<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer

Dobbelt så skadelig som vanlig diesel

EUs totale utslipp av drivhusgasser har økt tilsvarende 12 millioner flere biler på europeiske veier.

Publisert 9. mai 2016 kl. 13.58
Oppdatert 9. mai 2016 klokken 14.16
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 200 ord

En fersk rapport fra den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (TE) konkludere med at første generasjons biodiesel av planteoljer, særlig palmeolje, gjennomsnittlig fører til 1,8 ganger så høye CO2-utslipp enn tradisjonell diesel, skriver Teknisk Ukeblad på nett.Ifølge rapporten har tilsetningen av biodiesel ført til at EUs totale utslipp av drivhusgasser i stedet har steget med fire prosent. Det skal tilsvare 12 millioner flere biler på europeiske veier, skriver nettstedet.Mange EU-land, også Norge, blander inn biodiesel i fossil diesel for å redusere klimagassutslipp.Tu.no skriver at det i Norge i dag er et krav om å blande inn totalt 5,5 prosent biodrivstoff i diesel og bensin, og i øyeblikket omsettes det ifølge Norsk Petroleumsinstitutt drøyt 170 millioner liter biodrivstoff årlig til veitrafikk i Norge.Ca. 90 prosent av dette er biodiesel, ifølge en fersk TØI-rapport.Organisasjonen Transport & Environment mener europeiske krav om innblanding og subsidiering av biodiesel bør oppheves i løpet av få år.– Kuren er verre enn sykdommen. Selv om det har hjulpet at EU har innført et tak på syv prosent innblandet biodiesel, bør man senke dette til null prosent etter 2020. Hvis vi ikke fjerner insentiver for dårlig biodrivstoff, vil de gode alternativene aldri få noen sjanse, sier TEs direktør, Jos Dings ifølge nettstedet.