<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Koenigsegg er hetere enn noen gang

Forsøk på å kjøpe seg frem i Koenigsegg-køen blir kontant avvist.

Publisert 7. mars 2016
Oppdatert 7. mars 2016
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 636 ord
lead

Den svenske supersportsbilprodusenten Koenigsegg er tradisjonen tro på plass på Genève-utstillingen. På årets stand finner vi fargepaletten Agera RS, Agera One of 1 og en «Production Spec» Regera.  Sistnevnte ble introdusert som konseptbil på fjorårets messe. Mottakelsen var svært god den gang, med mange kundeordre.Bård Eker, styreformann hos den svenske bilprodusenten, sier til Hegnar.no at Koenigsegg nå fokuserer på produksjon og volum. Mens man tidligere har ligget på en årlig produksjon på 10-12 biler er denne økt, uten at han vil tallfeste dette nøyaktig.0-400 km/t på under 20 sekunderAgera er utsolgt og vil bli produsert ut året. Produksjonen av den nyeste modellen, plug-in-hybriden Regera, starter nå. For første gang produserer dermed Koenigsegg to modeller parallelt.- Vi har halvannen produksjonslinje, sier Eker.Ytelsene er ekstreme uansett. Regera klarer for eksempel 0-400 km/t på under 20 sekunder, mens 150-250 km/t tar rundt 3,2 sekunder.  Samlet effekt er på over 1.500 hk, mens maksimalt dreiemoment er på over 2.000 Nm.Totalt har Koenigsegg lagt opp til en produksjon av totalt 80 Regara.- Vi har gode ordre på Regera, sier Eker.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nye kunderBedre forhandlere og bedre kunder
- Flinke å bruke pengerFår ikke kjøpe seg frem i køen På Finn.no finner vi mandag én Koenigsgg til salgs Få med deg vårt store bildegalleri fra Genève-messen på Hegnar BILs Facebook-sider

- Regera treffer et annet marked enn Agera, sier Koenigsegg--styreformannen og viser til at drivlinjene i de to modellen er forskjellige. Regera er en hybrid-modell med både bensin- og elmotorer, mens Agera har en tradisjonell drivlinje.- De to plattform-variantene utfyller seg på en slik måte at vi treffer en større del av markedet – de som ønsker en ren bensin-drivlinje og de som er interesserte i kombinasjonen bensin og eldrift, sier Eker. Han sier dessuten at komforten er forskjellig i de to bilene.Eker har ikke sett negative endringer i kundemassen som følge av den siste tids prisras på olje. - Snarere tvert imot, vi har aldri før sett en så stor ordreinngang som vi ser nå, sier Koenigsegg-toppen.Kundene er alt fra entreprenører og milliardærer til arvinger, bilsamlere, forhandlere som handler på spec, og tidligere kunder som ønsker å supplere eller bytte ut sin tidligere Koenigsegg-modell.Han gleder seg over at Koenigsegg har fått gode og bedre, seriøse forhandlere og at den mulige kundegruppen, prospects, har fått en høyere kvalitet. - Det er nå 120 Koenigsegg på veien. Ingen av disse er like, sier Eker. Han sier at Koenigsegg har gode designere som hjelper kundene med skreddersøm når de kjøper bilene.(Artikkelen fortsetter under bildet)På spørsmål om Koenigsegg nå tjener penger, sier Eker:- Vi er flinke til å bruke penger.  Marginene på bilene er fortsatt beskjedne i forhold til prisen på bilen, men bedriften bygger sten på sten og investerer kontinuerlig i ny teknologi, fremtidige modeller og nytt produksjonsverktøy.  Dette skal til for å bygge en solid bedrift.  Vi bygger en og en bil til en og en kunde, og bruker mye fokus på at hver eneste kunde skal bli fornøyd.  Dette får vi igjen for nå, ettersom vi ser at fornøyde kunder skaper salg av biler til andre i sin omgangskrets.Koenigsegg strekker seg langt for å tilfredsstille kresne kjøpere, noe som også betyr dårligere lønnsomhet.I og med at Koenigsegg lager færre biler enn etterspørselen tilsier, får de av og til spørsmål fra mulige kjøpere om de kan kjøpe seg til en bedre plass i køen.- Nå har vi råd til å avvise dette kontant, sier Eker.Den begrensede produksjonen innebærer også svært gode priser i annenhåndsmarkedet, som betyr at Koenigsegg-eiere tjener penger på bilene.En brukt CCX fra 2009 selges nå for typisk én million dollar. Den kostet langt mindre som ny.Det solide forhandlernettet betyr også at Koenigsegg slipper å ta brukte biler, gjerne tilpasset svært ulike markeder, i innbytte, noe Eker ser som en fordel.PS . Autoxo har en CCR 2008 til salgs for 8,5 millioner kroner.