<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Verdens raskeste to seters elbil på norske veier!

Detroit Electrics nye roadster har nå Europa-premiere i Norge. Den er superlett og superkjapp!

Publisert 24. juni 2016
Oppdatert 24. juni 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
+ mer
lead

Har du hørt om Detroit Electric? Fredag hadde elbilen deres SP:01 Europa-premiere på Fornebu i Bærum.Formen er velkjent, da den i likhet med utgåtte Tesla Roadster er bygget på Lotus Elise. Det er den letteste og raskeste to seters elektriske sportsbilen på markedet. Den er 250 kg lettere enn Teslas Roadster. For å få en best mulig sportslig kjøreopplevelse har Detroit Electric utstyrt den med færre og lettere batterier. De mener en rekkevidde på snaue 300 km er nok.Ladingen tar 30 minutter ved DC-landing og fire timer med level 2-lading.

Se video av bilen på Hegnar BILs Facebook-sider

Chassiset er fra Elise. Ellers har man gått langt for å kutte i vekten, som er nede i 1.175 kg, mye takket være massiv bruk av karbonfiber og aluminium.Velger du bilen med manuell girkasse går 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Etter en kort runde på veier i Bærum kan vi bekrefte at det stemmer. Den stive bilen går forrykende. Toppfarten er på 250 km/t.Det skal produseres færre enn 1.000 biler av denne modellen. Albert Lam, styreformann og CEO i Detroit Electric, sier at de allerede før lansering har mottatt 600 ordre. Hovedmarkedene blir Asia og USA, men også i Europa regner de med å selge en del biler.I Norge blir det Carpoint, med hovedkontor i Trondheim, som skal selge bilen. Forhåndssalget starter allerede mandag. De regner med å selge 10-20 biler.Hva prisen blir ble imidlertid ikke avslørt fredag. Det var planen, men så kom Brexit. Da bilen produseres i England må importøren gå en ekstra runde med fabrikken for å komme frem til en pris.Billig blir den imidlertid ikke, da den i USA har en pris på 135.000 dollar, noe som tilsvarer 1,15 millioner kroner. Da bilen blir avgiftsfri i Norge, er det grunn til å tro at prisen ikke vil avvike voldsomt fra den internasjonale prisen.De første bilene leveres helt på slutten av året. Carpoint håper å levere de første bilene til norske kunder om fire til seks måneder.Det har tatt syv år å utvikle roadsteren, men allerede om 18 måneder kan en «Ferrari-killer» i form av en enda heftigere sportsbil enn roadsteren være på veien. Den vil få en rekkevidde på 450 km.Fra 2019 ventes det en sedan og en SUV fra Detroit Electric, som produserte sin første elbil for over 100 år siden. Selskapet går helt tilbake til 1907.Carpoint mener det er viktig å være med fra starten av.Teknisk sett er Detroit Electric langt fremme. Det er for eksempel mulig å bruke bilen som strømforsyning hvis boligen blir strømløs.  Også infotainment-løsningen, som bygger på Android, skal være langt fremme.