+ mer

SUV-versting på billigsalg

Mercedes GLE500e er en vanvittig god deal. Men den har også klare mangler.

Mercedes ML skiftet navn til GLE i 2015, og bilen kom samtidig i en faceliftet og oppgradert utgave med modernisert interiør og noen små men effektive oppdateringer i eksteriøret.Samtidig kom bilen med en viktig - og ikke minst gunstig - nyhet i form av modellen GLE500e. Den siste bokstaven betyr nemlig at bilen ble lansert som plug-in hybrid. Selv om en «vanlig» GLE500 fortsatt ser rå ut på papiret med sin V8-motor på 435 hestekrefter, akselererer den snillere 500e-modellen akkurat like raskt med sin kombinasjon av el- og bensinmotor som totalt yter 442 hk.Samtidig sparer du 501.500 kroner i grunnpris, og det blir vanskelig å argumentere mot at en kraftig motorisert luksus-SUV fra Mercedes til 886.900 kroner er fristende for mange. Den er til og med 39.000 kroner billigere enn en 350d med 258 hk diesel, og den eneste varianten som slår GLE500e på pris er GLE250d med sin dieselmotor på 204 hestekrefter. Med andre ord burde valget være enkelt.Men hvor bra fungerer drivlinjen egentlig?MotoriseringSvaret på det spørsmålet kommer egentlig helt an på om man kjøper en GLE500e fordi den er en avgiftsvinner med heftige spesifikasjoner, eller om man faktisk vil ha en ladbar hybrid som gir muligheter for miljøvennlig småkjøring i hverdagen. Mer om det senere.Drivlinjen i nye GLE500e består av en 6-sylindret bensinmotor på 333 hestekrefter i kombinasjon med en elektrisk motor på 116 hestekrefter. Systemeffekten er på nevnte 442 hestekrefter, og bilen er med det vesentlig kraftigere motorisert enn konkurrenten. Volvo XC90 med T8-motoren blir en mer direkte konkurrent sånn sett med sine 407 hestekrefter.
Selv om det ikke er snakk om en V8 som i «vanlige» GLE500, er dette uansett en temmelig heftig motorisering som man jo får på billigsalg. Det bekreftes av akselerasjonen fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder og et totalt dreiemoment på 650 Nm.GLE500e er uten tvil en kraftpakke av – for nordmenn – unormale dimensjoner. Og det betyr at dette er en heftig SUV med myndighetsfinansiert rabatt. Bedre enn det blir det jo nesten ikke.Men tilbake til spørsmålet om hvor bra det egentlig fungerer; hva med dem som faktisk ønsker å bruke bilen som en gjerrig plug-in hybrid, og som ikke bare kjøper den på grunn av rabatten og ytelsene.Det er en kundegruppe vi tror vil bli skuffet av GLE500e. Vår erfaring er nemlig at du kan glemme det oppgitte forbruket på 0,33 til 0,37 liter per mil. Med en gang du er tom for strøm, noe som skjer skuffende raskt, skyter forbruket opp til en liter per mil. Særlig ved bykjøring reflekterer forbruket at GLE500e må drasse på en tung batteripakke.
Greit nok, tenker man kanskje, for bilen har jo en oppgitt elektrisk rekkevidde på 30 kilometer og det burde for mange holde til turen til og fra jobb, innom butikken og til skolen for å hente barna. Men i realiteten opplevde vi noe helt annet. Vi har temmelig nøyaktig 13 kilometer hjemmefra til jobb. Ruten har en god blanding av småveier og motorvei, og hastighetene er generelt sett lavere enn 70 km/t på grunn av både trafikk og lave fartsgrenser. Ingen match for GLE500e tenkte vi første gang vi skulle kjøre strekningen på ren eldrift. Men i litt kaldt vintervær tok eldriften slutt et par kilometer før destinasjonen. Og gjennom vår uke med bilen skjedde det samme hver eneste gang.En rekkevidde på like over en mil var det vi klarte å klemme ut av GLE500e. Og da batteriet var tomt, så var det i all hovedsak også helt tomt. I andre ladbare hybrider opplever man ofte en tilnærmet normal hybriddrift når batteriet ikke har så mye futt igjen, men i GLE500e synes vi det var påfallende sjelden at elmotoren slo inn.
Med andre ord synes vi ikke hybridsystemet fungerte spesielt godt i GLE500e – og vi vet jo at Mercedes kan, for da vi testet C350e plug-in gikk alt som smurt – og i våre øyne er GLE500e dermed ikke bilen å velge for dem som faktisk vil kjøre mye på eldrift i hverdagen.En annen stor ulempe ved bilen er at batteripakken tar veldig mye plass. Bagasjerommet i GLE500e er på bare 480 liter, mot 690 liter i andre GLE-utgaver. Med andre ord spiser batteripakken over 200 liter av lasteplassen i bilen. Spesielt lommebokvennlig er den heller ikke i drift. Oppgitt forbruk er som nevnt 0,33 liter per mil, mens vi lå og duppet i underkant av en liter på milen ved normal kjøring. Den er stor og tung, og den kraftige bensinmotoren er naturligvis ikke et spesielt økonomisk alternativ i seg selv.
Men hva så med dem som er ute etter en heftig motor, og som øyner muligheten for å spare en halv million kroner?For dem er bilen aldeles ypperlig.Vi har allerede vært inne på det, og den samlede effekten GLE500e til en skikkelig kraftpakke.Selv når batteriet er tomt er det massevis av kraft tilgjengelig, og V6-motoren sørger for en pakke som virkelig yter den store SUVen rettferdighet.Motormessig er dette en av de råeste SUVene på markedet, og den fremstår virkelig som en gavepakke fra myndighetene.KjøreegenskaperKjøremessig er GLE en komfortmester, og det gjelder like mye i GLE500e som i andre utgaver av bilen.Undertegnede synes heller ikke den ekstra vekten fra batteripakken og drivlinjen gjorde spesielt store utslag for bilens egenskaper.
GLE500e er med andre ord svært fin å kjøre uansett forhold, og testbilens luftfjæringer sørget for en særdeles «smooth» kjøreopplevelse. Ubehaget når man kjører over hullete veier eller trikkeskinner er redusert til et minimum, og kjøreopplevelsen oppleves rett og slett som luksuriøs.Bilens gassrespons, fjæringskomfort og styring kan dessuten enkelt endres mellom eco, komfort og sport-modus, men selv i sistnevnte er den ganske myk. Det finnes konkurrenter som er mer aktuelle om du vil ha sportslige egenskaper.Noe av det vi liker best med store Mercedeser er dessuten den trygge følelsen de gir. Bilens oppsett gjør at den føles tung og sikker, og tross den kraftige motoriseringen er det lett å legge til seg et pent og rolig kjøremønster.På motorveien er den en ordentlig cruiser, og GLE500e er en av bilene man virkelig kan nyte langturer i. Den kraftige motoren sørger for at man alltid har følelsen av overskudd, og motoren løper svært lett selv i høye hastigheter.KonklusjonVi sitter igjen med litt blandede følelser etter å ha kjørt GLE500e. På den ene siden er den en gavepakke i form av lave avgifter, miljøalibi og kraftig motorisering. På den andre siden synes vi ikke bilens hybridsystem fungerer optimalt.Det blir likevel vanskelig å si annet enn at den er et veldig godt kjøp. Her får man rett og slett massevis av motor, premium-SUV og kjøreglede for pengene, og det blir aldri feil.Om det faktisk er en skikkelig brukbar ladbar hybrid du er ute etter, så tror vi derimot det kan være smart å tenke seg om to ganger. Ikke atheller er noe bedre på dette området.
Motor