+ mer

Vi har testet den råeste 911-en på bane

Toppfart 330 km/t, 0-100 km/t på 2,9 sekunder. Ja, Porsche 911 Turbo S er rå!

Porsche 911 Turbo. Bare navnet er nok til å gi bilinteresserte frysninger på ryggen, svettetokter og tørr munn. Helt siden fenomenet oppstod på 70-tallet har sportsbilen gledet mang et hjerte.Nylig ble 991.2-lansert, nå med Turbo i alle modellvarianter. Vi kjørte den «vanlige» 911-en under den internasjonale lanseringen på senhøsten i fjor.  Puristene får ha oss unnskyldt. 911 Carrera med turbo fungerer strålende og er på ingen måte noen nedtur, snarere tvert i mot.Men det finnes bare én «ekte» 911 Turbo. Nå er den attpåtil utstyrt med to turboer. Vi tok turen helt til Sør-Afrika for å kjøre bilen, sammen med to andre herlige biler, 911 Carrera 4S og 911 Targa 4S. Felles for dem alle er de har trekk på alle fire hjul.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ale 911-variantene har fått mer kraft enn tidligere.  Mens Porsche har krympet sylindervolumet på de vanlige modellene til 3,0 liter, beholder 911 Turbo og 911 Turbo S sin 3,8 liters boxer-motor. Effekten er økt med 20 hk til henholdsvis 540 og 580 hestekrefter. Da snakker vi om supersportsbiler med en toppfart på over 320 km/t.  Dreiemomentet er en lastebil verdig. Inntil 750 Nm gir deg et enormt kraftoverskudd og et enda større glis.0-100 km/t er for første gang presset under tre sekunder. 2,9 sekunder tar det deg å nå 100 km/t. Det er heftig! Det drøye sekundet man sparer i forhold til vanlig 911 4S merker man, for å si det slik.Test ut «launch control» (venstrefoten på bremsen, bånn gass, bygg opp turtall og slipp bremsen) og kjenn etter selv. Akselerasjonen er ekstrem. Man tror nesten ikke det er mulig. Firehjulstrekk er naturligvis standard på 911 Turbo-modellene. Det kommer godt med når man gir jernet. Grepet fra Pirelli-dekkene, utviklet i samarbeid med Porsche, er særdeles godt. Akselerasjonsøvelsen er dramatisk, men likevel udramatisk ved at den føles så kontrollert.(Artikkelen fortsetter under bildet)
På vanlig vei får du bare kjent på en brøkdel av kapasiteten til en 911 Turbo S. Vi fikk en del runder på Kyalami Race Track i nærheten av Johannesburg, hvor det tidligere er kjørt 20 Grand Prix-løp.  Banen, som nå er forlenget til 4,7 km og oppgradert for store beløp, er som skapt for raske Porscher. Under kyndig instruksjon av blant annet «up and coming» Porsche-stjerne Dennis Olsen, bosatt i Våler i Østfold, fikk vi testet den heftigste 911-varianten opp mot grensene. Imponerende, er det mest beskrivende ordet.(Artikkelen fortsetter under bildet)
På samme bane kjørte vi også flere runder med 911 Carrera 4S, med 420 hk. Den 90 kg lettere bilen er vel så imponerende og kan kjøre fletta av det meste. (Vi kommer tilbake med en separat testartikkel om 911 Carrera 4S. Følg med)Forskjellen mellom en vanlig Turbo og en Turbo S er mest av akademisk interesse.  0-100-tidene er nesten identiske. Selv på det 900 meter lange rettstrekket, hvor farten er oppe i nærmere 220 km/t før man må hugge inn bremsene, keramiske naturligvis, holder den vanlige Turboen følge.Det er nesten bortkastet å kjøpe en 911 Turbo i Norge dersom du ikke har tilgang til bane. 911 Turbo og resten av 911-porteføljen kan kjøres knallhardt på bane. Når du er ferdig kan du kjøre den hjem som en hvilken som helst vanlig bil.Hemmeligheten ligger i Porsches PASM-system (Active Suspension Management) og Sport Chrono Package hvor man ved hjelp av en kvart omdreining på et lite hjul på rattet endrer oppsettet fra «Comfort» til «Sport». Bilen blir stivere, jobber på mye høyere turtall og gir mye mer lyd.  Det smeller fra pottene. Drei hjulet en kvarting til og du er i «Sport Plus», hvor bilen virkelig er klar for racerbanen. Heftig.  Det man må gi slipp på er noe av den heftigste lyden, da høy ytelse og beste mulige racingegenskaper prioriteres.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Under lanseringen kjørte vi mest en toppløs utgave av Turbo S, en bil vi ble forelsket i.  Dette er den ultimate kjøremaskinen, som fungerer like bra på sommeren som på vinteren.  Show-faktoren er naturligvis større i en cabriolet enn i en lukket coupe, så dette er ikke en bil for de mest beskjedne. Men de har vel heller aldri kjøpt en Porsche!Mellomtingen er 911 Targa, som også har fått en oppgradering fra tidligere. Den halvåpne bilen ser lekker ut. Som cabrioleten skal det bare et lett tastetrykk til for å fjerne taket. Men Targa-ens form gjør den mer vindutsatt enn en cabriolet, hvor man lykkes bedre i å lede vinden bort fra coupeen.Dette var mest fremtredende når farten passerte 100 km/t.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Med en tilnærmet komplett 911-porteføljen, vi venter bare på GT3 og RS-variantene, har Porsche noe for en hver smak. Fra vanlige Carrera med bakhjulstrekk til Turbo S.Porsche 911 Turbo blir naturligvis ikke noe vanlig syn Norge, men vi håper noen unner seg den flotte bilen. Startprisen ligger på 2.315.000 kroner, mens S-utgaven koster 311.000 kroner mer. Legg til 159.000 kroner, og du har mistet taket.911 er en legende. Siste generasjon bygger opp under dette. Porsche 911 Turbo er en særegen sports- og supersportsbil som ingen vil klare å kopiere.Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på lanseringen som Porsches gjester
Motor