+ mer

E-klasse-reise

Mercedes E-klasse har blitt en svært bra bil. Vi har kjørt de to beste kjøpene sett med norske øyne.

Das Beste oder nichts.  Det beste eller ingenting.  Slagordet lå åpenbart i bakhodet da Mercedes skapte den helt nye E-klasse, generasjon 10. Det er helt tydelig at ingenting er overlatt til tilfeldighetene.Nye E-klasse bygger på de gamle verdiene; stor komfortabel, premium familiebil, men nå har Mercedes tilført noe nytt. Interiør og eksteriør er løftet til nye høyder, samtidig som sikkerhets- og utstyrsnivået er løftet til verdensklasse.Vi tok turen til Portugal for å kjøre nye E-klasse, og ble mektig imponert.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Krympet S-klasse
Eksteriørmessig følger E-klasse opp den populære C-klassen, samt flaggskipet S-klasse.  De tre modellene er etter hvert blitt så like at det på avstand kan være vanskelig å skille dem fra hverandre.E-klasse har en subtil eleganse, uten at det blir for prangende. Mens utgående E-klasse så direkte gammel ut sammenlignet med lillebror, er gapet nå lukket og vel så det.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Nydelig interiør
Interiøret er løftet mange hakk. Riktignok var bilene vi kjørte påkostet med det fineste skinnet og de lekreste kombinasjonene, men man føler seg vel når man setter seg inn i bilen. Det mye, tykke rattet. Dashbordet med tredetaljer og skinn, lyssettingen osv. Setene er noen av de beste vi har vært borte i.Instrumentene i bilene vi kjørte var heldigitale, med store skjermer og flott oppløsning. Disse er et stort løft for Mercedes-en. Dessverre er de også ekstrautstyr, men du kjøper ikke en E-klasse uten.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Sikkerhetsutstyr i verdensklasse
Utstyrsmessig er E-klasse klasseledende. Vi fikk testet sikkerhetssystemene i trygge rammer og med kyndig hjelp og ble imponert over hvor langt nivået på slikt utstyr er kommet allerede i 2016.Vi har etter hvert vært borte i mange bilmodeller som automatisk følger veimerkingen, men i E-klasse har Mercedes gått ett skritt nærmere selvkjørende biler. I 120 km/t på motorveien kunne vi slippe rattet og la bilen kjøre på egen hånd. Og ikke bare i noen sekunder som i del andre biler, men i det som føltes som evigheter.  Ikke at det er noe viktig poeng. Du får riktignok noen påminnelser. Bil vil forsikre seg om at er i live. Du får både visuell- og lydvarsel.  Etter en stund. Dersom du fortsatt ikke reagerer på bilens anmodninger om å ta i rattet, bremser den ned, før den stopper helt med nødblinken på.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Selv filskifte fikset testbilen selv. Hold retningsviseren nede i minst to sekunder, og bilen skifter felt uten at du trenger å gjøre noe annet enn å holde i rattet. Vel å merke dersom det er ledig der.Alle mulige sensorer overvåker trafikkbilde og vil gjøre alt de kan for å unngå at du skader deg. Autobrems-funksjonen, som skal hindre deg fra å kollidere, virker helt opp til 130 km/t.E-klasse gjør alt den kan for å unngå at du krasjer, men dersom et sammenstøt er uunngåelig, vil bilen sørge for at skadene på fører og passasjerer blir minimert. For eksempel løftes føreren noen cm inn i bilen ved et sammenstøt fra siden. Belter strammes. For å unngå hørselsskader gir bilen fra seg en lyd som sørger for at øret er forberedt på kollisjonen.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Parkér med mobiltelefonen
Parkeringsassistenten er en av de mest avanserte vi har vært borte i. I dag er det ikke uvanlig at en bil kan finne en ledig luke og uten styreinngripen fra føreren parkere seg selv, enten i luker eller ved parallellparkering, men E-klasse fikser mer av jobben selv.Du kan også fjernstyre bilen inn og ut av parkeringsplasser. Det er mest en «imponer naboen»-funksjon, men kan være aktuelt for å komme seg inn og ut av trange parkeringsplasser.  Alt du trenger er en smarttelefon og de rette tilvalgene i listen over ekstrautstyr.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vanvittig bra lys
Lyktene er verdt et avsnitt. Krysser du av for «Multibeam LED»-lys får du et svært avansert lyssystem. Vi har tidligere kjørt mange biler som automatisk blender ned fra fjernlys til nærlys når det kommer motgående trafikk. Mange biler leveres nå med systemer hvor fjernlyset beholdes, men hvor enkelte partier skyggelegges for å unngå blending.Mercedes’ system er det beste vi har opplevd så langt. 84 individuelt kontrollerte LED-lamper gir for det første svært sterkt lys, men også nedblendingen er særdeles bra. Systemet henter også informasjon fra navigasjonssystemet, som blant annet innebærer at hele rundkjøringen blir opplyst i det du kjører inn i den.  Kjører du mye på mørke veier er de 13.000 kronene lysene koster en svært god investering.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ny flott dieselmotor
Vi kjørte mest E220 D i løpet av vårt opphold i Portugal. Dette blir storselgeren i Norge, sammen med den ladbare hybriden E350e, som vi vil komme tilbake til.E220 D er utstyrt med en helt ny firesylindret motor på 194 hk. Denne er svært gjerrig. I teorien skal snittforbruket være nede i 0,39 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på bare 102 gram. Dette er nærmest uhørte verdier i en så stor bil! Og du har mer enn nok futt. 0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder, mens toppfarten er 240 km/t. Vi synes motoren står veldig bra til bilen. Den gode nyheten er at den nye motoren blir tilgjengelig med 4MATIC. Og naturligvis også som stasjonsvogn.  Her snakker vi om «Norges-pakke» på linje med hybridvarianten.9 trinns automatkasse er standard på E-klasse. Kassen oppførte seg eksemplarisk i løpet av våre testturer.Drømmekombinasjonen ladbar hybrid, stasjonsvogn OG firehjulstrekk kan vi trolig se langt etter. Vi tolker signalene fra tyskerne slik at drivlinjen i E350e i stor grad blir som C350e, altså med bakhjulstrekk.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Plug-in
Vi fikk en drøye 40 km lang rundtur i plug-in-varianten. Vi var i utgangspunktet skeptisk til hvor langt vi kunne komme på kun eldrift. Før start var rekkevidden i displayet oppgitt til 32 km. Med defensiv kjøring, hvor vi fulgte fartsgrensen på ulike typer veier kom vi 29 km før bensinmotoren slo inn for fullt. 41 km kjøring ga oss et snittforbruk på 0,36 liter på mila.  Vær- og føreforholdene var på vår side, med ca 15 grader og tørre veier. I praksis kommer du nok rundt 20 km på ren el.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ikke SÅ god plass
E-klasse er en stor bil, men bakseteplassen er ikke SÅ imponerende. Når undertegnede på 182 cm satt «bak meg selv» i baksetet var det akkurat plass til beina. Men E-klasse har fungert som taxi i alle år, så plassen er nok tilfredsstillende dersom føreren er av normal størrelse.  Plassnivået er bittelitt bedre enn i utgående modell. Knærne får 6 mm ekstra boltreplass.Sedan-utgaven har et bagasjerom på 530 liter, 10 liter mindre enn forgjengeren. Og stasjonsvognen som kommer til høsten blir et «romskip», uten at spesifikasjonene er sluppet. Utgående modell hadde 695 liter til rådighet. Det blir neppe dårligere i den nye utgaven, uten at vi på det nåværende tidspunkt kan si noe som helst om målene på denne.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Plug-in, stasjonsvogn og 4MATIC kommer
Den gode nyheten sett med norske øyne er at en ladbar versjon av E-klasse kommer til høsten, samtidig med at stasjonsvogn og 4x4 blir tilgjengelig. Den kommer først som sedan. De tyske ekspertene vi snakket med kunne ikke bekrefte når stasjonsvognen kommer som ladbar hybrid, men vårt beste tips er at det vil skje en stund etter at sedanen er på veien.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Fra en drøy halvmillion
Prismessig starter E-klasse på 540.000 kroner (inkludert levering), men man må nok legge på minst 150-200.000 for å få en bil utstyrt slik mange vil ha den. Prisene på plug-in-varianten er ikke klar, men hvis man ser på hva tilsvarende C-klasse-variant koster, vil vi anslå en startpris rundt 600.000 kroner.Norsk lansering skjer om temmelig nøyaktig én måned, 16. april. Importøren tar sikte på å selge 400 sedan og 550 stasjonsvogner i år.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mange nye kunder
Nye E-klasse vil garantert gi nye kunder til Mercedes’ salgslokaler, slik vi tidligere har sett med modeller som A-, C- og nylig med GLC-klasse. Du får ny teknologi i flott innpakning. At E-klasse har blitt mer sporty vil nok kunne tiltrekke kunder fra de aldrende hovedutfordrerne Audi A6 og BMW 5-serie, i det minste før disse løftes til høyere nivåer med nye modeller, antakelig neste år.Om E-klasse er klasseledende vil vi ikke ha noen sterk formening om før vi har kjørt Volvos nye S90/V90, som spiller med mange av de samme kortene som tyskeren; som lekkert design, både inn- og utvendig, høyt sikkerhetsnivå, komfort og spennende drivlinjer.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Konklusjon
Med sine nye modeller de siste årene har Mercedes kvittet seg med gubbestempelet en gang for alle. Med nye E-klasse er det også takk og farvel til «taxi»-stempelet.  For all del, taxi-sjåførene kan glede seg til å få en ny, flott arbeidsplass, men bilen er så mye mer enn et objekt for å frakte en person fra A til B.Mercedes E-klasse innfrir de høye forventningene. Das Beste oder nichts. Enkelt og greit.Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet som Mercedes' gjester     
Motor