+ mer

Lavpris-X5 med 313 hk, men miljøprofilen skurrer

BMW X5 40e har bra med hestekrefter og lav pris. Men miljøvennlig er den ikke.

Plug-in hybridenes inntog har kommet for fullt dette året, og denne høsten har de store premium-SUVene stått for tur.Med statsstøttet lavpris er disse bilene særlig gunstige, og BMW X5 40e er blant bilene man kan bli fristet til å kalle billig. Bilen starter på 766.000 kroner i en nedtunet utgave med 279 hestekrefter. Går man for full effekt på 313 hk, starter den på 809.900. Med regjeringens nye avgiftsregime neste år, faller dessuten bilene med henholdsvis 30.212 kroner og 51.615 kroner til.Selv om det fortsatt er mye penger for en bil, er det meget bra for en stor SUV med massevis av premiumfølelse, solide kjøreegenskaper, sterk motor og blant markedets beste firehjulsdrift-systemer.

Fin å kjøre
Det er naturligvis en del tekniske forskjeller mellom en vanlig X5 og den ladbare hybriden, og det gir særlig utslag på vekten. Vi kjørte den sterkeste varianten med 313 hestekrefter, og med den samme batteripakke som fulleffektsversjonen veier denne 2.230 kilo.En X5 xDrive25d veier til sammenlikning 2.040 kilo, altså er vektforskjellen på omtrent 8,5 prosent eller 190 kilo.
 Den ekstra vekten slår naturligvis noe ut i kjøreegenskapene, og 40e oppleves som litt mykere på veien enn andre X5er. Forskjellene er imidlertid små, og vi synes hybridutgaven fortsatt er en dynamisk og fin SUV. Det kommer blant annet av at luftfjæringer og adaptivt understell leveres som standard.Den er dermed lettkjørt og sporty, med trygge og gode egenskaper. Man får den samme kvalitetsfølelsen bak rattet som i andre BMWer, og skiftet mellom elektrisk drift og bensindrift går helt sømløst og uten noen form for tregheter. 
 Den elektriske driften henger for øvrig med opp til 120 kilometer i timen, og bilen har mulighet for å kjøre elektrisk med firehjulsdrift. Denne muligheten finnes ikke i konkurrenten XC90 som ladbar hybrid, og det kan jo være greit å ha.Bilen har som andre modeller i klassen mulighet for forskjellige kjøreprogrammer, med grader av eco og sport, samt normal-modus. I tillegg kan man velge om man vil kjøre på ren elektrisitet, som hybrid eller med full regenerering til batteripakken.Uansett modus legger man fort til seg en litt annen kjørestil i denne nye X5-utgaven enn i diesel- og bensinutgavene.Gassfoten blir gjerne litt lettere, for man vil jo ha mest mulig elektrisk rekkevidde ut av bilen. På ren elektrisitet skal bilen klare 31 kilometer, noe som er kortere enn den oppgitte rekkevidden i både Audi Q7 e-tron (56 km) og Volvo XC90 T8 (40 km). Så er også BMWen ganske mye billigere, da konkurrentene starter på rundt 950.000 kroner med dagens avgifter. Også her er det imidlertid snakk om betydelige kutt neste år.
 Det som skuffet oss med X5 40e, er at den oppgitte rekkevidden var langt over hva vi klarte å presse ut av bilen ved vanlig kjøring.Vi har omtrent 1,5 mil reisevei til jobb, og fikk på denne strekningen testet bilen behørig. Dette er en god miks av små lokalveier, motorvei og småvei med 60-sone.Og i litt kaldt vær med noen få plussgrader kom vi aldri hele veien til eller fra jobb på elektrisk drift. Et par kilometer fra målet var det slutt på moroa, og dette var gjentakende hver dag. Da hadde bilen stått på lading gjennom arbeidsdagen, slik at batteripakken alltid stod på 100 prosent da vi dro fra jobb.
 Med andre ord snakker vi i vår test om en reell rekkevidde på omtrent halvparten av det oppgitte. Riktignok var det en del trafikk flere av dagene, og vi har også et par lange oppoverbakker på reiseveien. Fortsatt synes vi dette var skuffende i forhold til andre plug-in hybrider vi har kjørt på denne strekningen.
 Og dette gjenspeiles fort i snittforbruket. Vi rakk ikke alltid å lade opp bilen etter turene hjem fra jobb, og i kaldt vær gikk bilen over på tilnærmet ren bensindrift.Ved mye små- og bykjøring endte også snittforbruket på rundt 1,00 liter på milen, noe som er langt over det oppgitte forbruket på 0,33 liter per mil ved blandet kjøring. Det er for øvrig en gjenganger blant plug-in hybrider.
Upraktisk kraftpakke
Med total effekt på 313 hestekrefter i vår testbil, er det klart at X5 40e er en kraftpakke. 0-100 kilometer i timen går på hederlige 6,8 sekunder, og bilens toppfart er på 210 km/t.
Når strømmen tar slutt er man overlatt til den firesylindrede bensinmotoren på 245 hestekrefter. Det høres kanskje ikke all verdens ut fra en bensinmotor i en såpass stor bil, men i virkeligheten oppleves denne motoren som mer enn kraftig nok i X5.Drivlinjen er koblet mot BMWs 8-trinns automatkasse, og denne fungerte ypperlig i 40e .Noe av det vi setter pris på i denne plug-in hybriden er ellers at den faktisk kan trekke like mye hengerlast som en konvensjonell X5. 2,7 tonn burde holde for de aller fleste.På den negative siden er det slik at batteripakken tar mye plass. I X5 40e er bagasjerommet kuttet med 150 liter, fra 650 til 500 liter etter VDA-normen.
 Med andre ord går bagasjerommet fra å være enormt, til å være mindre enn i de fleste mellomklasse-stasjonsvognene. Det er fortsatt firkantet, og det har enkel innlasting med todelt bakluke, men dette er definitivt noe barnefamilien bør tenke over før en X5 40e hentes hjem som familiebil. Det samme er faktumet at 40e ikke leveres som syvseter.
 Ellers er 40e helt som andre X5er innvendig. Den eneste endringen man legger merke til i noe særlig grad er et blått tema i interiørbelysningen, men dette kan endres til andre farger om man ønsker.
Konklusjon
BMW X5 40e har flere sterke kort, der de viktigste er prisen, motoreffekten og miljøprofilen.På de to førstnevnte leverer bilen overlegent både mot konkurrenter og andre motorvarianter, mens vi er mer usikre på om miljøet egentlig bør stå i fokus når man vurderer X5 40e. Dette er tross alt en stor og tung SUV, så det er naturlig at bensinforbruket blir høyt når det er slutt på elektrisiteten – som vi i tillegg synes ble brukt opp litt vel fort.Bilen har i tillegg dårligere plass og litt svakere kjøreegenskaper enn «vanlige» X5, og i motsetning til Volvo XC90 som plug-in hybrid kan den ikke leveres med syv seter.Det viktigste kjøpsargumentet er dermed at man får en diger BMW-SUV med masse hestekrefter på billigsalg. Det tror vi at mange kunder vil tiltrekkes av, selv om vi ikke er 100 prosent overbevist.
 

Motor
Les også