+ mer

Overraskende wow-følelse

Toyota Prius i fjerde generasjon kan bli en fulltreffer.

En gjenfødt pioner og et hybridikon. Toyota sparer ikke på kruttet når de selv beskriver sin helt nye utgave av det som lenge var kjent som miljøbilen over alle miljøbiler - Prius.Hva som skal til for å bli et ikon er vi usikre på, men det er liten tvil om at Prius var en pioner innen motorteknologi da den kom på markedet for snart 20 år siden. Bilen var lenge selve foregangsmodellen innen hybridteknologi, selv om den har fått en rekke konkurrenter de siste årene.Toyota har valgt bort plug-in teknologi, men fjerde generasjon Prius er likevel et meget spennende alternativ. Bilen har nemlig aldri fremstått som mer attraktiv, og Toyota viser at de kan sine saker.Moderne teknologiPrius har helt siden andre generasjon vært en futuristisk bil, og da må man levere litt på utstyrsfronten for på leve opp til førsteinntrykket.Den nye generasjonen fremstår dermed som velutstyrt etter dagens standarder, med fremtidsrettet teknologi på en rekke områder.Blant annet er sikkerhetspakken omfattende, og inkluderer nå alt fra filskiftevarsling og avansert pakeringsassistent, til adaptiv cruise control og aktiv nødbremseassistent. Her mangler det strengt talt ingenting på sikkerhetsfronten.Bilen har også fått et moderne og lettbrukt infotainmentsystem, som vi blant annet kjenner fra siste generasjon Avensis. Av nyvinninger tilbyr den trådløs lading for kompatible mobiltelefoner (man kan kjøpe deksler til eksempelvis iPhone), og den har også fått et avansert klimaanlegg som Toyota kaller Dual A/C. Poenget med dette er at det sparer energi ettersom en sensor i passasjersetet merker om det sitter noen i det. Gjør det ikke det, vil heller ikke klimaanlegget være aktivt på passasjersiden. Det samme er tilfellet i baksetet, der bilen registrer om døren åpnes eller ei.Det er smarte og moderne løsninger i en bil som naturligvis vil appellere til det miljøvennlige og energibesparende i oss.
Bilens drivlinje har selvfølgelig også fått en kraftig overhaling, og blant annet har batteriene blitt vesentlig mindre. Ved at de nå kan plasseres under baksetet, har Toyota frigjort 56 liter ekstra til bagasjerommet, som nå er på 502 liter totalt. Dermed begynner Prius å bli et veldig aktuelt valg selv for barnefamilier.Bilen har også fått bedre lading og regenerering, og batteriene har nå 28 prosent bedre ladeytelse enn før. I praksis betyr det at man kan kjøre mer på elektrisk kraft, fordi batteriene lades raskere. For såkalt EV-mode, hvor bilen kjører fullelektrisk, er toppfarten fortsatt 50 kilometer i timen, men bilen kan nå koble over fra bensin til elektrisk drift helt opp til 110 kilometer i timen.Med andre ord fremstår hybridsystemet som mer komplett enn noen gang.Bilens 1.8-liters bensinmotor er også vesentlig mer effektiv enn før, og den har blant annet fått markedsledende varmeeffektivitet. Dette bidrar til at den elektriske motoren kan slå inn tidligere enn før, og dermed kutte forbruket.Hybridsystemet har med andre ord gjennomgått omfattende endringer, og gir nå vesentlig bedre drivstoffeffektivitet enn tidligere.Av andre nyvinninger er det verdt å nevne at Prius er den første bilen med «Toyota New Global Architecture». Enkelt forklart er dette en ny filosofi for Toyota med et knippe plattformer og utstyr som skal brukes på tvers av modeller. Med andre ord er det ikke helt usannsynlig at en del av teknologien i nye Prius vil finne veien til andre modeller med tiden.DesignFuturistisk er som nevnt det første stikkordet som dukker opp når vi tenker Prius.I fjerde generasjon er det mer aktuelt enn noen gang. Denne nye generasjonen hører nesten hjemme i en science fiction-film. Både i fronten og i hekken er bilen veldig moderne, med særegne LED-detaljer og lyktehus som i form og utseende virkelig utfordrer det konvensjonelle. Det gir Prius særpreg, og vi setter pris på at Toyota har designet en bil som i alle fall vekker oppsikt.Ifølge fabrikken har det vært viktig for dem å gi Prius mer «showroom appeal» enn tidligere, og det synes vi de har klart. Tidligere har Toyota klart å lage biler som har vært moderne men kjedelige, og det synes vi absolutt ikke er tilfellet ved nye Prius.
At bilen er spesielt pen skal vi ikke hevde, men vi synes heller ikke at designet er uattraktivt. Bilpressen klager ofte på at biler blir litt kjedelige, og da synes vi Toyota skal ha honnør for å lage noe som skiller seg ut.For oss er bilen helt klart finest i hekken, og vi liker det moderne og særegne LED-designet. Lyktene er veldig store, og vi synes det hele ser ganske kult ut. Det samme gjelder forfra, mens bilens kjedeligste vinkel er rett fra siden.I en såpass sær bil som denne blir designet veldig fort et spørsmål om smak og behag, men det er i alle fall morsomt med et design som skaper litt debatt.Den virkelig positive overraskelsen ved nye Prius får man først når man setter seg inn. Dette er nemlig et interiør som er milevis bedre enn forgjengeren, og Toyota har endelig klart å skape interiør som er engasjerende i design, og som leverer meget godt på opplevd kvalitet.Dette er første gang vi har satt oss inn i en Toyota og umiddelbart fått en wow-følelse. Det er både fordi vi synes det moderne designet passer bilens eksteriør, men også fordi materialvalgene og linjeføringen fremstår som bunnsolid.
Her er det soft touch og blanke plastmaterialer som gjelder, og fraværet av plastikk med billig og enkelt utseende er påfallende. Opplevd kvalitet og interiørdesign blir av Toyota trukket frem som et satsningsområde ved nye Prius, og vi synes dette er et stort fremskritt for en produsent som har hengt langt etter på dette området.Bilens interiørdesign følger for øvrig den futuristiske linjen, og ny infotaintmentskjerm samt nye informasjonsskjermer på toppen av dashbordet gir en slags cockpit-følelse. Prius har hele tiden hatt egne skjermer med informasjon om forbruk og hybridsystemet, og disse har blitt oppdatert med moderne grafikk og høy oppløsning.I tillegg har bilen et oversiktlig head-up display som viser en eco-graf og hastighet. Under vår test hadde ikke displayet visning av navigasjonsinstrukser, men dette skal ifølge Toyota være en mulighet. Vi savnet dette under testkjøringen, så det er fint at man faktisk har muligheten.
Ellers i kupeen vil vi trekke frem et behagelig og fint skinnratt, og seter med meget god sidestøtte – særlig i ryggen. Man sitter dermed godt i nye Prius, men vi må trekke litt for at vi gjerne kunne hatt en lengre sittepute. Toyota har for øvrig senket sittestillingen i forhold til utgående modell, og det gjorde at vi fant oss mye bedre til rette i denne enn i tidligere modeller. Det er også gode justeringsmuligheter i både høyde- og lengderetningen på rattet, og det gjør sammen med det nye seteoppsettet at de fleste burde kunne finne en god kjørestilling.Vår testbil var for øvrig utstyrt med stoffseter, men var ellers en topputstyrt Executive-utgave. Det innebærer blant annet et kraftig JBL-anlegg, Touch 2 med GO+-navigasjon, den nevnte muligheten for trådløs lading av mobiltelefon, i tillegg til alt utstyret man får på de lavere nivåene. Prius er i alle tilfeller en moderne og velutstyrt bil, og den mangler veldig lite på utstyrsfronten.KjøreegenskaperToyota er ikke først og fremst kjent for å lage engasjerende biler, og Prius har aldri vært ment for aktiv kjøring. Likevel legger produsenten vekt på at nye Prius har økt kjøredynamikk i forhold til sin forgjenger. Samtidig trekkes komfort frem som et viktig element.Det stemmer også godt overens med vårt inntrykk etter et par dager bak rattet. Bilen imponerer med god lydisolasjon og fin landeveiskomfort, og den gjør seg mye bedre enn forgjengeren i høye hastigheter. Vi fikk blant annet testet bilen på spanske motorveier med hastigheter opp mot 140 km/t og kunne da konstatere at dette er en stillegående og fin bil selv i høy fart.Bilen imponerte dessuten med trygge og stabile egenskaper i disse hastighetene, og komforten var hele tiden høy.
At dynamikken er økt i forhold til forrige Prius betyr på ingen måte at dette er en sporty bil, men det betyr at den er litt mer kjørevillig. Blant annet har tyngdepunktet blitt lavere, samtidig som hjulopphenget har fått en overhaling. I tillegg har girkassen fått en justering, og den er mindre masete og slitsom enn tidligere. Vi merket dog at vi på sedvanlig «miljøbil»-vis la oss til en ganske sedat kjørestil, og det faller ikke naturlig å utfordre den i høye hastigheter på svingete veier.Av det kan vi trekke ut at dette en fin hverdagsbil med komfortable og trygge kjøreegenskaper. Dette er ikke bilen for dem som på død og liv skal kjøre aktivt, men en god bil for helt ordinær kjøring. Tross alt er det akkurat det de fleste av oss er ute etter.At den har alle sikkerhetssystemer gjør den dessuten til en veldig trygg bil, og vi har ingen grunn til å tro at Prius ikke skal få full score i EuroNCAP-testen når den tid kommer.Etter å ha kjørt bilen både i trange bygater, på svingete landeveier og i høye motorveishastigheter er konklusjonen at dette er en komfortabel allrounder med en størrelse som gjør seg godt under forskjellige forhold. Den opplevdes blant annet som temmelig kompakt og lettkjørt i spansk bytrafikk, og det er alltid et godt utgangspunkt gitt et heller uoversiktlig kjøremønster.
Bilens forbruk er selvfølgelig et veldig viktig poeng i en hybrid, og Toyota oppgir dette til 0,30 liter på milen. Undertegnede opplevde et snittforbruk rundt 0,45 liter per mil med blandet kjøring, men andre journalister poengterte at de fikk snittforbruket helt ned i 0,29 liter per mil med litt innsats, men uten å være en sinke.For vår del kjørte vi som vi pleier, og brukte også litt tid i venstrefilen på motorveien.Uansett synes vi disse tallene er gode, og de bekrefter også at man kan få et veldig lavt forbruk med litt innsats.CO2- og NOx-utslippene er også lave, med henholdsvis 70 gram per kilometer og 16 mg per kilometer.KonklusjonNye Toyota Prius leverer en komfortabel og god totalpakke, med kraftige oppgraderinger både i opplevd kvalitet, utstyrsnivå og kjørefølelse. Dette er helt klart en stor opptur i forhold til forgjengeren.Bilens design kan selvfølgelig diskuteres opp og ned, men for oss skal Toyota i det minste ha for at de tør å være annerledes. Bilen gjør seg dessuten bedre i virkeligheten enn på bilder.Med et solid og fint interiør, veldig gode sikkerhetspakker, lavt forbruk og høyt utstyrsnivå føler vi på mange måter at Toyota treffer spikeren i denne klassen, og pioneren Prius er bedre enn noen gang.Dette er en bil som burde passe godt for mange, og Toyotas timing kunne nesten ikke vært bedre med tanke på politikernes dieselhysteri.
Motor