+ mer

SUV-elementer og helt ny motor

Hyundai i20 har vært en populær småbil i Norge. Nå har bilen kommet i en crossover-utgave.

Hyundai i20 har siden lanseringen i 2014 rukket å bli en tålelig populær småbil. Nå har bilen dukket opp i en ny utgave, og med ekstra bakkeklaring, plastdeksler og sporty egenskaper skal i20 lokke nordmenn.

Design
Små biler med røffe detaljer og SUV-elementer har blitt veldig vanlige de siste årene, og nordmenns appetitt for nettopp SUVer og crossovere virker nesten umettelig.I et slikt marked er det ikke rart at mange av produsentene satser på småbiler som ser tøffe ut, men som fortsatt er fornuftig priset.Hyundai i20 Active faller inn i nettopp dette segmentet. i20 er i utgangspunktet en moderne og fin liten bil, som plasserer seg godt i sin klasse rent designmessig.
Tøff LED-design, kantete og moderne lykter og en særegen sort C-stolpe er med på å gi den et fint uttrykk.Active-utgaven bygger videre på dette, og forsøker med sine kraftige takrails, diffusorer foran og bak, samt røffe plastdeksler langs nedsiden av bilen å skape et litt barskt utseende.Det fungerer tålelig greit, men der eksempelvis Volkswagen Polo Cross alltid har vært en ganske ungdommelig og kul bil, faller Hyundaien litt gjennom. i20 Active fremstår ikke som spesielt spennende, og vi tror denne går mer hjem hos et eldre publikum.
Innvendig følger Hyundai en linje vi etter hvert har blitt vant til fra produsenten. Det betyr et rent og enkelt dashbord med gode materialvalg, et godt utstyrsnivå for klassen, samt en lettbrukt og grei infotainmentenhet.Ved lanseringen av vanlige i20 frontet Hyundai en holder for mobiltelefon som skulle erstatte sistnenvte, men man hadde hele tiden mulighet for å velge 7-tommers trykkskjerm med navigasjon om man ønsket det. I vår testbil satt altså den store fargeskjermen, og vi likte denne mer tradisjonelle løsningen bedre.Vi synes imidlertid at Hyundai kunne ha spandert på bilen et par nye sikkerhetsfunksjoner. Nevnte Polo har city safety, og det burde i20 også hatt. I tillegg synes vi at Hyundai burde gjøre en jobb når det kommer til fjernlysene. Disse er rett og slett for svake.
Ellers kan vi ikke si at den fremstår som dårlig utstyrt for klassen. Her er både et stereoanlegg med god lyd og bluetooth, cruise control, parkeringssensorer foran og bak, og ikke minst et ryggekamera som gir god oversikt bakover.Bilen byr i tillegg på gode seter, og et behagelig støynivå. Baksetet er også et ålreit sted å være, med god benplass og bredde for klassen.Bagasjerommet på 326 liter er også svært bra for klassen, og knuser for eksempel VW Polo og Toyota Yaris' bagasjerom på hhv. 280 og 286 liter.Totalt sett er dermed i20 en bil man trives godt i. Kupeen er moderne, plassen god og den opplevde kvaliteten har vi ingenting å utsette på.
Kjøreegenskaper
Designelementer og økt bakkeklaring til side, den aller viktigste nyheten ved i20 Active er den helt nye tresylindrede bensinmotoren på 1,0 liter som yter 100 hestekrefter.Denne motoren er nå standard i i20, og den er et produkt av den stadige nedskaleringen av motorer i moderne biler.
En så liten motor ser ikke spesielt spennende ut på papiret, men i praksis fungerer den veldig godt i i20 Active. Den holder overraskende godt følge i motorveishastigheter over 100 km/t, men legger ikke skjul på at den trives aller best i byen.Da får man en kvikk og fin bil, som er ganske så rask ut av kryssene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er på 10,6 sekunder, noe som i seg selv ikke er spesielt raskt. Det er på de første meterne den oppleves som kvikk.Motoren er koblet mot en femtrinns manuell girkasse som vi likte ganske godt. Tette steg og en kontant følelse gjorde at den var mer sporty enn vi hadde ventet. På motorveien savnet vi for øvrig et sjette gir, da turtallet ble litt høyt.Og på høyt turtall har i20 Active i likhet med andre tresylindrede biler et problem. Det blir veldig mye kakling og bråk fra motoren. Den litt motorsykkelaktige lydener morsom til å begynne med, men man blir fort smålei av bråket både i høye hastigheter og ved akselerasjon.Men motoren er altså en moderne variant, og det blandede forbruket er ganske lavt med 0,45 liter per mil i oppgitt forbruk.Ved helt normal kjøring med en god miks av by- og landevei opplevde vi at bilen lå litt over 0,50 liter på milen, noe som er temmelig greit tatt motorveiskjøringen i betraktning. Med såpass liten motor går det litt bensin i høye hastigheter.
Alt i alt er dette en fin motor for bykjøring, selv om vi synes støyen ble litt mye til tider. Det er for øvrig noe som gjelder alle biler vi har testet med tresylindrede motorer, og derfor ikke noe vi synes Hyundai skal lastes mer for enn andre.Motoren er kvikk og fin i byen, og det er primært også bykjøring den er beregnet for.
Kjøreegenskapene i20 Active er ellers småsporty, mens den litt forhøyede bakkeklaringen og sittestillingen sørger for god oversikt. Bilen er komfortabel i hverdagen, og vi opplevde den som en veldig grei bil på alle måter.Plastdekslene og det tøffe utseendet er som for konkurrentene kun en gimmick, og dette er ikke en bil som beveger seg bedre utenfor veien enn andre småbiler. Det er kun et spørsmål om smak og behag rent designmessig.
Konklusjon
Hyundai i20 Active er en moderne og grei småbil, men vi tror plastdekslene og den «SUVete» følelsen mest av alt vil appellere til et voksent publikum. Den har ikke den samme «kulheten» som enkelte av konkurrentene (for eksempel DS3 CrossBack, Volkswagen Polo Cross og Peugeot 2008).Den viktigste nyheten er uansett den nye tresylindrede motoren, som vi liker tålelig godt. Den er økonomisk, kvikk og moderne, og kler bilen godt.Alt i alt er dette dermed en god småbil, som kanskje ikke skiller seg veldig ut i mengden.

Motor