Porsches gjest.

Motor