KjøpLogg inn
+ mer

Denne GT-bilen har noe ingen andre har

Blålysene forfølger deg når du kjører denne GT-utfordreren.

Publisert 29. april 2016 kl. 12.56
Oppdatert 29. april 2016 klokken 13.05
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 654 ord

Renault var i mange år fraværende på nordmenns handlelister, i alle fall frem til den søte elbilen Zoe tok landet med storm for et par år siden. Resten av porteføljen har solgt elendig. SUV-en Kadjar ble lansert sent i fjor, uten at salget har tatt av. Captur har solgt jevnt og trutt, men er ingen höjdare salgsmessig. Det er heller ikke Clio. Snart kommer familiebilen Talisman, både som sedan og stasjonsvogn, mens den større SUV-en Koleos kommer en gang neste år.

Nå er også en helt ny generasjon Megane på plass i Norge. Den konkurrerer mot vinnere som VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris.Vi har tatt Megane ut på norske veier og fått et par aha-opplevelser.  Det var ikke en hvilken som helst Megane vi kjørte. Det dreide deg om en GT-utgave med 205 morsomme hester.Designmessig er Megane et friskt pust, spesielt i GT-versjon.  Her finner vi fransk eleganse, som er rufset til noe. Linjene er tøffe, med karakteristiske signaturlykter foran og bak. Fronten preges av en sporty grill.Bak legger man merke til diffusoren med potter på hver side. 
Allerede et par meter unna bilen låser den seg opp automatisk, dersom du har nøkkelkortet i lomma.Man stiger ned i sportslige bøtteseter, en GT-bil verdig. Blått lys lyser mot deg, blant annet i dørene. De blå detaljene går igjen, fra rattet og pyntelister til sømmer.  Noen synes kanskje det er litt «tivoli» eller «harry», men vi synes Renault er «innafor».
Motorrommet fylles av en 1,6 liters turbo bensinmotor på 205 hk. Så pass må det være når emblemene heter «GT». 0-100 km/t går unna på 7,1 sekunder, mens toppfarten er på 230 km/t.  Den føles kjapp og morsom.Men som for GT-biler flest er det på småveiene bilen trives best. Og i rundkjøringer. Vi fikk våre første aha-opplevelser i en rundkjøring. Stikkordet er 4Control, noe som på godt norsk heter firehjulsstyring. Svinghjelpen du får fra bakakslingen er nærmest magisk første gang du opplever den. Det er ikke mange gradene hjulene svinger, men nok til at du føler at du har all verdens grep.Bakhjulene styrer i samme eller i motsatt retning som forhjulene avhengig av hastighet, over eller under 80 km/t.Finn noen svingete småveier og kos deg.  Du holder gjerne en høyere hastighet enn du normalt ville ha gjort. 
Det er lett å like Megane GT. Kjøreegenskapene er fremragende. Selvfølgelig er bilen stiv, men det skal en slik bil være. GT leveres med sportchassis som standard. Som seg hør og bør kan du sette opp bilen etter humør og veiunderlag, fra komfort- og vinter-modus, til normal- og ikke minst sport. I sistnevnte strammes alt opp og girkasse og resten av bilen blir mer på hugget. Dessuten blir lydbildet hakket råere. Og blålysene som forfølger deg over alt i interiøret lyser plutselig røde, sammen med instrumentpanelet.
Forhjulstrekk og over 200 hk kan av og til være en litt farlig kombinasjon. Vi tenker på «torque steer», som kan sende deg på ville veier ved for heftige gasspådrag. I så måte var Megane GT uproblematisk og oppførte seg forutsigbart i alt vi gjorde.Renaulten er utstyrt med en kjapp syv trinns EDC automat-kasse som vi likte. Mange vil nok foretrekke en tettsteget manuell kasse i en slik bil, men det blir smak og behag.
Megane GT er velutstyrt, med utstyr som adaptiv cruisekontroll, navigasjon, ryggekamera osv.Og morsomme biler koster ikke lenger skjorta i dette landet. Hestekrefter straffes heldigvis ikke så hardt som tidligere. Det betyr en pris på rundt 400.000 kroner.  Det er omtrent det samme du må ut med for en Peugeot 308 GT med like mange hester.
Øvrige konkurrenter er de ladbare hybridene Audi A3 e-tron og Golf GTE, BMW 125i, Mercedes A250 og Volvo V40 D4Alt i alt har Renault noe på gang. Megane GT er en morsom, velutstyrt bil som vi håper å se mange av på norske veier. 4Control-systemet er X-faktoren som løfter bilen.