+ mer

Audi A4 Avant - litt bedre på det meste

Audi A4 Avant i ny versjon er litt bedre på alle felt enn den gamle. 

Audi er på veien med en ny generasjon av den populære A4-rekken. Sedan-utgaven var på plass i høst, men nå kommer volum-modellen; A4 Avant.Det er en helt ny bil, men designmessig snakker vi på ingen måte om noen revolusjon. Menigmann vil knapt nok se forskjell på den nye og dem gamle utgaven, med mindre de står parkert ved siden av hverandre.  For menigheten er det imidlertid ingen tvil. De vil løpe ned Audi-forhandlerne.Er det noen grunn til det? Da får en mer moderne bil på alle måter, men det er først og fremst på førerplass man merker de største endringene.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Helt ny inni
Selve dashbordet har fått en solid overhaling.  Det er veldig Audi-sk på alle måter. Her finner du ingen overraskelser dersom du har kjørt Audi tidligere.A4 kan for eksempel leveres med Audis tøffe «virtual cockpit», hvor du har mulighet for å få navigasjonskartene rett i fleisen sammen med turteller og speedometer. Head up-display er også tilgjengelig. Ingenting av dette var imidlertid på plass i vår moderat utstyrte A4 testbil.Mange vil nok gå for fulle navigasjonsløsninger, ikke minst på dyrere Audi-er som Q7, hvor informasjon fra navigasjonen brukes aktivt av cruisekontroll-funksjonen. I testbilen fant vi billig-løsningen i form av Apple Car Play, hvor du bruker iPhone-ens kartverk, musikk osv.  En av fordelene er blant annet at du får mer oppdaterte kart, mens ulempen, spesielt hvis du kjører utenlands, er roaming-kostnader.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Motorene
190 hk diesel, automat og 4x4 er en kombinasjon vi har kjørt i flere andre VAG-modeller tidligere. Det er en flott kombinasjon i Norge. Da får du nok futt og god fremkommelighet.Maksimalt dreiemoment er 400 Nm, som er ganske normalt for denne typer biler. Legger du på 55.000 kroner, kan du få Audien med en tre liters seks-sylindret dieselmotor på 218 hk. Dreiemomentet er nøyaktig det samme, men det er tilgjengelig litt tidligere.Forskjellene i prestasjoner er minimal. Du sparer 0,2 sekunder på sprinten 0-100 km/t (7,2 vs 7,4 sekunder)(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bensin, Quattro og S-Tronic leveres dessverre bare i kombinasjon med en stor to-liter på 252 hk. Vi skulle gjerne sett variantene med 150 og 190 hk bensin med dette, men du må velge automat eller firehjulstrekk.Vi har alltid hatt sansen for VAG-konsernets DSG-/S tronic-girkasser, men de fremste tyske konkurrentene har vel så bra kasser.  Kassen i testbilen var tunet for lavest mulig turtall og dermed lavt forbruk, men vi fikk stadig vekk følelsen av bilen ble litt tynet ved å ligge ned mot 1.200 omdreininger.  Kvelningsfornemmelsen blir fort avblåst når man enten aktivt girer selv eller gir mer gass.Testbilen var en såkalt Audi A4 Sport, som blant annet innebærer at den har sportsunderstell som standard.  Det er litt norsk preferanse at bilene i denne klassen skal være stivest mulig.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Dyrt utstyr
Audi er litt kjipe på utstyrsfronten. Til tross for at testbilen hadde ekstrautstyr for 96.000 kroner, savnet vi elektrisk justering av setene, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling osv. Og at en bil til over 600.000 kroner bare har én sones klimaanlegg som standard, hører ikke hjemme i 2016.Dersom du velger Sport utstyrsnivå, som testbilen, får du blant annet sportsseter i delskinn som standard. Du får også andre aluminiumsfelger og en del sporty designelementer, som eksoshaler i krom og diffusor i grått.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bittelitt større
Audi A4 Avant har fått bittelitt mer plass enn tidligere. Den er fortsatt omtrent på centimeteren og literen på nivå med hovedkonkurrentene Mercedes C-klasse og BMW 3-serie.Alle de tre tyskerne holder litt igjen på størrelsen for ikke å gå i strupen på henholdsvis A6, E-klasse og 5-serie.Mange rimelige kompaktbiler har betydelig bedre bagasjeplass, som for eksempel Skoda Octavia, VW Golf og Honda Civic Sports Tourer, men ingen av disse er plagsomme konkurrenter for tyske premiummerker.PS: Hvis de fire ringene ikke betyr så mye, kan du se nærmere på en annen bil fra Volkswagen-konsernet;(Artikkelen fortsetter under bildet)
Storselgeren kommer til høsten
Den virkelige storselgeren kommer til Norge til sommeren. Da kommer A4 Allroad quattro.  Over 60 prosent av Audi A4-salget de siste årene har vært en A4 allroad quattro. Den nye generasjonen bygger videre på samme oppskrift med høyere bakkeklaring, quattro firehjulsdrift og særegen allroad-design.  Mange vil nok vente med å bestille A4 til denne versjonen er på plass.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Konklusjon
Det er lett å like Audi A4. Utseendemessig er den modernisert akkurat nok til at den gamle utgaven ser litt utdatert ut. Innvendig har alt blitt mye lekrere.Det vi ikke liker er at du må ut med relativt store summer for å få en ok utstyrt bil.
Motor