+ mer

Kompakt råskap med 270 hk

Peugeot 308 GTi er bilen du vil råkjøre med, men som er like morsom innenfor fartsgrensen.

Rally og motorsport. Det er det første vi tenker når Peugeot og GTI nevnes i samme setning.Og med nye 308 GTi er ikke det helt fjernt fra det endelige resultatet. Dette er en fullblods «hot hatch», som er noe av det nærmeste man kommer en rallybil på hvite skilt. Det betyr moro – mye moro.Stiv som en pinneLa oss ta det første først; Peugeot 308 GTi er på ingen måte en bil du bør vurdere om du er det minste opptatt av komfort.Dette er en av de stiveste bilene vi noen gang har kjørt, og fra første dump er det klart at dette er en ren sportsbil.Oppsettet er stivt, tight og sporty, med en ekstremt direkte og finjustert styrefølelse. Bilen er noe av det morsomste man kan kjøre på norske veier, og grunnen er at den er som skapt for svingete småveier med 80-grense.308 GTi er bilen man har lyst til å kjøre bånn gass med på rettstrekkene, før man kaster seg inn i krappe svinger uten å måtte være redd for at hekken kommer slengende. Den er nemlig utrolig kompakt på veien, og man får en dynamikk og nærkontakt som bare små GTI-biler klarer å levere.
Gjennom svingene er det få antydninger til understyring, og bilen er lett å kontrollere selv i høy fart. Det sørger blant annet en Torsen «limited slip» differensial for. Bilen er i tillegg senket 11 millimeter, for å gi minst mulig krenging og maksimal kontakt med underlaget. Digre 380 mm bremseskiver foran gir full kontroll med kvikk nedbremsing.På vei ut av svingene er gassresponsen umiddelbar, og den temmelig ekstreme 1,6-liters bensinmotoren på 270 hestekrefter svarer lynraskt på kommandoene man gir den.Den er en lekebil, og DNAet er bygget opp rundt turbo, bensin og svidd gummi. Lekende moro for alle som er glad i slikt.Men, som en hverdagsbil duger den bare så vidt.Den er nemlig så stiv at vi aldri ville ha vurdert å kjøpe en for å bruke den til hverdags. Hver eneste lille sprekk i asfalten merkes i ratt og ryggmarg, og harde dumper oppleves som smell inne i bilen.
Over trikkeskinner er den altfor stiv, på hullete norske småveier er den steinhard og på glatt underlag har den altfor mye kraft på forhjulene. Og hadde det ikke vært for alt dette, så er den jo i bunn og grunn en fin bil for familien. Grei plass både foran og bak, samt et romslig bagasjerom taler for en fin bil nummer to.Men da må man altså være veldig glad i kjøre sportslige biler. Komforten er så godt som fullstendig fraværende.Det bilen derimot har er et sportslig indre med skikkelig gode sportsstoler. Her er støtten på topp i alle retninger, og man sitter som støpt. Særlig satte vi pris på sidestøtten på svingete småveier. Bilen har selvfølgelig også det lille og tykke rattet vi kjenner fra andre utgaver av 308, og dette «gokart»-rattet kommer virkelig til sin rett i 308 GTi.
Som i GT-versjonen har man en kjøremodusknapp som man kan sette bilen i Sportmodus med, og da strammes motorresponsen til med noen solide hakk. I tillegg skifter instrumentene farge fra hvit til rød og lyden slippes fri fra eksospottene. Mye gimmick, men det gir en ekstra sporty følelse.Sammen med den lette og tettstegede manuelle girkassen er opplevelsen direkte og kontant, og vi kan ikke annet enn å si at 308 GTi er en virkelig fin bil for alle som er glad i sportsbiler og moro. Den er hverken ment for eller laget for folk flest.MotorenMotoren i 308 GTi er et imponerende stykke ingeniørkunst. Vi ble først kjent med den ifor halvannet år siden, og motoren var da som nå meget interessant.Peugeot har som nevnt klart å presse ut smått utrolige 270 hestekrefter og 330 Nm av en firesylindret 1,6-liters bensinmotor.Det er tall som for få år siden ville ha virket helt tullete, og det sier virkelig noe om hva bilprodusentene klarer å dra ut av små og effektive motorer i dag.
Den kraftige motoren gjør at 308 GTi akselererer fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder, og bilen oppleves dermed som veldig kvikk. Særlig når man tar den kompakte størrelsen – og dermed også følelsen – inn i regnestykket.Samtidig sørger den lille motoren for at det oppgitte bensinforbruket bare er på 0,60 liter per mil. Med litt tung gassfot kan du bare glemme dette, men en sportsbil med opplevd forbruk på 0,85 liter per mil - som vi endte på - er heller ikke å forakte om du spør oss.Den er på mange måter et direkte produkt av dagens bilbransje. Små motorer som er stadig mer effektive, med mer kraft og en solid pustehjelp i form av turbo. Heldigvis er ketchup-effekten fraværende.AnonymDet kanskje mest overraskende med 308 GTi er akkurat hvor lite den gjør ut av seg. Det brummer litt ekstra på lave turtall, og med Sportmodus er det jobbet ekstra med lyden, men utseendemessig er det nesten umulig å se at dette ikke bare er en vanlig 308.
Rød Peugeot-logo, store felger og litt kraftigere skjørt gir et hint, men gjør ikke mye ut av seg. For å se at det er noe spesielt med bilen er man nesten nødt til å ta en titt bak, og se både GTi-emblemet, og den kraftige sorte diffusoren med dobbelt eksosanlegg.Det ser litt råere ut enn på vanlige 308.
Utover det er det som nevnt gjort noen endringer med interiøret i form av rød instrumentbelysning og sportsseter, men heller ikke her er forskjellene fra vanlige 308 enorme.Det er kanskje skuffende for noen, men vi syntes det var befriende å oppleve en sporty bil som ikke er altfor «flashy».KonklusjonNye Peugeot 308 GTi er akkurat så rå og tøff som man håper fra en GTI-bil. En liten men heftig motor, skikkelig sportslig understell, styring og respons, samt kjøreegenskaper du bare finner i denne klassen, gjør den til en vinner.Men den er for spesielt interesserte, og vi tror entusiastene synes den bærer PeugeotSport-emblemet med stolthet.
Motor